Hejsan.

Skaffade fjärrvärme för ca. 1 år sedan, och har märkt att jag har ca. 65 grader ut på elementen i dagsläget.
Tidigare då jag eldade med pellets så hade jag aldrig varmare än 45 grader ut, hur kan jag som "lekman" ändra temperaturen på utshuntat vatten?
Anläggningen som jag har heter swetherm villaprefab.
Jag har kollat i manualen som jag fick med vid installation och har inte hittat hur man reglerar shunten.
Någon som vet?

Mvh
Jörgen
 
Swetherm villaprefab är namnet på shunten. På den borde det sitta någon form av reglercentral, kanske Danfoss eller Siemens. I reglercentralen finns inställning av reglerkurva. Reglerkurvan använder utetemperaturen för att bestämma temperaturen ut på elementen.
Om du är någotsånär händig och kan läsa en instruktionsbok så klarar du ställa in shunten. Kort förklarat öppnar man alla radiatorventiler på max och provar olika reglerkurvor till man får en behaglig inomhustemperatur oavsett utetemperatur. Det tar säkert en månad eller två med dagliga avläsningar av inne och utetemp.

Men, du skriver ca 1 år sedan, har dom just nu börjat styra ut 65 gradigt vatten? Eller har den alltid gjort det? Har du inomhusgivare? Har du utomhusgivare? Du bör någonstans kunna läsa av temperaturerna i reglercentralen för att verifiera att givarna fungerar.
 
Hej, Det finns ingen traditionell shunt på denna växlare. Temperaturen styrs av en ventil på primärsidan. Den styrs i sin tur av en förprogrammerad värmekurva i regulatorn.
För att kunna hjälpa dig, behöver jag veta vilken regulator du har.
Siemens, kanske?
Är det bara nyligen som den har börjat skicka ut så hög temperatur?
 
Hej

Är du säker på att det är rätt värde du läser av? Jag har också precis skaffat fjärrvärme och konverterat till ett lågtemp system. Min modul visar tre värden. Inkommande värme på vatten från fjärrvärmenätet (brukar ligga på 60-80 grader hittills) sedan har jag temeraturen som skickas ut på radiatorerna. den ligger på 40-45 grader och sist visas returtempen som brukar ligga på runt 30 grader.


Ha det bra!
/Mattias
Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.