Hej!

Vi har ett badrum med våtrumsmatta och det är gipsskiva bakom.
Nu har jag fått för mig att jag vill ha liggande panel i detta badrum, det är ju så himla snyggt!
Är det verkligen så att jag måste riva ner våtrumsmattorna och befintligt gips ända in till reglarna o isoleringen o sen börja om med nåt våtrumsgips, fuktspärr o sen limma på panelen för att då inte spika genom fuktspärren? Eller finns det nåt annat finurligt sätt att göra detta på? Nån som har gjort nåt liknande projekt? :)

Jättetacksam för hjälp i denna fråga!

mvh
Anki
 
Kan man inte limma panelen på våtrumsmattan?
 
Hej o tack för svar! Jo det borde man ju kanske kunna göra. Men sen slog det mig, hur jag ska göra där det ska vara dusch/badkar. Ingen bra idé att ha panel där kanske? Och om det ska vara kakel där, då lär jag väl riva ner våtrumsmattan, för det går väl inte att kakla direkt på den misstänker jag? Och hur blir det då i skarven mellan liggande panel o kakeldelen? Inte helt lätt detta upptäckte jag.... :)
 
Njae... panel i ett badrum... kanske snyggt innna det börjat användas... men sedan ???
 
Har iofs sett sådana badrum som var fräscha fortfarande efter 30 år. Då var det iofs ädelträpanel. Dock inte i duschen eller ovanför badkaret.
 
hempularen skrev:
Har iofs sett sådana badrum som var fräscha fortfarande efter 30 år. Då var det iofs ädelträpanel. Dock inte i duschen eller ovanför badkaret.
Njae... det var ju mest där jag menade... i övrigt fungerar det nog ganska bra beroende på träslag naturligtvis.
 
Tack för svar! Hm... ok, man kanske bör tänka om o kanske skippa den där panelen.. Ädelträpanel - det låter dyrt? att måla "vanlig" panel (furu?) är alltså inte att rekommendera?
 
Furupanel håller säkert i 10 år och då vill du ju renovera badrummet igen, eller hur?

Jag gjorde det för 17 år sen och har åtminstone inte fått några klagomål från min hyresgäst.
 
Jag har tänkt ha något slags ädelträ på väggarna i mitt kommande badrum (15 m2) Dels för att för mycket kakel/klinker kan kännas hårt och kallt och den dagen man vill byta ut det (10-15 år) är det liksom bara att riva hela badrummet...

Trä, eller plåtpanel vilket jag också har funderat på är betydligt enklare att byta ut. Kommer att tätskikta som vanligt och sedan skruva upp reglar på väggen (skruvhålen fyller man givetvis med silikon). Därefter fäster jag träpanelen/plåten i reglarna.
 
Ok, det låter som att det kanske finns hopp för panel här trots allt! :) Hur är prisbilden på ädelträpanel? Plåtpanel har jag aldrig hört talas om, men det kanske är ett alternativ. Håller med dig att kakel/klinker känns hårt o kallt. Hur gör man när man "tätskiktar som vanligt"? Totalt kommer väl panelen att bygga ca 10 cm inkl reglar väl?
 
Det borde väl funka med 1½tums reglar och 12mm panel? Då bygger det under 5cm.
 
Tätskiktar gör du som vanligt med rollat system eller med duk. Sök på forumet så hittar du massor.

Viktigt att tänka på är att reglarna är så pass tjocka att de spikar/skruvar man använder för att fästa panelen inte går igenom och skadar tätskiktet bakom regeln.

Det finns snygga plåtpaneler, kanske inget att ha i ett helt badrum men kan nog vara läckert att ha på en vägg iaf. Här finns lite plåtpaneler:

http://www.ruukki.se/www/sweden.nsf/Documents/BF7B0F16F3A3A0C3C22574E1002D1E81?OpenDocument&lang=1

Titta i broschyren "Eleganta Fasader" under Fasadpaneler.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.