Hej, läst tips på nätet tills jag blivit vindögd.:( Iallafall vi har fått alldeles för höga fuktvärden i vår krypgrund. Anticimex rekommenderar 10 cm singel eller lecakulor innan de plastar. Var får man tag i lecakulor till ett bra pris, grunden är på 65m2, så det lär ju gå åt en hel del. Singel vet vi inte hur vi ska få in i grunden, vi har "kattgluggar" och så en liten inspektionslucka inomhus. Markfirmor vi talat med ansåg att det inte gick att få tag i tvättad singel, (natursingel? ) utan rekommenderade krossad makadam, det lär ju ta hål på plasten. Vi struntar i Anticimex avfuktare utan har beställt en Woods TDR 36. Funderar på att plasta själva oxå, åldersbeständig plast osv. Hur har andra gjort??? ( Allt organiskt material har vi släpat ut). Mycket tacksam för synpunkter. Maggan:)
 
Jehanders har tvättad singel 8/12 à 315 kr/ton, så det går om det ska vara fint :)

Men jag har en känsla av att det ibland blir lite överarbetat. Singel är ju runt och fint och skönt att krypa på, men hur mycket ska ni krypa runt därnere? Kross funkar om man kryper försiktigt och har knäskydd. Små fraktioner är förstås bekvämare än järnvägsmakadam...

Och varför ska det tvättas? Ni lägger plast över. Tvättade produkter suger säkert upp mindre mängd vatten, men plasten spärrar ändå.

Är det ens kryphöjd därnere? Du skriver att du inte vet hur ni ska få ut singlet i grunden? Ska ni inte krypa alls lär det väl inte behövas något utjämnande heller?
 
Har ni problem med mögel eller annat i krypgrunden eller är det bara så att värdena har varit höga under sommaren?

Vi har haft värden uppåt 92% fuktighet vissa dagar under sommaren dock utan någon mögelpåväxt. I sinnom tid lär vi väl ta tag i det, men låter lite lätt panikartad i din åtgärd för att komma tillrätta med fuktigheten.

Det jag menar är att bara för att värderna är lite höga så behöver det inte automatiskt innebära problem :)
 
Anticimex var här och gjorde en fuktmätning. När det var som högst 90% lite senare och som lägst när det var riktigt kallt 63%.
Anticimex erbjöd oss att försegla bjälklaget med ngt medel, då det var påväxt, inget mögel. Så skulle de plasta och installera en corrona, sorptionsavfuktare tror jag det är. Själva skulle vi ta bort allt organiskt material och fylla med 10 cm singel. Resterande arbete skulle de ha 35.000 för. Magstarkt.
Ja det är kryphöjd. Tror singeln ska ha en kapillärbrytande effekt. Antar det är för att det inte ska ligga vatten under plasten och ge mögellukt.Men jag har hört att lecakulor suger vatten, det är väl inte meningen direkt. Skönast vore att strunta i singeln, för det är lätt fuktigt men inte blött.
Allt vatten från taket rinner rakt ut från stuprören, så nu leder vi ut vattnet från grunden.
Ingen dränering, så vi har begärt offert på det.
I somras rann mängder av vatten in från gatan, men nu har gatukontoret åtgärdat det. En firma stenlade hela infarten förra hösten, inte sååå smarta eftersom det inte lutar från huset snarare tvärtom. De har lovat att lägga om hela infarten kostnadsfritt.
Sicken lång historia :S Hur har andra gjort??
Avfuktaren ger vi 5.300 för så det är klart bättre än anticimex.
Maggan
 
90% ner till 63% låter som vilken krypgrund som helst. Som sagt, jag tror inte man ska överarbeta det, och då kan man nog vara utan singel eller leca förutsatt att det går att krypa ändå utan att ha ett sådant utjämnande skikt. Den kapillärbrytande effekten tror jag inte betyder något, för fukten finns ju ändå men någon decimeter ner.

Så jag skulle nog plasta direkt på marken, täta ventilerna, stoppa dit en kondensavfuktare (med tidur, vintertid behöver man inte köra lika mycket) och mäta temperatur och fukt. Utvärdera efter ett år och se om det eventuellt behövs tyngre grejor. Och ja, det är så jag har gjort här med den skillnaden att plasten redan fanns.
 
Tack, tack. Det var ett svar som passar mej perfekt :)) Jag följer rådet, frid och fröjd och anticimex får leta kunder ngn annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.