Hej,

har planer på att byta stammar i källargolv, det är gjutjärnsrör som går ner, skulle gissa att det är cementrör i/under golvet.

Min tanke är, för att undvika onödigt bilande samt att kunna göra det mesta av jobbet med fortfarande fungerande avlopp, att lägga nya rör och låta de gamla ligga kvar. Skall dessutom sätta ett par nya brunnar.

Ett par frågor som dykt upp ang. detta
1) hur mycket betong behöver jag ha över mina nya rör? Skall det armeras över rören?
2) finns det något negativt med att ha de gamla rören liggande kvar?
3) har en betongplatta, kanske från 20-tal (kan vara renoverat vid större tillbyggnad av huset -62), har inte kollat tjockleken ännu. Det handlar om kanske 10 meter ränna. Går det att slägga upp detta, eller är det bilningsmaskin som gäller?
4) min tanke är att trä det nya röret in i det gamla, så jag kommer en bit ut genom väggen med nya röret, och gjuta ihop rören. Rätt tänkt?

Något speciellt man bör tänka på när man gör detta? Har aldrig gjort något liknande innan...

Mvh,
Stefan
 
Förtydligande på 4); det är bara sista biten som jag tänkte trä nya röret i det gamla, för att få ut nya röret utanför huset.
 
Tyresö
1) du bör ha minst 3 - 4 cm till betongytan och en 4 - 6 mm armeringsmatta över rören
2) Inga problem, så länge du fyller dom med något ex.vis betong eller det nya röret
3) Är betongen så gammal, då är den som hårdast och du kommer att behöva en herrejösses-bilmaskin.
4) Är bara skarvarna täta i det nya röret, så fungerar det utmärkt
 
Ok, tack för svar! Då är jag inte helt fel ute.

Hade tänkt investera i en maskin från Jula för att bila, mest för att livet som småbarnsförälder mer ger många korta stunder än långa sammanhängande. Därför dåligt att hyra grejor. Kanske provar, och hoppas på en tunn platta...
 
jag har nyligen bilat upp källargolvet för byte av avlopp
hyr en motorkap (elektrisk för å slippa avgaserna, annars en bra fläkt) med vatten kylning på klingan(mindre damm) gör spår du bilar i, mycket enklare att bila då. hyr en lite större bilmaskin ex hilti 900.
skicka iväg övriga i familjen när då sågar & bilar, du skrämmer ingen av de övriga + att du får du jobba ifred. utan vatten kylning på sågningen så får du uppleva det som dammar mest av allt.
filtermask är att rekomendera hur som.
själv så ska jag gjuta igen efter mitt sågande, bilande & grävande
 
En platta från 20-talet är ofta gjuten med mkt lite cement i blandningen och är alltså tämligen svag.
Dessutom gjöt man inte speciellt tjock platta.
Har medverkat vid flera källarrenoveringar där vi kunnat konstatera ovanstående.
 
Jag förstår precis problematiken att man som småbarnsförälder får många spridda och korta arbetpass och att hyra maskiner därför sällan är så lönsamt. Jag rekommenderar att du köper en bra bilningsmaskin och sedan säljer den vidare om/när du inte behöver den längre, det är nog det mest ekonomiska.

Vidare tippar jag på (av egen erfarenhet av en 40-talsplatta) att din platta har väldigt varierande tjocklek, eftersom man helt enkelt gjutit direkt på en hyfsat tillplanad mark (förhoppningsvis väldränerad med massa stenar). I mitt fall varierade tjockleken mellan 3-15 cm betong, oftast runt 8-10.
 
Jag har gjort motsvarande i vårt hus (byggt -20) och det var inte speciellt tungt, max 5 cm betong direkt på lerbacken, det var mer grävjobb än bilningsjobb. Skall du bara bila upp rännorna för rören så förbered och rita ut där du skall bila, sen hyr du en maskin över en dag eller två och får jobbet undanstökat (förutsatt att du inte har en brutaltjock platta, då kanske det tar lite längre tid...)
 
Tack för tips.

Kommer prova lite med släggan, och beroende på resultat antingen köpa (de har en bilmaskin på Jula med 45J slagenergi till hyfsat pris), eller hyra. Såga o slipa i betong har jag gjort, och är inte så sugen på att göra det igen. Å andra sidan vet jag nu var i bjälklaget det "läcker" luft upp till första plan...

Såg via inspektionslucka att det verkar vara gjutjärnsrör även i marken, dessutom är det nog ungefär 110mm rör. Hur gör man anslutningen vid ytterväggen då (jag vill såklart ha nya röret så det kan anlutas till från utsidan av huset, om jag skulle behöva byta där ngn gång)? Min plan 1 var att trä nya röret inne i det gamla, för att på så sätt få nya röret utanför väggen, men det kommer nog inte funka med dimensionerna.

Några tips?
 
Gräv upp utanför grundmuren och kolla. I mitt fall var det gjutjärnsrör inne i huset som övergick till betongrör en halvmeter utanför huset. I såna fall går det att trä in nya plaströr i betongröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.