Det kan visst vara bra att handla enstaka saker på Ahlsells, men VVS prylar och Elprylar köper du bäst och billigast på nätbutikerna. Ex. rinkabyrör eller Sigro, resp elbutik.se och elot.se (de jag själv har god erfarenhet av, finns många fler som verkar bra). Ahlsell är mest bra om man akut behöver ngt. som man glömt beställa. Det går oftast att få handla även utan konto på Ahlsells om man betalar kontant i kassan, då är iofs rabatten noll.

Jag handlade rörkopplingar där en gång, hade fått låna ett konto, fick 20% rabatt. Priset låg ändå ca 200% över rinkabyrör för identiska kopplingar.
 
plaggis skrev:
Det skall väl vara GNP (GrundNettoPrislista) ?
Ja, det stämmer så bra så :) my bad :blushing: (jävla tgb):cool:
 
hempularen skrev:
Det kan visst vara bra att handla enstaka saker på Ahlsells, men VVS prylar och Elprylar köper du bäst och billigast på nätbutikerna. Ex. rinkabyrör eller Sigro, resp elbutik.se och elot.se (de jag själv har god erfarenhet av, finns många fler som verkar bra). Ahlsell är mest bra om man akut behöver ngt. som man glömt beställa. Det går oftast att få handla även utan konto på Ahlsells om man betalar kontant i kassan, då är iofs rabatten noll.

Jag handlade rörkopplingar där en gång, hade fått låna ett konto, fick 20% rabatt. Priset låg ändå ca 200% över rinkabyrör för identiska kopplingar.
Krångligt att handla över nätet om man ska öppna firma och jag tror inte det blir billigare på nätet när man väl fått sitt rabattbrev från grossist.
 
Angående vart det är billigaste så är det så enkelt att det är en förhandlings sak, men rent generellt är det betydligt billigare hos en grossist än på nätbutiker. Men det kräver att man har en firma och F skattesdel, Har förmågan att sitta ner med en säljare och prata rabatter. Och det är stor skillnad på hur "duktig" man är som inköpare och om man anser det är värt besväret att skaffa ett företag. Jag skulle tro att rätt person kan förhandla med "rätt" elfirma så att man kan få deras inköpspris plus tex 10% och det är bättre än dom flesta "vanliga" kan få.
 
tommy3 skrev:
Hej,

jag planerar ett större renoveringsprojekt och funderar på att starta ett eget företag bara för att få köpa på Ahlsells. Tyvärr har dom inga prislistor utan verkar förhandla med varje kund separat. Ni som har egen firma, är Ahlsells ett bra alternativ?
Jag vill inte ha Byggmax-priser utan rätt kvalitet till rätt pris.
Tack för info!!
Låter som en ytterst dum idé.

I alla fall om det är bra pris du strävar efter! Då är det betydligt bättre att köpa på tex elbutik.se och rinkabyrör.

Fast om du inte riktigt vet vad du vill ha och behöver expertishjälp så är det ju klart bättre med en lokal grossist.

Snacka med en lokal elfirma istället, att du får handla själv på en elgrossist och märka det med ditt namn, och att dom fakturerar dig materialet med några procent påslag. Då får du garanterat ändå bättre pris än om du skulle förhandla till dig rabattbrev som nystartat företag.

Låter jobbigt också att starta eget företag bara för detta :rolleyes:
 
P
Det finns en annan sak och det är utbudet. Nätbutikerna har inte allt. När jag skulle köpa LK golvvärmen så fick jag handla på 3 olika nätbutiker för att få ihop alla delarna.

Men jag är fortfarande intresserad hur man skulle kunna ha en firma utan att skattemyndigheterna undrar då man har noll inkomst
 
Det är väl smartare att du blir kompis med någon som har konto på Ahsell eller liknade med bra rabatter.
Sen går du dit och köper vad du ska ha och som betalning räcker du fram ditt eget kontokort.

Lätt som en plätt och du slipper öppna företag.
Kan nästan lova dig att alla grossister har en kortläsare. :)
 
Rrrrr skrev:
Låter som en ytterst dum idé.

I alla fall om det är bra pris du strävar efter! Då är det betydligt bättre att köpa på tex elbutik.se och rinkabyrör.

Fast om du inte riktigt vet vad du vill ha och behöver expertishjälp så är det ju klart bättre med en lokal grossist.

Snacka med en lokal elfirma istället, att du får handla själv på en elgrossist och märka det med ditt namn, och att dom fakturerar dig materialet med några procent påslag. Då får du garanterat ändå bättre pris än om du skulle förhandla till dig rabattbrev som nystartat företag.

Låter jobbigt också att starta eget företag bara för detta :rolleyes:
Med oförhandlad rabatt ( dvs endast registrerat konto), var i varje Selga billigare än elbutik.se

Håller med om att det enklaste vore att förhandla med en lämplig elfirma. Att jag inte har tänkt på det själv tidigare.
 
Rrrrr skrev:
Låter som en ytterst dum idé.

I alla fall om det är bra pris du strävar efter! Då är det betydligt bättre att köpa på tex elbutik.se och rinkabyrör.

Fast om du inte riktigt vet vad du vill ha och behöver expertishjälp så är det ju klart bättre med en lokal grossist.

Snacka med en lokal elfirma istället, att du får handla själv på en elgrossist och märka det med ditt namn, och att dom fakturerar dig materialet med några procent påslag. Då får du garanterat ändå bättre pris än om du skulle förhandla till dig rabattbrev som nystartat företag.

Låter jobbigt också att starta eget företag bara för detta :rolleyes:
Skulle du låta någon handla på din rabatt på samma sätt? :) Eller du kanske redan har kunder som gör det?

//Patrik
 
P
Fortfarande ingen som kan svara på hur man har en firma utan att skattemyndigheten undrar?
 
H
Registrera firman och gör den passiv. Borde väl funka på båda ställena.
 
Patrik_Hed skrev:
Skulle du låta någon handla på din rabatt på samma sätt? :) Eller du kanske redan har kunder som gör det?

//Patrik
Kanske bara funkar i en liten norrländsk stad där de bara bor ärliga trevliga människor? :cool:

Jo jag har låtit folk handla på vårat konto.
 
Ahlsells kör med extremt höga priser på vissa av elgrejerna om man inte ligger på deras elavtal, alltså räcker inte vilken vanlig firma som helst utan det måste vara en reggad elfirma för att få anständiga priser på dessa saker.
 
Det där med rabatter är en krånglig historia...

Jag jobbar på en svagströmsfirma (larm) och vi handlar en del av Ahlsell. Antar att vi ligger under deras elavtal. Jag handlar elprylar för eget bruk (vägguttag m.m.) med mellan 67-75% rabatt... Har man inte fel priser från början om man "måste"/kan ge såna rabatter?

Samma sak gäller andra grossister och inte bara Ahlsell!
 
TheStills skrev:
Fortfarande ingen som kan svara på hur man har en firma utan att skattemyndigheten undrar?
Du kan ha en firma utan någon omsättning i flera år utan att det händer något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.