Har fått offert från både Ballingslöv och Marbodal. Om man ställer dessa mot IKEA så finner man en signifikant skillnad. Samtliga priser gäller endast snickerier, luckor och lådinredningar.
Ballingslöv: 105.000 kr
Marbodal: 83.000 kr
IKEA: 32.000 kr
Till detta kommer sen vitvaror för ca 60.000 kr...

Frågan är - är verkligen kvaliten på IKEA så pass dåligt, så det motiverar 51.000 kr extra för t.ex. ett Marbodal? Ju mer jag funderar desto säkrare blir jag på att jag kan överleva de vita kanterna på stommarna...
 
Dom vita kanterna kan målas eller DCfixas. Det blir hur fint som.
 
Moribusken skrev:
Har fått offert från både Ballingslöv och Marbodal. Om man ställer dessa mot IKEA så finner man en signifikant skillnad. Samtliga priser gäller endast snickerier, luckor och lådinredningar.
Ballingslöv: 105.000 kr
Marbodal: 83.000 kr
IKEA: 32.000 kr
Till detta kommer sen vitvaror för ca 60.000 kr...

Frågan är - är verkligen kvaliten på IKEA så pass dåligt, så det motiverar 51.000 kr extra för t.ex. ett Marbodal? Ju mer jag funderar desto säkrare blir jag på att jag kan överleva de vita kanterna på stommarna...
men jämför Du likvädiga produkter? Om vi håller oss till stommarna, så kan jag inte klandra på IKEAs, skillnaden är den att de skall spikas/skuvas ihop, och det tar faktiskt sin tid.
I vårt förra hus, hade vi valt Ballingslövs, i körsbär (spegeldörrar) När mäklaren kom och skulle titta på på objektet, utbrister hon..Usch..det skall vara VITT idag, Jaha tänkte jag , då har man satsat på någon som blev fel. När Ballingslövs var med på en mässa för något år sedan, fick jag tillfälle att fråga, om inte detta kök i körsbär fanns kvar. Ooo jo sa säljaren, det är vårt finaste kök. Hmm näsan i vädret.

Köket i vårt senaste nybygge, blev helt klart ett IKEA kök, påminner faktiskt om de tidiga Poggenpol köken, som var i ropet hos rika personer på 60-70-talet, men detta är vackrare tycker jag.

IMG_1208.jpg
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Dom vita kanterna kan målas eller DCfixas. Det blir hur fint som.
Tell me more !!

saturnus skrev:
men jämför Du likvädiga produkter?
Ja, det gör jag. Förvisso skiljer det lite på luckor(nån med spegel och nån utan), men inte nåt större.

Har lagt in en offertförfrågan på "studio10" för att se vad deras luckor gör på IKEA-priset...

mvh/ Moribusken
 
DC fix. Självklistrande plast tapet. Man skär små remsor. Klistrar på kanterna och jämnar till med tek kniv. Fixet väljer man i passande färg. T.ex. grå till gråa luckor. Inte många fattar det är IKEA stommar. Det vita syns annars för tydligt då man belyser köket.
 
Ballingslövs spegeldörrar i körsbär, var tillverkade på det gamla viset = en ram med spegel i = ett hantverk.
IKEAs kan jag tänka mig är frästa i en bit (spånplatta)

Har man nu fått vara med från början, kommer man ihåg (från förr ) hur de lösa speglarna lossna, kom lite på sned eller skramlade...haha

Förr skulle även alla spik i dörrfoder och golvlister spacklas och målas...skönt att tiderna förändras....
 
Moribusken skrev:
Har fått offert från både Ballingslöv och Marbodal. Om man ställer dessa mot IKEA så finner man en signifikant skillnad. Samtliga priser gäller endast snickerier, luckor och lådinredningar.
Ballingslöv: 105.000 kr
Marbodal: 83.000 kr
IKEA: 32.000 kr
Till detta kommer sen vitvaror för ca 60.000 kr...

Frågan är - är verkligen kvaliten på IKEA så pass dåligt, så det motiverar 51.000 kr extra för t.ex. ett Marbodal? Ju mer jag funderar desto säkrare blir jag på att jag kan överleva de vita kanterna på stommarna...
Men vänta nu, då jämför du inte samma saker, om det är anpassade stommar på marbodalköket? Välj bort det och se vad priset blir. Testa även med omonterade stommar!
 
saturnus skrev:
Förr skulle även alla spik i dörrfoder och golvlister spacklas och målas...skönt att tiderna förändras....
Förr i tiden? Så gör farsan fortfarande.

Även i sommarstugan där det är omålade furulister är spikarna nerslagna med dorn och spacklade med plastiskt trä.
 
cullberg skrev:
Men vänta nu, då jämför du inte samma saker, om det är anpassade stommar på marbodalköket? Välj bort det och se vad priset blir. Testa även med omonterade stommar!
Vad menar du med anpassade stommar ? Med IKEA-alternativet var det bara att välja deras standard stommar och "fylla" köket med skåp etc. Om firman som ritat och offererat Marbodalköket använt specialstommar vet jag inte. Har inte bett om nåt specialanpassat i alla fall, och det går att "bygga" vårat kök med standardkomponenter - det är ju IKEA-alternativet bevis på. Dom har ju inga specialanpassade stommar etc...

Ska kolla om Marbodalstommarna går att få omonterade...
 
Moribusken skrev:
Vad menar du med anpassade stommar ? Med IKEA-alternativet var det bara att välja deras standard stommar och "fylla" köket med skåp etc. Om firman som ritat och offererat Marbodalköket använt specialstommar vet jag inte. Har inte bett om nåt specialanpassat i alla fall, och det går att "bygga" vårat kök med standardkomponenter - det är ju IKEA-alternativet bevis på. Dom har ju inga specialanpassade stommar etc...

Ska kolla om Marbodalstommarna går att få omonterade...

Med anpassade stommar så menar jag att framkanten är i tex Ek ifrån fabrik, detta tillsammans med monterade stommar brukar kunna fördyra en hel del, vet andra kök i Nobia koncernen där det går att välja bort både monterat och anpassade stommar.
 
När det gäller köksstommar ska du jämföra Epoq och Ikea. Epoq på Elgiganten är ett ganska bra alternativ. När du tittar på övriga ska du kolla vad det är för stommar för det styr kvailtén. Vad har du för garantier? Vad finns det för möjligheter med hörnskåp och dyl? Innan du spikar kökets utseende måste du gå till en ren vitvaruhandlare och dubbelkolla ritningen kontra standard med vitvaror. Vi får ständigt in jättekonstiga offerter med specialvitvaror från folk som varit hos kökshandlare. Mitt tips....
 
Nerre skrev:
Förr i tiden? Så gör farsan fortfarande.

Även i sommarstugan där det är omålade furulister är spikarna nerslagna med dorn och spacklade med plastiskt trä.
Så gör jag oxå :)
 
Nerre skrev:
Förr i tiden? Så gör farsan fortfarande.

Även i sommarstugan där det är omålade furulister är spikarna nerslagna med dorn och spacklade med plastiskt trä.
Då vill farsan att sonen följer efter förstår jag. Jag är känd för att vara petig med detaljerna, men det här med små dykert i foder elle golvlister, bekommer mig inte. För mig är det praktiskt att lossa på dessa när jag tapetserar, för att få tapeten in under, och inte som förr, skära den mot listerna. Men OK, sitter listerna där och spacklade/målade, får man skära tapen där, ser helt OK ut
 
Moribusken skrev:
Har fått offert från både Ballingslöv och Marbodal. Om man ställer dessa mot IKEA så finner man en signifikant skillnad. Samtliga priser gäller endast snickerier, luckor och lådinredningar.
Ballingslöv: 105.000 kr
Marbodal: 83.000 kr
IKEA: 32.000 kr
Till detta kommer sen vitvaror för ca 60.000 kr...

Frågan är - är verkligen kvaliten på IKEA så pass dåligt, så det motiverar 51.000 kr extra för t.ex. ett Marbodal? Ju mer jag funderar desto säkrare blir jag på att jag kan överleva de vita kanterna på stommarna...
Gå in på HTH och bygg ditt eget kök i webbshopen. Jag fick detta att bli billigare än IKEA när jag gjorde min tvättstuga.
 
Det hela handlar om pengar och känsla.

Man måste titta fysikt på grejorna för att kunna bedöma och jämföra om det är värt pengarna.

Man kan också leka med tanken att man köper Ikea stommar och fronter m.m. från ett snickeri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.