Hej.
Vi planerar för närvarande en ombyggnad av vårat kök (egentligen hela bv). Vi har nog gått igenom alla alternativ för att få till vårat drömkök men det går nog helt enkelt inte. För att få ett optimalt kök så måste vi förmodligen flytta ut det till ett större rum, men då har vi ingen egentlig användning för ytan som frigörs i det gamla.

Så det blir till att kompromissa med att försöka få in det som behövs i det gamla utrymmet (se bifogade bilder). Tanken är att ta med det förslag vi nu jobbat fram till lite olika köksleverantörer och se om de kan ta fram en bättre lösning. Eftersom köket nu blir ganska litet så kanske det även ryms ett måttanpassat kök i budgeten för att få in lite mer förvaring, exempelvis högskåp upp till tak.

Men först tänkte jag vända mig till er på forumet, är det någon som kan komma med några bra förslag, kanske ni ser något som inte vi ser? Det som brister i detta kök är enligt vår mening förvaringsmöjligheterna och eventuellt att det blir lite trångt mellan ho och spis. I vårt nuvarande kök har vi dock ~2cm mellan ho och spis så detta blir ett jättelyft ;)
 
  • kök skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök3d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom på att jag kanske ska förklara lite vad det är som syns på ritningarna.

Dörren längst ner till vänster är till källaren. Dörren längst ner är en skjutdörr ut till hallen där det är en till skjutdörr direkt in till det tänkta kombinerade mat/vardagsrummet. Öppningen till höger (märkt servering) är tänkt som en genomföring in till matrum, för att underlätta transport mellan matrum och kök. 3d bilden är från Epoq:s ritprogram. Vi tänker inte köpa köket därifrån men enligt min mening har de det enklaste ritprogrammet så jag har använt det under hela planeringstiden.
 
det ser inte så tokigt ut :). Ditt kök är egentligen inte så litet men bara lite besvärlig att möblera efter en katalogsbild :).
Kan tipsa om att Marbodal(?) har ett hörn skafferi 102x102cm som kanske får plats vid källardör?
Att bygga upp till tak är smart sätt att förvara saker man använder en gång om året. Man ska ha min 120cm runt köksön - storleken kan anpassas eller ställas på hjul så man kan puta hit och dit.
Gillar idee med serveringsöpning :). Om ni gör bara en lucka ( ej öppet upp till tak) så får du plats för en väggskåp ovan luckan - bekvämt för saker som man vill ha till hands när man dukar bordet, mikro osv....
Köket behöver inte vara en storslagen salon för att leverera god mat :). Att öka arbetsyta från 0 till 60cm kommer att märkas och det är värt att bygga om bara för den sakens skull ( har haft samma lösning). Du kan placera en 30skåp vid spisen med 4-5cm längre avrundat bänkskiva så får du en större arbetsyta utan att avställning vid spis blir lidande.
lycka till!
gaia
 
Några tankar från mig då vi också håller på att planera kök, inbyggd fläkt ger lite mer förvaring om det saknas nu, sen så kan man byta ut kyl och frys mot en kombinerad variant på 70-75 cm och få plats med ett högskåp vid sidan om. Detta kanske bara är en lösning om man har möjlighet till att ha en frysbox någon annanstans
Janne
 
Jag hade också byggt in fläkten. Sedan hade jag nog funderat på att flytta diskmaskinen och placerat den mellan diskho och spis istället.

Det är mycket mer praktiskt att kunna komma åt diskmaskinen från två håll. Man plockar trots allt i och ur en diskmaskin ganska ofta. Tycker du att det ser konstigt ut (estetiskt sett) med en diskmaskin och ugn alldeles bredvid varandra kanske du skulle fundera på en inbyggnadsmaskin istället?

Jag har haft en diskmaskin enligt din ritning ovan och det blev trångt och besvärligt. Nu står den så att man kommer åt den från båda sidor och det underlättar mycket.

En annan tanke är att köks-öar ofta tar mycket plats och får köket att upplevas som litet och trångt. Köksöar gör sig bäst i kök med större ytor. Har du funderat över möjligheterna att placera stommar med bänkskiva bredvid kyl/frys istället? Då får du en större arbetsyta samt förvaring, utan att inverkar så mycket på golvytan. Det är även praktiskt att ha avlastningsytor i nära anslutning till kyl/frys.
 
kan du flytta på radiatorn? isåfall tror jag på en rad med bänkskåp från kylen mot källare, sista enheten kan ju vara en rullbart köksö om man inte går ner så ofta.

Diskmaskinen skulle jag inte vilja ha i mitten när det är lite trångt, svårt att göra mer än en sak då. om porslinsskåpen är rakt ovanför blir det nog rätt behändigt.

Serveringsgången tycker jag var en fin detalj. Ang platsbyggt så tror jag skafferiet är idealt för det, så att man utnyttjar hela ytan intill dörren, med en dörr på diagonalen så blir ju ena sidan inte så lång, så att det inte känns som en tunnel när man går in i köket.

Vad är det för utrymme utanför? är det en finhall eller en groventré, man kanske kunde komplettera med ett butchers pantry där?

60cm yta räcker, men jag tycker föregående förslag var smart, för man behöver inte så mycket rum på andra sidan spisen. Däremot så blir det inte mkt yta kvar om kaffebryggare/tekokare/brödrost etc ska upp på bänken. Hade varit perfekt att ha på fönster sidan istället. Om det nu går att dra om radiatorn.
 
Vill tacka för alla svar, väldigt bra att få lite input.

Vad gäller inbyggd fläkt så ger det lite mer förvaring, men vad förvarar man i fläktskåpet? Fortsätter jag med väggskåp hela vägen så "vinner" jag ett överskåp till höger om fläktskåpet. Men jag förlorar förmodligen fläktkapacitet och att det enligt min mening blir sämre rent estetiskt. Eftersom dörren ligger i linje med köksskåpen så tror jag det blir mycket luftigare med en kåpa.

Tack för tipset om 70-75 kyl/frysar. Jag har snöat in på att det antingen är 60, 90 eller 60/60 som gäller. Har för närvarande en 2m 60 kyl/frys, så det blir nog en estetisk/ekonomisk avvägning om det är värt att byta till en 75 för det extra kylutrymmet.

Angående diskmaskin så är det både och, jag skulle kunna få diskhon närmare vänstra väggen och få mer yta mellan ho och häll om jag flyttade den. Men jag tycker att den pga luckan gör sig bäst mot en vägg faktiskt.

Vad gäller köksön så var jag nog lite otydlig där, tanken är att det ska vara något i stil med ikeas Stentorp (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00116996). Förvara kastruller/stekpannor/grytor/frekvent använda köksmaskiner under och sen en arbetsyta med möjlighet att sitta ner för "pilljobb" efter ena långsidan. Tror ni att det uppfattas som trångt ändå? Köket är idag ett L-kök med ett matbord som är större än Stentorp. Visst det är lite trångt men det funkar. Med bara en arbets ö och ett par barstolar mot källardörren så tror jag det blir mycket bättre.

Jag har ritat några olika lösningar med ett parallellt kök. Antingen löser jag det genom att plocka bort radiatorn och lägga vattenburen golvvärme eller låta skåpen ligga utanför elementen och ha en djupare bänskiva. En sådan lösning ger mer förvaringsutrymme men jag känner spontant att det blir en mycket bättre arbetsyta med en fristående köksö. Samt möjlighet att kunna sitta ner i köket. Vet inte hur jobbigt det är att inte kunna göra det men vet inte om jag vågar chansa..
 
Redigerat:
gaia skrev:
det ser inte så tokigt ut :). Ditt kök är egentligen inte så litet men bara lite besvärlig att möblera efter en katalogsbild :).
Kan tipsa om att Marbodal(?) har ett hörn skafferi 102x102cm som kanske får plats vid källardör?
Att bygga upp till tak är smart sätt att förvara saker man använder en gång om året. Man ska ha min 120cm runt köksön - storleken kan anpassas eller ställas på hjul så man kan puta hit och dit.
Gillar idee med serveringsöpning :). Om ni gör bara en lucka ( ej öppet upp till tak) så får du plats för en väggskåp ovan luckan - bekvämt för saker som man vill ha till hands när man dukar bordet, mikro osv....
Köket behöver inte vara en storslagen salon för att leverera god mat :). Att öka arbetsyta från 0 till 60cm kommer att märkas och det är värt att bygga om bara för den sakens skull ( har haft samma lösning). Du kan placera en 30skåp vid spisen med 4-5cm längre avrundat bänkskiva så får du en större arbetsyta utan att avställning vid spis blir lidande.
lycka till!
gaia
Jo det där med katalogbild är bara att glömma.. :) Förresten roligt att du kollade igenom vår lösning. Under min köksknarkarperiod har jag läst igenom MÅNGA trådar här på forumet och jag har uppmärksammat att du verkar ha en syn på kök som ligger väldigt nära vår. Angående serveringsdelen så är tanken att göra på det sättet, ~50djupa underskåp, öppning, och (om det inte känns intryckt) överskåp på väggen mot köket.

Jag har varit in med en ritning till en återförsäljare för Tre Kök och bett dem rita en lösning. Skulle få svar nästa vecka, skall bli väldigt spännande att se vad de kan få till. Och kanske lite för spännande vad de får till för pris...

Även jag har funderat på det där med hörnskafferi. Men då vill jag gärna ha det i ett ytterhörn så man kan ha kyla under vinterhalvåret. Jag har kanske lyckats övertala hon som bestämmer om att vi då kan klara oss med en 2m hög kyl/frys (lika som vi har idag) men att då placera en frysbox i källaren och utnyttja skafferiet som sval under den kallare perioden.

Det där med spisen hänger jag inte riktigt med på. Blir det inte väldigt lurigt att inte ha mer än 4-5cm till höger om hällen? Det blir en induktionshäll och då har man kanske inte samma behov av att dra saker åt sidan, skall väl räcka att stänga av plattan, fast man kanske kommer ha kvar samma vanor ändå, vem vet..

Vi har för närvarande en hederlig gammal 70spis med kokplattor. Men tanken är att ha ett skåp för häll och ugn så man slipper glipor mellan skiva och spis, avskyr det. Vet dock inte hur jag skall göra med bänskivan. Antingen granit hela vägen med planmonterad ho. Men jag vill helst ha en gigantisk rostfri bänk med uppvikt framkant så man kan slabba som man vill, men kanske bara lägga ner det, får inte till det riktigt ens med en kortare rostfri del, den kommer så helt hoptryckt ut om man har dubbel ho.
 
lavin skrev:
kan du flytta på radiatorn? isåfall tror jag på en rad med bänkskåp från kylen mot källare, sista enheten kan ju vara en rullbart köksö om man inte går ner så ofta.

Diskmaskinen skulle jag inte vilja ha i mitten när det är lite trångt, svårt att göra mer än en sak då. om porslinsskåpen är rakt ovanför blir det nog rätt behändigt.

Serveringsgången tycker jag var en fin detalj. Ang platsbyggt så tror jag skafferiet är idealt för det, så att man utnyttjar hela ytan intill dörren, med en dörr på diagonalen så blir ju ena sidan inte så lång, så att det inte känns som en tunnel när man går in i köket.

Vad är det för utrymme utanför? är det en finhall eller en groventré, man kanske kunde komplettera med ett butchers pantry där?

60cm yta räcker, men jag tycker föregående förslag var smart, för man behöver inte så mycket rum på andra sidan spisen. Däremot så blir det inte mkt yta kvar om kaffebryggare/tekokare/brödrost etc ska upp på bänken. Hade varit perfekt att ha på fönster sidan istället. Om det nu går att dra om radiatorn.
Ja vart sjutton ska vi göra av kaffebryggaren? :) Brödrosten kan jag tänka mig att ha ute i matrummet, tekokare återstår att se om man kommer använda när man ha induktionshäll, tror iaf jag kan skippa att ha en sådan framme för att spara utrymme. Mikron är även den lite lurig att placera.

Jag kan som sagt ta bort radiatorn och lägga vattenburen golvvärme. Grejjen är bara den att jag helst undviker det då det kommer bli en mer kaotisk rust än vad jag hoppas på. Kan dock tänka mig att göra det om jag känner att det lyfter köket. Jag är dock inte helt säker på att köket kommer fungera bättre som parallell kök än med en lite fristående ö. I vilket fall som helst så skall ytterväggar reglas på för eldragning och en gnutta isolering. Samt tak och golv och övriga väggar skall kläs om. Men jag tror mig ändå kunna göra det ganska strukturerat, bygga mig runt rummet så att säga, så att det mesta redan är klart när jag river bort diskho och spis, då behåller man ändå funktionen hyfsat under byggtiden, skall golvet upp så åker ju allt ut på en gång, kan på sin höjd glesa taket och förbereda lite eldragning innan. Jag vet inte riktigt hur förtjust jag är med golvvärme i träbjälklag heller, har dock möjlighet eftersom jag satte in en shuntgrupp till badrummet.

Hallen utanför är relativt långsmal mot ytterdörr med dörr in till matrum/vardagsrum och badrum samt trappa till ovanvåning. Det finns inget extra utrymme där, kommer nog få nog med problem att få in tillräckligt med förvaring där ändå. Fin är den dock inte ;) Men jag blev lite nyfiken, vad är ett butchers pantry?

Håller med om diskmaskin och skafferi, ska rita vidare på ett hörnskafferi fast då i hörnet där K&F är placerat på ritningen och kompromissa med en kombinerad K/F.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.