Fick reklam i brevlådan - bänkskivor från Bauhouse, Valnöt och Acajou. Valnöten är ganska mkt dyrare och verkar vara limmad med kortare stavar, dock står det "massiv valnöt" och på Acajoubänken står det inget, så man får hoppas det inte är oljad laminat eller nått annat knasigt. ;)

Någon som vet om Acajou är bra kvalitet? Blir det lätt ytmärken? Alltså är det mjukt trä? Slår det sig lätt eller spricker? Får en känsla att trät är nått lätt o mjukt trä, men kanske jag har fel, kanske är tvärt om? d^_^b Jag är så trött på min fula ek-bänk från samma butik, som också spruckit mellan stavarna på två ställen där jag sågat upp hål för hon..och bänken är rätt monterad.
 
Vi har acajou från Bauhaus i vårt kök. Vi valde den finaste kvalitén (royal?) med helstavar och är mycket nöjda. Den är verkligen kanonsnygg och alla som ser vårt kök kommenterar hur fina bänkskivor vi har. Trät är hårt och tåligt. Vad jag förstår så är Acajou odlad mahogny, dvs mahogny men inte regnskog.
 
Swede2 skrev:
Vi har acajou från Bauhaus i vårt kök. Vi valde den finaste kvalitén (royal?) med helstavar och är mycket nöjda. Den är verkligen kanonsnygg och alla som ser vårt kök kommenterar hur fina bänkskivor vi har. Trät är hårt och tåligt. Vad jag förstår så är Acajou odlad mahogny, dvs mahogny men inte regnskog.
Ok tack för info!
googlade lite också och såg att detta träslag har hårdhet "golden 4" , Ek har golden 7.
Men hårt någ lär det va ialla fall för att klara märken från kastrull-istötningar mm hoppas jag :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.