Nexa har en liten radiopuck som går att stoppa in bakom en existerande av/på-knapp. Dvs kan kan ha kvar sina gamla knappar och samtidigt få möjligheten att köra med radio (fjärr eller via dator med usb-dongel). Supersmart tycker jag.

http://www.nexa.se/LWMR-210-Inbyggnadsmottagare.htm

eller för den som inte orkar följa länken:
"LWMR-210 är vår nya inbyggnadsmottagare som enkelt kan placeras bakom redan befintlig strömbrytare, alternativt direkt mot belysningskällan. (snyggt - praktiskt- enkelt) om man inte vill byta ut sin serie av brytare i sitt hem. Dessutom kan man på så vis också få dimmer funktion på redan befintlig takbelysning."

Nu verkar ju inte Nexas radiosystem vara det mest robusta och framtidsinriktade så jag leter efter motsvarande funktion fast baserat på Z-wave eller kanske Zigbee (nu när jag ska göra slag i saken och göra hemmet riktigt smart...). Mertens olika mottagare har dock inte vad jag kan se möjligheten att ha den gamla av/på-knappen inkopplad samtidigt som man kan radiostyra den.

Finns denna produkt tror ni?
 
Är också lite intresserad av detta. Använder lite nexa-prylar idag, men skulle vilja utöka.
Hur funkar en sån där inbyggnadsmottagare. Om man slår av inbyggnadsmottagaren kan jag då inte tända manuellt med knappen?

Z-wave låter ju bra, men tycker det verkar vara svårt att få tag på grejjer.
 
Jag har en av Nexas inbyggnadsmottagare LWMR-210. Det braiga med den är just det du frågar om, dvs du kan tända och släcka både med den gamla tryckknappen och/eller med en fjärr/USB-dongel.
 
Nu har jag gogglat ännu lite mer. Denna sak i en australiensisk affär är väl det vi letar efter??

http://www.smarthome.com.au/zseries/z-waveinwallappliance.php

Sen är ju 100 AUD ca 660 SEK dvs mer än 3 ggr mer än Nexas variant. Min tanke var jag att en sådan här liten grej skulle kosta mindre än en mottagare med inbyggd knapp. Lite billigare blir det ju men inte mycket.
 
Redigerat:
Ja titta! Den där serien får de ju börja skeppa till Sverige. Såg riktigt najs ut!

Jag googlade lite mer på nexas varianter och det verkar som de saknar just det jag behöver, en sån där inbyggnadsmodul som bara styr på/av, inte dimmer. (LWMR-210 är även dimmer och det kommer inte funka på mina LED installationer..) Verkar som att fler har önskat sig en sån pryl från nexa, men de verkar inte göra nåt åt saken... Synd, annars hade jag klarat mig på deras produktsortiment, i kombination med en Tellstick.

Men shit, de där smarthome-prylarna du länkar till ovan är ju läckra alltså. Vill ha.
 
Fungerar Vera 2 med Schneiders system Connect?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.