Ok jag blottar min totala okunnighet kring lås genom en rookiefråga.

Jag har efter lite googlande köpt (nätbutik):

- kista (följde med dörren) ASSA 535
- cylinder ASSA 701
- cylinderskruv o bricka
- cylinderring
- vred

Nu har jag monterat allt, efter ett par felaktigheter kring längder på skruv och cylinderring. Men nyckeln sitter fast i cylindern, vilket den inte gjorde tidigare. Finns det någon justering/inställning jag missat?

Jag jämför med en annan dörr där nyckeln ska vridas 1,5 varv för att kunna lösgöras. Det går bara att låsa ett kvarts varv nu. Kan det vara så att kistan och därmed låskolven inte passar med cylindern, eller vad gör jag för fel?
 
Har du vridit pilarna nedåt på kistan?
 
Det är inte så att det är en Assa 565 och inte som du skrev 535.. 565 har nämligen kvartsvarvslåsning, dvs du behöver enbart vrida 90 grader och sen tillbaka mot exempelvis 8765 eller 410 evo där man har 360 graders vridning
 
Jag lyckades med en annan enastående bedrift när jag monterade mitt lås nyligen - det går att låsa och låsa upp med nyckel utifrån men bara låsa upp inifrån. Låsa går icke. Lite trött blir man ju. =)
 
Tyresö
Dalbotös skrev:
Jag lyckades med en annan enastående bedrift när jag monterade mitt lås nyligen - det går att låsa och låsa upp med nyckel utifrån men bara låsa upp inifrån. Låsa går icke. Lite trött blir man ju. =)

Kan trösta dej med att det hade varit värre om det hade varit tvärt om dvs att du enbart kunde låsa upp utifrån.
Hade varit lite oroligt varje dag du och familjen ska till jobb och skola.
 
frohike skrev:
Det är inte så att det är en Assa 565 och inte som du skrev 535.. 565 har nämligen kvartsvarvslåsning, dvs du behöver enbart vrida 90 grader och sen tillbaka mot exempelvis 8765 eller 410 evo där man har 360 graders vridning
Ahh, visst är det så, 565 heter kistan. Är det då kört med den kistan så att jag måste investera i en annan kista, t.ex. 410?
 
Återigen har ni bägge pilarna pekande nedåt?
 
Tack för svar!

Tog precis en titt och vet inte riktigt vilka pilar vi talar om. Måste jag lossa kistan för att se dessa pilar? På kistans ytterkant (heter det stolpen?) finns inga sådana symboler.
 
Pil eller spets i i krysset (roddaren) återfinnes enbart i låskistor som har 360 graders vridning för att låsa.
norrbottenstorpet, din kista har 90 graders eller kvartsvarvslåsning. Kört är det inte så länge du inte har krav mer än "låst"

Dalbotös... klassiskt misstag, ta loss cylindrarna, kolla så den lilla spets i en av "armarna" i krysset pekar nedåt på båda sidor.. Annars finns risken att du till och med får ett lås som går i baklås.
 
frohike skrev:
Pil eller spets i i krysset (roddaren) återfinnes enbart i låskistor som har 360 graders vridning för att låsa.
norrbottenstorpet, din kista har 90 graders eller kvartsvarvslåsning. Kört är det inte så länge du inte har krav mer än "låst"
Tack för svaren.

Nja vi talar om ett uthus/tillbyggnad. Men det kan väl knappast räknas som låst om nyckeln sitt i cylindern på utsidan dörren permanent? ;) Jag får ju inte loss den.

Jag har surfat på webb-låssmeder och ASSAs hemsida för att hitta info om just detta med vilka cylindrar som kräver vilka typer av vridning, men infon är knapphändig. Måste jag då köpa ny kista?
 
det är ingen spec cylinder för olika vridningar.. Ta gärna en bild. Om du tar loss cylindern.. går det att ta ut nyckeln då?
 
frohike skrev:
det är ingen spec cylinder för olika vridningar.. Ta gärna en bild. Om du tar loss cylindern.. går det att ta ut nyckeln då?
Sitter på jobbet, men jag ska kolla när jag är hemma.
 
Nu har jag lossat cylindern igen. Och med cylindern i handen är det inga problem att lossa nyckeln, men det går bara i läge kl 12 exakt. Jag drar slutsatsen att jag måste byta kistan då eftersom den bara har 90 graders låsning?
 
Kvartsvarv (90grader) frungerar ju så att du vrider nyckeln till kl 9 eller 3 beroende på vilket håll låset sitter åt. Därefter tillbaka till kl 12 och så drar du ut nyckeln. När du monterar se till att nyckeln antingen inte sitter i cylindern eller står kl 12..
Har du inga krav från försäkringsbolaget så duger din kista bra. Även om en 360 graders vridning är att föredra. Men rent mekaniskt säkerhetsmässigt är det ingen skildnad i den nivå du söker.
 
Tack för alla svar. Det var ju så enkelt att jag monterat cylindern med nyckeln i läge kl 6, men cylindern i sig rätt. Det gick alltså att vrida runt ett kvarts varv, men jag kom inte längre än till kl 9, alltså kunde jag inte få loss nyckeln. Behövde bara montera om det hela med nyckeln i läge kl12, så var saken biff...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.