Hej, sitter som bäst och tittar på olika boendekalkyler från SEB och Handelsbanken. Nu undrar jag, hur mycket har ni kvar att leva på när huset är betalt?
Hur mycket har ni kvar att leva av när allt är betalt, dvs räntor, driftkostnader, amortering, mat, kläder, räkningar osv?

Hälsningar Iram
 
Jag vill vel iofs definera "mat och kläder" inunder "kvar att leva för". När jag försöker göra budget, summerar jag alla fasta kostnader först, en variant där allt är fördelat jämnt pr månad, och en variant där jag skriver upp vilka månader kvartalsräkningar o andra återkommande räkningar kommer. Kvar efter fasta återkommande kostnader definerar jag som kvar att leva för, och hit hör mat, kläder, nöje, bensin, variabel mobilförbrukning osv. Sedan kan man ju säga att även detta, kanskje m undantag för nöje ::) är fasta kostnader, det går ju att beräkna ett visst genomsnitt här ochså. Jag vet inte om det är så du menar?
 
ca 23.000 kr kvar netto per månad när boendekostnaderna är betalda (räntor, amortering, driftskostnader, fastighetsskatt).

Förtydligande: Har ej räknat med mat, telefon, tv eller övriga ej fasta kostnader i ovanstående uträkning.
 
Hej Hanneli, det är så jag menar.
Hur mycket har ni kvar?
Med dagens räntor skulle huset kosta oss ca 10 000 kr i månaden inkl. driften. Kvar skulle vara 30 000 kr till alla övriga fasta räkningar, mat etc.

Hälsningar Iram
 
Iram skrev:
Hej Hanneli, det är så jag menar.
Hur mycket har ni  kvar?
Med dagens räntor skulle huset kosta oss ca 10 000 kr i månaden inkl. driften. Kvar skulle vara 30 000 kr till alla övriga fasta räkningar, mat etc.

Hälsningar Iram
Behöver man överhuvudtaget en kalkyl när man har 40000 ut i månaden och kåken kostar 10000 ??
 
Med dom lönerna behöver man nog inte oroa sig över något

så kör på bara
 
Hej, kan tillägga att vi kommer att ha lån på
ca 2.600.000 kr.

Iram
 
Iram skrev:
Hej, kan tillägga att vi kommer att ha lån på
ca 2.600.000 kr.

Iram

Det är precis den summan vi lånar till och jag kan säga att vi har betydligt "sämmre" ställt en vad ni har

Det blir nog bra ska ni se

/matte
 
Iram skrev:
Hej Hanneli, det är så jag menar.
Hur mycket har ni kvar?
Med dagens räntor skulle huset kosta oss ca 10 000 kr i månaden inkl. driften. Kvar skulle vara 30 000 kr till alla övriga fasta räkningar, mat etc.

Hälsningar Iram

Är det inkl skattereduktionen?

//matte
 
Hej Matte, ja det är inkl. skattereduktionen. Jag tror den ligger på ca 2000 kr/mån.

Hälsningar Mari
 
Kör på...mina huskalkyler stämmer inte men när man sen inser att man faktiskt lever med sämre vilkor idag så känns det som att det löser sig i alla fall :)
Så utgå från idag...lättare att veta hur mycket extra man klarar.
 
Iram skrev:
Hej Hanneli, det är så jag menar.
Hur mycket har ni  kvar?
Med dagens räntor skulle huset kosta oss ca 10 000 kr i månaden inkl. driften. Kvar skulle vara 30 000 kr till alla övriga fasta räkningar, mat etc.

Hälsningar Iram
Vi hyr för tillfället, bygget börjar snart. Preliminärt blir kalkylen ungefär som er kalkyl, lite mer kvar varje månad och lite mindre lån. Är mitt i arbetet med översikten över detaljer i vår ekonomi, dvs började i april och tentativt klar någon gong på hösten ;D
 
Det man kan titta på för att få en uppfattning om vilket känslighetsläge man är i är hur stor del av ens inkomst efter skatt som netto går åt till räntor, drift och fastighetsskatt. Om den andelen redan är hög (t.ex. 40%) så är man mycket känsligare om man råkar ut för minskad inkomst eller ökade utgifter, än om andelen från början är låg (tex 15-20%). Ju större del av ens utgifter som består av räntebetalningar, desto känsligare är det (om man lägger 10% av sin inkomst på räntor, och räntorna fördubblas, blir det 20% -- lägger man 25% så blir det 50% -- det är en viss skillnad).
 
Iram skrev:
Hej, kan tillägga att vi kommer att ha lån på
ca 2.600.000 kr.

Iram
Ska ni låna 2,6 miljoner och får en månadskostnad på 10´. Vi kommer att låna 1,8 mille och kommer ha en månadskostnad på ca 10´i månaden. Att tillägga har vi inget topplån. Det är beräknat att vi ska amortera 1000 kr/mån samt att vi kommer att binda det mesta. Jag förstår inte???
 
Jag tycker inte att det låter så konstigt.
Vi ska låna 2,7 och kommer oxå att hamna på ungefär 10 lock i månaden inkl. drift och skattereduktion...
Och då är det med topplån. Ska ta en disskussion med banken, nu när det börjar bli dags att skriva på, att de får matcha SBAB, dvs inget topplån... Då blirr det något billigare per månad... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.