Hej,

För något års sen fick jag hjälp att såga ned en enorm björk. Kvar blev en stubbe på ca 1 meter i diameter. Denna stubbe har fått vara tills nu, då jag håller på att anlägga en mur i närheten och behöver plana ut marken där stubben är.

Jag trodde i min enfald att det bara var att hyra en stubbfräs, men efter att ha läst här på forumet så verkar det vara mer komplicerat än så.

Stenaspekten verkar vara den springande punkten för mig, eftersom stubben just nu är omgiven av fyllmassor med en hel del sten i. Att bli av med alla dessa stenar ser jag som omöjligt. Dessutom misstänker jag att en bit ned är det sprängsten.

Finns det något annat sätt? Kan man tex såga upp en "skål" på stubben, i med bensin och elda upp hela skiten?
 
Tyresö
Gör några djupa jack med en motorsåg och täck stubben med en pressenning.
På Nyårs-afton, tar du bort pressenningen och häller i mängder med bensin och njuter av en riktig nyårsbrasa.

Även om inte hela stubben brinner upp, så höjer i alla fall nyårsbrasan mysfaktorn.
 
Redigerat:
Har tagit upp mina björkstubbar genom att gräva rent ca 50-100 cm runt om så jag ser rötterna. Björkar har sina rötter hyfsat nära markytan. Dessa går jag på med tigersåg (vissa kan vara rejält tjocka).
Efter ett tag då jag tror att stubben är rensågad kör jag ned en domkraft och lyfter, då visar det sig att det är fler rötter kvar, på med tigersåg igen osv.
Några timmar senare brukar den släppa och då har man kvar problemet att få bort den, då är traktor med kedja/spännband runt stubben kanon.

Att elda upp en björkstubbe tror jag inte på, mest för att de är rejält blöta, samt att jag sett för många försök att elda stubbar som misslyckats.

Har man inte bråttom kan man låta den ruttna bort av sig själv, tar kanske 3-5 år.
 
Jag har gett mig på ett liknande projekt. I mitt fall var det enklast att gräva en "vallgrav" på 1 meters djup runt stubben. Sedan tog jag en liten motorsåg och sågade av stubben på detta djup. Sedan var det bara att fylla på med jord.

Detta arbete tog en förmiddag, men det blev bra.

Att hälla på bensin och elda är väl inte att rekommendera. I mitt fall hade jag även en del bärbuskar i närheten och jag misstänker att det finns nyttigare saker man kan berika jorden med, än bensin.
 
Redigerat:
Elda går nog inte, jag har flera upptagna stubbar i en hög som vi eldar varje vinter och stubbarna brukar vara kvar när högen har slocknat, fattar inte varför det inte brinner.

Små stubbar tar jag upp med traktor och pallgafflar, stora lejer jag grävmaskin för. Björk är bland de värre att få upp.

Protte
 
Grannen hade en rejäl stubbe som stod i en slänt som ingen rådde på. Till slut grävde han en grund vallgrav, ett par decimeter djupt runt den, sedan fram med vattenslangen och spruta med högsta tryck efter någon halvtimme hade vattnet transporterat bort all löst material runt alla rötter och stubben hängde i luften, sedan var de bara kapa alla rötter med valfritt redsskap. Fungerar dock bara om stubbe står i en sluttning så vatten och jord rinner bort.
 
Många knasiga tips verkar det som ...
Det man gör är att man gräver lite runt stubben, det behövs inte mycket alls. Sedan fräser man så att stubben är under marken och fyller på med matjord. Det har ingen betydelse hur det ser ut under stubben etc för det kommer du aldrig ned till i vilket fall.

Jag brukar börja med att sätta spaden precis intill stubbkanten (den vertikala delen) och bryter utåt. Sedan tar man spaden och sätter 45grader mot stubben en bit ut och då lossnar det en ganska stor "koka", jobba runt ett varv och dra sedan igång stubbfräsen.

Jobba med fräsen på kanten och se till att aldrig jobba vertikalt d.v.s. att aldrig försöka fräsa rakt nedåt, det funkar inte med en lättare fräs, utan kör i sidled och ta en tredjedel eller fjärdedel i taget ( d.v.s. flytta dig runt stubben 4 ggr)

Det ska bli stora flisor annars är stålen slöa, precis som på motorsågen
 
Manga intressanta tips och rad, men jag tror dom flesta missat TS bit om att stubben verkar vara val invaxt i ett stenigt part. Darav faller de flesta tipsen bort.

Det finns inga enkla metoder att ta bort stubbar i stenpartier, sarskilt inte om de nu ar sa enorma som denna. Runt gamla akrar och i aldre jorbruksbygder ar det mycket vanligt att stora trad vaxer i den absolut stenigaste marken eftersom bonderna anda inte kunde ploga upp mark full av sten eller den platt dar man kastade faltstenen som kommer upp naturligt varje var.

Darfor, grav bort los jord och andra rotter, anvand kofot och havstang for att flytta bort sa mycket stenar som mojligt. Hugga av sa manga rotter du kan se med en yxa och se om du kan rubba stubben med en traktor eller en storre gravskopa. Gor om tills den aker av.

Skatta dig lycklig till att du nu har en mark du inte behover preparera infor murlaggningen och att du antagligen har gott om gratis material till en kallagd stenmur!

Samt, njut av okad respekt for de bonder som sedan urminnes tider brutit ny mark med bara yxa och spett.
 
"fyllmassor" är väl inte sådär jättesvårt att flytta på, och låter inte riktigt gammalt.
 
Tack för alla intressanta svar!

Tyvärr så verkar eldningsförslaget gå bort, men det hade varit kul...

Själva fyllmassorna som ligger runt stubben går givetvis att gräva bort, även om dom är jävligt tunga så här på hösten.

Marken under stubben är "troligtvis" stenig. Jag gör det antagandet eftersom större delen av tomten har sprängsten en bit ned. Men som sagt, jag är inte helt säker.

När jag tänker efter så behöver jag egentligen inte få bort stubben, jag behöver bara sänka den med ~1 dm, så den blir helt täckt av jord. Det skulle kanske gå att såga av en sådan skiva av stubben, även om om den är stor i diameter?

Att följa det vanligaste förslaget, dvs gräva ned och såga av tror jag blir tungt. Själva grävandet funkar, men jag är rädd för att rötterna som skall sågas av är rejält grova. (När trädet sågades ned så var vissa grenar lika grova som "normala" träd)
 
Tokidé om du hade varit beredd att vänta ett tag:
Impregnera stubben och rötter överallt med svampsporer, för t.ex. ostronmussling (det som brukar kallas ostronskivling i handeln) från typ http://svampstallet.se/ (finns nog garanterat fler ställen också).

Då får du fin svamp några år samtidigt som svampen bryter ner träet så att det vittrar sönder.
 
Om du tar ett lasersvärd och sedan försöker "gröpa ur" stubben borde du kunna få bort det mesta?
 
pbengtsson skrev:
Har man inte bråttom kan man låta den ruttna bort av sig själv, tar kanske 3-5 år.
Verkar ganska optimistiskt tycker jag. Skulle snarare gissa på 30-50 år....:(
 
"Vänta" är inget ord som funkar här, tyvärr. Stubben (eller de delar som sticker upp) måste vara borta till våren.
 
Vad är det som gör att stubbfräs inte funkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.