Hej!

Vi har köpt ett hus i skogen lite väster om Hovmantorp och håller på för fullt att få det beboeligt. Grävde ut dränering med hyrd minigrävmaskin förra helgen och passade på att gräva en ränna bort till garaget där vi tänkt ställa värmepannan. Det blir troligen ved/pelletsbrännare och akumulatortank.

Våra förutsättningar:
Budget - tajt men inte helt hopplös.
Hon är ekonom men normalt händig och visade sig vara bäst på att köra grävarn (tv-spelsvana)
Jag undervisar i träslöjd, har jobbat som resande servicetekniker och liknade så jag är väl lite mer än normalhändig. Har en hel del verktyg o vänner som är användbara.

Huset är ett soldattorp (ev. byggt 1884) tillbyggt -79 med platta på mark. Usel dränering i tillbyggnaden men det håller vi på att fixa nu. Allt som legat emot den blöta betongen ska bytas.

Går det att lägga ner värmeledningarna mellan huset och garaget redan innan vi vet exakt vad för slags panna vi ska ha? Hur vet man vilken sorts rör som passar? Hur mycket isolering ska rören ha? Behövs det dränering parallellt med dom? Vad ska det vara utanpå isoleringen? Antar att rören ska ligga på frostfritt djup?
Hur stor akumulatortank kan vara lämpligt till ett hus på 95 Kvm i bottenplan plus låg inredd vind? Det är rätt bra isolerat nu och vi tänkte lägga till lite till där det behövs.


Mvh
 
Hej. Roligt med en till från trakten. Jobbar i Hovmantorp men bor strax utanför Eriksmåla. Apråpå ditt problem, har själv installerat en ny vedpanna i somras utan rörmockare så om du vågar ge dig på det själv sparar ni en hel del. Angående rören så använder man speciella rör i marken, kulvertrör heter det och dom kommer med isolering. Dimensionen vet jag inte men bara att fråga på inköpsstället. Rören läggs på frostfritt för att minska förluster men du ska ändå ha cirka 30% glykol i systemet som cirkulerar i marken eftersom man inte vet om det blir ett driftstopp mitt i vintern. Ackumulatorvolym ska du nog inte ha mindre än 1000 liter, har själv 1500 liter till 130kvm. Säg till om du vill ha mer råd eller rekomendationer.


Mvh Hugo
 
Apropå glykol i värmesystem, det har ialla fall inte jag, färdigköpt kulvert ska väl ändå tåla bra mycket kyla innan den fryser. Dessutom blir tydligen värmeöverföringen sämre i glykolblandat vatten har jag hört iallafall.
Det finns säkert nån tekniker ni kan prata med på kulvertfirman där ni köper kulverten. Vi har 2x32 på 190 kvm.
Vi bor i ett gammalt hus och jag har gjort allt själv, fördelen är att man känner igen varenda koppling.
Vi valde golvärme både uppe och nere, la flytande slingor i styrofoam och lät de gamla fina golven va kvar under. Vi använde parkett oljad ek, tänk bara på att det är isolerat ordentligt under annars gör golvvärmen ingen nytta eller blir där fukt.Kolla gärna mitt tidigare inlägg om Focus Eco Nature 40 där finns en länk till Gård och torp /Husdagboken där har jag skrivit lite och mycket bilder. Jag är ganska ny här på forumet så jag har inte helt koll på hur man lägger in en länk. Lycka Till!!
 
Glykol används bara när systemet ska kunna kallställas.

Kulvert brukar överdimensioneras 2x25 räcker långt och ger mindre förluster.
 
Det beror väl lite på hur pass mycke värme man behöver. Är det inte så att ett mindre bra isolerat hus och framför allt gamla hus behöver lite extra värme. Kanske man kan köra pumpen snabbare, eller om man i framtiden skall ha mer värme i huset bygga till eller nåt.
 
Jag hade haft glykol. Om nåt går sönder och man inte kan starta värmen är det lagom roligt. Där rören går ner och upp är ju inte frostfritt heller.
 
Då gäller den rekommendationen alla vattenburna system?
 
Nej, var inte dum nu. För där kan man tömma systemet men när du har kulvert nergrävt 1 meter så blir det lite problematiskt om du ska tömma den
 
Vidar skrev:
Går det att lägga ner värmeledningarna mellan huset och garaget redan innan vi vet exakt vad för slags panna vi ska ha?
Hur stor akumulatortank kan vara lämpligt till ett hus på 95 Kvm i bottenplan plus låg inredd vind?
Det går bra att lägga kulvert innan ni bestämmt panna.

Ackumlator volym ska ni inte snåla med. Större volym= mer bekvämlighet.
 
huggan skrev:
Nej, var inte dum nu. För där kan man tömma systemet men när du har kulvert nergrävt 1 meter så blir det lite problematiskt om du ska tömma den

Dom flesta system är inte byggda för att kunna tömmas enkelt utan kräver blåsning med tryckluft precis som kulverten.

Ser inte riktigt att merkostnaden för glykol står i proportion till risken för frysning. Och vanligtvis fyller man inte med glykol så fort det är kulvertsystem.
 
Bättre man satsar på nödström till cirkpumpen om man bor i skogen,får ofta strömavbrott.Räcker väl att vattnet cirkulerar o man har någelunda isolerat?
 
Lycka till att blåsa ur en kulvert på kanske 30 meter. Och du behöver inte tömma hela systemet på varje droppe, bara så att inte det blir en isplugg eller sprängskador.
 
Tack för alla svar! Passade på att kika på en kompis system och han hade en hel del bra tips och "gör inte som vi" bla. lägg inte ner rören i blöt mark, se till att varmvattenberedaren står inne i huset osv.
Ska kolla lite på rören som Rinkaby har, dom verkar smidiga. Hur vet man hur stora man ska ha? 2x25 borde väl räcka?
En annan vän gjorde egna rör, vanliga avloppsrör utanpå och rejält isolerade rör inuti. Lecakulor runt som extra isolering och dränering. Låter som lite mer pyssel men billigare och mer flexiblare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.