Jag och min andra hälft köpte hus o flyttade in i NOV-05... Huset var besiktigat och vi fick allt genom gånget på plats med beskitningsman.
MIN FRÅGA Handlar om DÅLDA FEL. Vi har nämligen råkat ut för 3stopp i avloppet så det har kommit upp vatten i källarbrunnen i garaget.(3plans hus från -58) Fick det filmat igår och det var rötter och hål i röret utanför.
Räknas detta till dålda fel elr?  
Går detta på hemförsäkring elr?


Tackar för alla svar jag kan få + hjälp

mvh stefan
 
Tyvärr är det inget dolt fel, utan ett fel som du får räkna med med tanke på husets ålder. :'(
Hemförsäkringen täcker knappast detta heller.
 
Jag antog detta....
Men jag ställer mig lite frågande just på denna punkt.
Allt i ett hus slits ju mer elr mindre med årens gng. Det är ju ett fel som jag ej kan se precis som svamp elr annat obehag som man inte kan se i en vägg förän man river den elr att den klättrar ut och visar sig. Elr att man letar efter den. För den är ju med i försäkringen.
Så är det min plikt att bära med mig en optisk liten rackar kamera o skicka ner den i avloppen o kolla att allt e OK...  elr räcker det med att man spolar i kran,toalett ,dusch och golvbrunnar och ser att det rinner undan utan problem...

Det jobbiga är att jag måste nog fixa detta om ca:1mån för så lång tid är det mellan gångerna spolkillarna har varit här.
Vad kan detta kalas kosta att fixa måntro?  Jag skulle kunna göra det själv men lite tungt att gräva i frusen jord...
Det är inte mycket som ska grävas o bytas ut max ca:6m rör och ingen betong att bila sönder.

Vet ngn om en bra firma i Sthlm orådet för detta?
 
tacoman skrev:
Jag och min andra hälft köpte hus o flyttade in i NOV-05... Huset var besiktigat och vi fick allt genom gånget på plats med beskitningsman.
MIN FRÅGA Handlar om DÅLDA FEL. Vi har nämligen råkat ut för 3stopp i avloppet så det har kommit upp vatten i källarbrunnen i garaget.(3plans hus från -58) Fick det filmat igår och det var rötter och hål i röret utanför.
Räknas detta till dålda fel elr?  
Går detta på hemförsäkring elr?


Tackar för alla svar jag kan få + hjälp

mvh stefan
Med tanke på antalet stopp på den korta tid ni bott där så borde även säljaren haft stopp och uppträngande vatten (om ni nu inte spolat ner bindor och dyligt). Säljaren kan alltså misstänkas för att ha undanhållet er information om problemet. Rötterna har ju funnits där en längre tid. Ring advokat för konsultation, kostar nästan inget för ett så kort samtal.
 
Gick igenom alla papper och det blir nog att spotta i nävarna o grilla bort snö o tina marken. Huset vi köpte var ett Dödsbo och ingen hade bott här på ca 6mån. så det var ingen som kunde utala sig om det var knas med avloppet + att man får tydligen kallt räkna med att byta ut såpas gamla rör.
Lite surt tycker jag jusst i denna vinter tid då man har fullt upp med att planera andra renoverings behov, :'(

Jaja... inget att grina för, pengar kan man alltid tjäna men om man hinner njuta av dem får man ju se ;)

 
ett förslag kan vara att du byter vattenledning + ser över dränering i samma veva...

vårt hus bytte de avlopp 98... 4 år senare kom vi och bytte allt pga problem...

ps. vart i stockholm bor du (ang grävarhjälp)
 
T
Du kan ju efterforska med föregående ägares försäkringsbolag, kolla i bouppteckningen från dödsboet (kopia finns på tingsrätten) om posten avloppsspolning finns med alternativt kolla med olika spol-bolag om dom varit på din adress innan du tillträdde, det finns inte så många spolfirmor i Stockholmsområdet. Om huset inte har sålts med friskrivningsklasul kan du ha en chans om man har "mörkat" om detta problem, det kommer ju inte på en gång och om ni nu haft 3 stopp på c:a 4 månader, så detta problem är nog äldre än från november 05. Kolla förresten i garaget om det finns spår efter tidigare översvämningar från avloppet, det ska en besiktningsman leta efter när han inspekterar huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.