Vad tror ni om att torka veden i pannan innan eldning. Har en vedolux 37a och eldar i. Kom på idén häromdan att varför inte fylla pannan full med ved efter avslutat eldning( givetvis när all glöd är garanterat borta). Då kommer ju veden att ligga på tork i betydligt högre temperatur än om den ligger i pannrummet. Med lägre fuktighet som resultat. Eller kommer jag att skapa korrision pga av den låga temperaturen, och även tappa lite värme ifrån tankarna då veden som läggs in kommer att kyla av pannan lite grann. Ingen här på forumet som är duktig på matte och kan räkna lite grann på den här idén?
 
Räkna å räkna, det är väl bara att prova?
Korrosion känns knepigt, men å andra sidan så borde det torka ut när man eldar nästa gång.
Lite bök med att få ut sotig ved också.
 
Det jag tänkte på med korrision var det att all fukt som kommer ur veden går ju ut i rökröret och det kommer ju inte bli direkt varmt. Sotig ved är ju inget problem. Tanken är ju att fylla pannan efter avslutad eldning, precis som jag gör innnan eldning. Enda skillnaden är att jag gör det 1-2 dagar föra jag tänder. Veden skall ju aldrig ur pannan igen.
Får nog gå ner å testa helt enkelt. Antagligen kommer det väl knappast att märksas någon skillnad om man bara tjänar nägra % i fuktighet på veden.
 
Har du för torr ved så kan pannan ta skada, man brukar väl säga mellan 15-20% fuktighet..
 
Hultebergarn skrev:
Får nog gå ner å testa helt enkelt. Antagligen kommer det väl knappast att märksas någon skillnad om man bara tjänar nägra % i fuktighet på veden.
Varför inte väga vedklabbarna före och efter du har torkat dem? Om det går bort mer än ett par procent i fuktighet bör det gå att avgöra med en vanlig hushållsvåg. (Du behöver förstås inte väga alla klabbarna, det räcker väl om du väger några.)
 
ichgary skrev:
Har du för torr ved så kan pannan ta skada, man brukar väl säga mellan 15-20% fuktighet..
På vilket sätt skadar du pannan? Jag använder pannrummet som vedtork det är alltid minst 25-30 grader där, får man in 3-4 kubik så blir den snustorr. Brinner bra men torr ved har lättare att övertända som i mitt fall, så minska på primären va det jag gjorde.
 
Du behöver även luftväxling för att veden ska torka, det innebär att spjällen på panna måste vara öppna och det nedför stora värmeförluster och snabb nedkylning av pannan. Förvara veden mycket luftigt och torka den utanför pannan (bra mellanrum mellan ALLA vedpinnarna).
 
Blodsoppen
Jag brukar göra som så att jag laddar pannan med ved ena dagen så det bara är att tända dagen efter. Det blir ju så som du menar. Jag eldar ungefär varannan dag.
 
Var nu nere och vägde mina vedträn. Stoppade in 2 st i lördags EM dom vägde då 3150g och 3300g. Båda hade nu tappat ca 50g styck. så ca 1,5% av vikten var borta. Detta på 2 dygn. Nu var ju dessa två vedträn realtivt torra från början. Men ändå så fick man ut någon extra procent ur dom. Kanske är dom till och med för torra nu. Jaja, blir väl till att köpa sig en fuktmätare som man kan få ett riktigt mätvärde.
 
Fuktmätare är mycket bra att ha, speciellt när man är ute o köper ved som säljarna säger att den är torr. Den fungerar nästan som ett vapen de visar bästa veden direkt och man får den också. Att mäta din egen ved funkar nog säkert bra det också, jag har nästan för torr ved!! det är inte heller bra:risk för övertändning!
Men ett rejält vedlager inomhus vid pannan så gör det inget om veden är lite fuktig, torkar snabbt om man lägger den rätt:på pall vid tilluftventiler, jag har 5 st 100mm bakom veden så luften strömmar igenom veden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.