Första inlägget på forumet. :)

Jag har precis köpt hus och funderar på badtunna. Jag har en altan som går ut från vardagsrummet och som är ca 170-190cm upp från "gräsnivå". Jag hade gärna velat sänka ner badtunnan i altanen, så att man bara kan gå rakt ut från vardagsrummet och sätta sig i tunnan. Den här bilden visar lite hur jag menar: http://sotarn.com/images/bildgalleri/badtunnanbynight_small.jpg

Så, nu mina frågor:

1. Jag behöver ha upp badtunnan ca 1 meter över marknivå för att det inte ska bli fritt fall ifrån altanen. Jag behöver lite tips på hur man kan göra det rent praktiskt. Jag har funderat på att gjuta betong + plintar, men har även fått förslag att "mura" med lättbetong hela vägen upp. Tunnan väger ca 170 tom och rymmer 1500 liter vatten. Det plus en 5-6 lönnfeta polare gör ju att det måste klara över 2 ton utan problem. Tunnan har 3st reglar på undersidan som ska bära upp all vikt. Ser ut såhär: http://sotarn.com/images/bildgalleri/Im004771.jpg
Den jag har tänkt att köpa är på 1,8 meter.

Så, någon som har några bra tips? Hur hade ni gjort för att höja upp 2+ ton, vad blir billigast/lättast osv?

2. Någon har nämnt för mig att det är förbjudet med vedeldning i villaområde. Jag hittar ingenting om det på komunens hemsida, någon som vet hur det ligger till? Borde räcka att kolla med grannarna innan tycker jag.

Ifall jag har postat i fel del av forumet ber jag om ursäkt. Blir lätt lite rörigt på nya forum med alla olika delar. Och ja, jag har använt sökfunktionen och kollat igenom gamla trådar. :)


Mvh
Tobbe
 
Jag hade murat upp med leka och sedan lagt reglar tvärs över som det får stå på...Det ska nog tåla det ena och dina lönnfeta polare... d^_^b


Delvis rätt. Tex får man inte ha vedeldning som primär värme i villaområden dvs man endast kan elda för värme/varmvatten men jag tror inte att det gäller för en liten badtunna. Som eldas på för mys/party faktor lite då och då:wow:... Och om att man eldar rätt!! Eldar man fel för många gånger kan man åläggas med eldnings förbud...:(

Men det finns säkert områden som man inte får elda i idag... Så det är bra att ringa kommunen och fråga.
 
Tack för svar!

Hur brett behöver jag mura på ett ungefär tror du? Räcker det om jag kör en 4-kant med tex. 140cm sidor om jag använder rejäla reglar? Och reglarna i sig, hur bör dom se ut? material, storlek/tjocklek osv?

(jag är rätt ny på hela det här med att bygga som ni kanske märker. 14 timmar + framför datorn per dygn har satt sina spår. dock inte rädd för att lära mig)
 
Jag tror att den måste vila med reglar hela vägen ut så att du avlastar den så mycket du kan. Men man kan nog bygga 1,40 och låta regelverket sticka ut
Tänk på att du måste gräva bort matjord och fylla med tex sten, makadam och cement innan du lägger första lagret så att det hela står stadigt. Vill inte få slagsida på skutan :p Murningen görs sen likt en tegelvägg där hörnorna byggs omlott (armeras tex med bistål) Finns flera trådar på forumet om hur du bygger med leca, alt prata med bygghandeln.

Jag hade sedan byggt en ram med tvärgående reglar (tryckimpregnerat) ovan på som korsar reglarna på tunnan... Jag vågar inte säga vilka du ska ha ;) Jag hade nog själv lagt flera 195x45 (på högkant givetvis) men det kan byggvaruhandeln svara på.
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Nu kan man inte göra annat än att längta till våren. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.