Hej!

Jag har en fundering angående konstruktionen av en platta på mark på ett hus jag har kollat in.

Hur kan man se om plattan är konstruerad på rätt sätt och kan man se att det finns isolering och tätskikt under plattan som är brukligt idag?

På den bifogade bilden så ser ni hur jorden eroderat kring ett av hörnen på huset, fråga mig inte hur detta har skett..

Tack på förhand
 
  • PA290118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Rätt sätt" är svårt att säga. Hur gammalt är huset? Det kanske är rätt sätt som man gjorde då. Men det är inte som man hade gjort idag. Betongen är uppenbart gjuten direkt i gruset. Idag hade det legat 200-300 mm cellplast under. Det ser också ut som det är gjutet i något sandblandat grus, kanske är det bara den morän som finns naturligt på platsen. Man hade ju velat se en par tre hundra mm med makadam där.
 
Tyresö
Erodering under betongplattor förekommer, och jag har sett flera ubilade betongplattor där det har varit ett tomrum på 30 - 150 cm mellan marken och plattan. Plattan har helt enkelt hängt i kantbalkarna. Trots det så har plattan hållt. Det är först när byggnaden ska renoveras och golven bilas ur, som det upptäcks.

Det finns garanterat många köpcentrum och sporthallar som hänger i kantbalkarna - det är lätt att man blir nojig, med allt jag har sett på alla renoveringsgjutningar, som jag pumpat betong till.
 
Tack för snabba och utförliga svar!

Plattan är gjuten runt 1955-1965 skulle jag gissa, har inte ett mer exakt svar då det är ett svartbygge.

I och med att det inte finns något kapilärbrytande skikt i konstruktionen som den ser ut nu, vad kan jag förvänta mig för skador och problem som uppstår och finns det några rimliga lösningar på problemen?

Plattan i sig borde väll inte ta någon större skada av fukten, det är väll snarare fuktvandringen genom plattan som kan orsaka skador på syll etc?
 
Redigerat:
Tyresö
Avle skrev:
Tack för snabba och utförliga svar!

Plattan är gjuten runt 1955-1965 skulle jag gissa, har inte ett mer exakt svar då det är ett svartbygge.

Plattan i sig borde väll inte ta någon större skada av fukten, det är väll snarare fuktvandringen genom plattan som kan orsaka skador på syll etc?

Det stämmer, precis som du skriver om fuktvandringen. Kolla om syllen ligger direkt på plattan eller om den är skyddad från betongen med något tätskikt.

Ja, på 50 och 60 talet höll man på med svartbygge.......sånt förekommer inte numera hehe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.