Kanske jag skulle passa på nu innan det blir vargavinter och installera ett till kärl i källaren där kulvertrören kommer in.
Är det något speciellt jag bör tänka på?
 
Jag menar bara att den kan utmattas lättare om du ständigt skulle cykla den upp mot 2.5bar. Men nu verkar det ju som att du kommer att klara dig bra när du inte behöver så höga tryck och dessutom säkert mindre variationer också. Men som nämnts tidigare byt till 1.5bar säkerhetsventil.
 
En ny säkerhetsventil är beställd
tack för alla bra synpunkter!
 
GK100 skrev:
tar inte upp mer än 40L om du skulle förtrycka 1bar och 80L om du inte förtrycker alls
Vet inte riktigt hur du räknar här?

Om förtrycket är 1 bar kan kärlet ta upp 67 liter innan säk öppnar vid 1,5 bar.

Utan förtryck blir mer en akademisk övning eftesom blåsan kommer att börja tryckas ihop så fort man fyller vatten i systemet...
 
Matss skrev:
Vet inte riktigt hur du räknar här?

Om förtrycket är 1 bar kan kärlet ta upp 67 liter innan säk öppnar vid 1,5 bar.

Utan förtryck blir mer en akademisk övning eftesom blåsan kommer att börja tryckas ihop så fort man fyller vatten i systemet...
Jag tänker mig bara enklaste formen av allmäna gaslagen, som då ger följande:

Ve = Vk(1-Pf/Ps)

Ve - upptagen volym (expansion) mellan de två trycken.
Vk - volymen på expansionskärlet.
Pf - förtryck i kärl.
Ps - öppningstryck säkerhetsventil.

Ex. enligt TS: Vk 200L, Pf 1bar -> 2bar abs, Ps 1.5bar -> 2.5bar abs
får vi 1-(1.5/2.5) = 0.2 och 200x0.2 = 40L som är möjlig expansion vid förutsättningen.

Det andra exemplet håller jag med om är rent akademiskt men skulle ändå kunna dras nytta av om man blandar teknik med de ofta nämnda trycklösa systemen.
 
Jaha problemet löst!
Gummibälgen i expansionskärlet har just spruckit.
Spolar vatten ur nippeln i botten.
Kan det blivit för lite tryck i kärlet och därför för mycket vatten?

Blir ringa mokaren imorgon nytt större kärl med rätt tryck från början och rätt säkerhetsventil.

Blir så djä... trött när saker inte kan göras rätt från början.
är det någon fara att låta pannan brinna färdigt i natt eller ska jag strypa lufttillförseln?
 
Har "rörisen" satt expansionskärlet på varma eller kalla sidan? Jag har lärt mig av killarna här på forumet att det skall sitta på kalla sidan..(.¤ Varma sidan vid panna eller framledning ¤ Kalla sidan returen.)
Tror att detta har ganska stor betydelse för livslängden.
 
Sitter på varma sidan.nu har kanske det mindre betydelse,kärlet är 4 veckor gammal.
 
Jag va o tittade på en kompis anläggning idag som inte funkar "rörisen" hade satt exp kärl på varma sidan där oxå verkar som killarna i branshcen alltid sätter det där. Är det någon som vet säger skolboken så?
 
GK100 skrev:
Jag tänker mig bara enklaste formen av allmäna gaslagen, som då ger följande:
Ursäkta, slarvade lite där och räknade på övertryck istället för absolut tryck.
 
Är det några problem att installera ett öppet kärl i ett system med kulvet, blev informerad att det inte skulle fungera hemma hos mej eftersom det inte skulle bli nog högt tryck?
 
Pratat med rörisen, allt har löst sig utan problem,skulle ha ringt honom på en gång när jag var tveksam.
Riktigt bra hantverkare,tog direkt ansvar för att han inte kollade trycket i kärlet,brukar allt som oftast vara 0.5bar som hade varit tillräckligt i mitt fall.

Hur som haver nytt större kärl anländer i morgon tillsammans med en mindre säkerhetsventil.
Klantigt av honom att inte kolla förtrycket men minst lika klantigt av mig att inte ringa honom och så hade vi löst problemet tillsammans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.