INTE smeg har haft både kyl/frys diskmaskin samt spis skitsnyggt dyrt och Kass kvalitet!
 
Vi satte in häll + ugn, där ugnen sitter under hällen. Idag skulle vi valt en spis då oset från inbyggnadsugnen blåser rätt ut i rummet och det mesta inte kommer upp i fläkten. Det osar mycket med med häll&ugn kombinationen än vad det gör med en spis som oftast har utblåset från ugnen på ovansidan.

Om man kan få upp ugnen i arbetshöjd kommer saken i annan dager, men om ugnen ska sitta under hällen väljer jag en "spis".

Henrik
 
Vi valde ugn + häll där ugnen är monterad under häller på "traditionellt sätt". Vi valde detta pga att vi ville ha en hel bänkskiva och ett renare utseende. Inga skarvar där det ramlar ner smuts mm. Skulle vi sätta den i "arbetshöjd" så hade den hamnat i andra änden av köket vilket inte kändes rätt, samlar hellre matlagningen på en plats. Jag fick även möjlighet att kombinera de funktioner jag vill ha (och betala för) i varje del för sig. Jag vet heller inte om det nödvändigtvis måste bli dyrare att köpa separata delar. Skulle gjort samma val idag igen.
 
Sailorman skrev:
...

en spis som oftast har utblåset från ugnen på ovansidan.
...
Det har du rätt i. Saknar själv en funktion där man kan koppla in inbyggnadsugnen till fläkten.
Det ösar verkligen rakt ut!
 
Yrrol skrev:
man vågar inte dra silicon eller något i den glypan då?
Nej, inte silikonhelvete i köket ... jag hatar silikon. Jag har en "T" list av aluminium för att täcka springor vid spisen ( tips ur detta forum). Listen ligger stadigt, är avtagbart, enkelt att byta spisen, ingen os, inga touch, lättare att hålla rent ugnens glaslucka än en skåplucka, stor häll, plats för plåtar ... no ja, jag fick inte plats för upphöjd ugn så blev det en vanlig spis med pyrolysfunktion i stället. Mer fördelar än nackdelar i mina praktiska ögon :)
gaia
 
P
Fördel häll är att man kan ha en bredare utan att det kostar skjortan men att placera ugnen precis under hällen är ju rätt konstigt. Då har man ju gjort köket för att det är EN person som ska vara i köket. Just delningen på hall och ugn är det bästa. Nu kan man fixa något i ugnen samtidigt som någon annan steker.
En annan fördel till är att kunna ha en djupare bänk och utan springor här massor av skit fastnar.

Vi placerade ugnen på andra sidan av köket och placerade också en enkel ventil till ventilationen i taket inärheten av ugnen. Men egentligen så brukar ju en ugns dofter oftast uppskattas positiva... men spridningen har nu minskats.
 
Ventilation i taket?
Hur drar den ut luften? Jag tror snarare att den fungerar som tilluftsventil...?
 
P
Hur den drar ut luft? Tja finns någon som kallas kanalfläktar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.