Bläddrar dag in och ut i tidningar och böcker med bostäder som en efter en är värre än den andra! Sjuka hus som har allt och lite till. Dock är det inte så mycket som kommer ifrån just Sverige även om det trillar dit några ibland. Vilket är Sveriges häftigaste hus (sett till arkitekturen) enligt er? :)
 
Tyresö
Helt klart är det alla hus som Pål Ross (Ross Arkitektur AB) har skapat. Han är den enda arkitekt som jag verkligen avgudar.

Jag har pumpat betong till många av hans husprojekt här i Stockholmstrakten och när husen nästan är inflyttningsklara och det bara är några betongtrappor och stödmurar kvar att pumpa betong till, så brukar jag gå in och kolla i "sagopalatset" innan jag åker och spolar ur betongpumpen. Man tror inte att det är sant när man ser hur lyxutrustade husen är.

Speciellt stilfullt är "villa ljunghusen" som finns att se på både www.ross.se och www.youtube.com .

Har svårt att tänka mej att någon svensk arkitekt kan bräcka Pål Ross!
 
Ja det var verkligen många fina hus, hur har de råd undrar jag.
 
Ross har väldigt fina hus med sin egen signatur via dom många rundade väggarna. Fast tyvärr är det inte riktigt min "stil" av hus. Men smaken är som baken :)

På min blogg har jag bloggat om VillAnn av Wingårdhs Arkitektkontor som är en av mina absoluta favoriter tillsammans med Dragspelshuset i Värmland som har en väldigt unik design. Bilder finns på bloggen. Älskar VillAnn's former tillsammans med mina favoritmaterial betong och glas, helt Perfekt!
 
Tycker nog att Tham Videgård är dom skarpaste villa-arkitekterna just nu.
Bland annat detta hus:
http://www.tvark.se/archipelago/

Annars är Wingårdhs Villa Astrid väldigt fint på en "omöjlig" tomt.

Pål Ross ger jag inte mycket för. Samma varje gång, stort, vulgärt och dyrt men helt utan fingertoppskänsla och finkänslighet. Det är i alla fall min åsikt men så länge husägarna är nöjda så är väl allt frid och fröjd så länge jag slipper se eländet.
 
Kanske värt att tillägga att jag nämnde hus jag tycker är vackra snarare än häftiga. Mer eftersträvansvärt känns det som.
 
Archipelago var riktigt häftigt! Konstigt att jag inte sett det tidigare. :)
 
Ett annan otroligt hus där arkitekterna (återigen wingårdhs) har tänkt på allting runtomkring också:

Architecture-Design-of-Small-House.jpg
 
Tyresö skrev:
Helt klart är det alla hus som Pål Ross (Ross Arkitektur AB) har skapat. Han är den enda arkitekt som jag verkligen avgudar.

....

Har svårt att tänka mej att någon svensk arkitekt kan bräcka Pål Ross!
Jag vet inte, vill nog delvis hålla med de som kritiserar de husen som brackiga och sensationslystna hus för stockholmare som vill ha "Ljust och Fräscht" och som därtill har lite mer pengar än oss andra.

Det är ju inte direkt (nyskapande) arkitektur det handlar om.

Men "häftigt" är det förstås, det måste man hålla med om!

/A
 
Tyresö
Alko skrev:
Jag vet inte, vill nog delvis hålla med de som kritiserar de husen som brackiga och sensationslystna hus för stockholmare som vill ha "Ljust och Fräscht" och som därtill har lite mer pengar än oss andra.

Det är ju inte direkt (nyskapande) arkitektur det handlar om.

Men "häftigt" är det förstås, det måste man hålla med om!

/A

Visst är det "vräkiga" hus, men att husen är speciellt för Stockholmare är nog att ta i, eftersom dom flesta av Ross-villorna, faktiskt inte finns i Stockholmstrakten.
Min favorit - "Villa Ljunghusen" - finns i Skåne

Håller med om att arkitekturen inte är nyskapande, men eftersom jag är lite partisk, så kan jag intyga att byggtekniken är nyskapande. Väggarna är frigolitblock som figursågas efter bottenplattan, och fylls med betong. Det är därför det på ett "enkelt" sätt går att skapa ett platsbyggt betonghus med dom rundade väggarna.

Hur som helst - Ingen går förbi en Ross-villa utan att ha en åsikt - och det är det som skiljer en arkitekt från en dussinarkitekt!
 
Tyresö skrev:
Hur som helst - Ingen går förbi en Ross-villa utan att ha en åsikt - och det är det som skiljer en arkitekt från en dussinarkitekt!
Det var ett ovanligt ytligt sätt att se på saken. Är det förmågan att skapa uppseendeväckande exteriörer som gör en god arkitekt?
I min värld finns det viktigare kvaliteter och att sticka ut är enligt mig totalt ointressant.
 
Tyresö
Kan förresten tillägga att "Vi i villa" - via hela svenska folket röstade fram Sveriges vackraste villa år 2009:

"Villa Östersund".....Som skapades av Pål Ross, Ross Arkitektur AB.

Kan även tillägga att villan inte finns i Stockholm.......
 
Tyresö skrev:
Kan förresten tillägga att "Vi i villa" - via hela svenska folket röstade fram Sveriges vackraste villa år 2009:

"Villa Östersund".....Som skapades av Pål Ross, Ross Arkitektur AB.
Just det. Och nu vet jag att jag låter som en elitistisk snobb, men jag får väl ta det...

Hursomhelst sätter du tummen på spiken när du skriver att

"arkitekturen inte är nyskapande, men eftersom jag är lite partisk, så kan jag intyga att byggtekniken är nyskapande"

Den här typen av 3DStudio Max-arkitektur kritiseras ju ofta för att handla mer om just ingenjörskonst än arkitektur. Det går att göra, därför gör jag det. Se t.ex. Calatravas verk såsom Turning Torso (utan några andra jämförelser med Pål Ross).

Jag ska villigt erkänna att jag dreglade över husbilderna på Ross hemsida för att antal år sen när jag först såg dem. Men efter att jag börjat intressera mig mer för arkitektur och läst på lite om arkitekter som Le Corbusier, Ralph Erskine, Christopher Alexander mfl. så har jag ändrat min uppfattning om Ross-husen.

Å andra sidan vill man ju inte heller kritisera nån bara för att den är folklig i sitt uttryck eller utövande (missförstå mig rätt - naturligtvis är prisnivån allt annat än folklig). Och vaf-n, jag skulle nog flytta in alla dar i veckan om jag fick! ;)

Men jag har iallafall svårt att tro att de villorna kommer att bli moderna klassiker i framtiden, snarare ett monument över en brackig 2000-talslivsstil med lite väl spröda råvaror på Teppanyakihällarna...

/A
 
Tyresö
Alko skrev:
snarare ett monument över en brackig 2000-talslivsstil med lite väl spröda råvaror på Teppanyakihällarna...

/A

Appropå "brackig 2000-talslivsstil" !
Då ska du se Stefan Perssons (H&M) kontorsrum i Stockholm, som jag pumpade betongen till vid valvgjutningen.

200 m2 och 8 m takhöjd (takvåningen) 7 eller 8 (kommer inte ihåg) våningar upp, på Mäster Samuelsgatan - mitt inne i centrala Stockholm.

Det är väl klart att han behöver 200 m2 till ett skrivbord och en pärmhylla.........

Per Gessles övernattningslägenhet (vindsvåning på 600 m2) på Östermalm, pumpade jag också betongen till.

Pumpade både betong till Anders Bagges 1100 m2-villa på Ekerö och "utfattiga" Björn Borgs båtkaj, så att han kan lägga till med sin lilla båt (fartyg) intill sitt palats på sin sjötomt på ingarö.
Jag har pumpat betong till otroligt många fler "vräkiga" hus.....

.....Så visst finns det en och annan "bracka" i Stockholmsområdet, men utmed kusten i Nynäshamn eller hela Roslagskusten, vill jag mer påstå att dom flesta "brackorna" bor.

Kan det här inlägget höja temperaturen på tråden.......?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.