Ja vad gör man med det när man har sprutat Roundup på Parkslide och Kirskål? Är det bara att vända runt på det eller måste man gräva upp alla rester av det?
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Jag tror inte man ska göra nå´t... Jag sprutade roundup på en "parksalladsinvasion" och bara väntade. Efter en vecka syntes inget. Efter två veckor några bruna kanter. När jag kom hem efter semester den tredje veckan var hela området fullkomligt stendött och brunt... Jag fick en liten funderare om hur starkt giftet man sprutat på egentligen är, men ogräset dog iaf... Vänder man på grönskan tror jag inte växterna suger i sig giftet till rötterna som de ska.
 
Jag tänkte alltså efter att ogräset dött, vad glr man med det då eller ska man låta det vara tills våren och då har det multnat bort av sig själv?
 
Du lär inte bli av med parksliden med round-up. Har den stått ett par år krävs snarare en grävmaskin. Rötterna kan krypa jordvägen 10 m bort ...

När det gäller kirskålen vore våren en bättre säsong.
 
Thomas59
Kirskålen blir du av med med Round-Up. Spruta på och vänta. Det vissnar på några veckor och till våren syns inget. Ev kan du få göra en kompletterande behandling nästa år då några rotdelar kanske överlever. Parkslide har jag ingen egen erfarenhet av men av vad jag hör så är det grävskopa som gäller.
 
Yonna:
Jag har läst en del om parkslide. Det verkar vara rätt skilda åsikter på webben huruvida man kan eller inte kan döda denna kraftfulla växt med RoudUp. Om man kollar trådar på AlltOmTrädgårds forum verkar flera lyckats med RoudUp, men det krävs lite engagemang under en längre tid. Framförallt skall giftet appliceras i rätt fas, och upprepas. Parksliden skall man inte vända ryggen till utan bevaka. Gör man bara det skall man slippa gräva upp.

I england har man tydligen enorma problem med Parkslide och/eller Jätteslide, men där är klimatet mildare och växten drar iväg enormt.

Personligen har jag lyckligtvis ingen erfarenhet av Parkslide. Däremot har jag schaktat bort massor med Parksallad-infekterad jord. RoundUp var inte att tänka på då äppelträdet stod nära.
 
Micke_BKRD skrev:
Ja vad gör man med det när man har sprutat Roundup på Parkslide och Kirskål? Är det bara att vända runt på det eller måste man gräva upp alla rester av det?
Har du nyligen sprutat ska du vänta tills du ser att allting vissnat ner. Gräver du nu så förhindrar du att giftet går ner i rötterna. Dessutom är det lite fel årstid för maximal effekt. I bruksanvisningen står att växten ska befinna sig i tillväxtskede. Nu går ju växterna in i viloläge. Jag skulle nu vänta till våren och se hur mycket som kommer upp. Låta det växa upp ordentligt så att det blir mycket bladmassa och sedan upprepa behandlingen. Varken slide eller kirskål försvinner på en sprutning.
 
Fasting65 skrev:
Parksliden skall man inte vända ryggen till utan bevaka. Gör man bara det skall man slippa gräva upp.
I england har man tydligen enorma problem med Parkslide och/eller Jätteslide, men där är klimatet mildare och växten drar iväg enormt.
Nu bor jag visserligen i zon 0-I och här har vi enorma problem eftersom ett antal trädgårdar gränsar till skyddade grönområden som inte får röras så vi diskuterar problemet flitigt. Det finns både parkslide och jätteslide - troligen planterade av skomakare för länge sedan. Det sägs att man använde slidet vid skotillverkningen. Round-up har använts - även gifter bönder har tillgång till och inte vi 'vanliga' - under många år utan synligt resultat. Men jag ska söka mer på nätet - det var ett par år sedan jag kollade senast.
 
*suck* Så synd att läsa så mycket okunnig hantering av ogräsmedel som faktiskt inte ska ses som något harmlöst. Önskar så att detta kunde upphöra men har full förståelse för den jättekamp som man ibalnd måste bedriva med väldigt invarsiva växter men var då så snäll och läs på om medlen innan användning.

Round Up ska besprutas när ogräset är i tillväxt för att det ska ge full effekt och det bör göras en stilla morgon när det är liten risk för regn. Som amatör tycker jag att det är vansinnigt att ge sig i kast med detta medel under hösten då det inte finns en enda anledning till det.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Fråga efter bonnaroundup hos granngården. Du får skylla på kirskål. Då "kanske" du får en liter,det är starka saker 1 dl/10l
Det är lite mer fart och fläkt över det medlet :)
Har totalt utrotat vår kirskål plus alla andra ogräs.
 
Två rundor "vanlig" round-up på kirskål räckte fint hos oss...
 
M Micke_BKRD skrev:
Ja vad gör man med det när man har sprutat Roundup på Parkslide och Kirskål? Är det bara att vända runt på det eller måste man gräva upp alla rester av det?
Jag har tidigare sprayat på Kirskål flera gånger, mycket, inget hände. Har har övertäckt med svarta plastpåsar i två år, inget hände. Jordfräs...äntligen. Sen kan man gräva upp för hand med en spade rester. Sprayar man för mycket vill inte gräs ta sig där. Man vill så gräsfrö på sin återtagna jordplätt men det är bättre att vända på jorden då!
 
Parkslide går bra att ta bort med Roundup, men skall helst vara koncentrerad . Om plantorna är stora typ 10mm i diam. Klipp av dom med en sekatör nertill och skaffa en marinad spruta med nål och spruta in roundup i den ihåliga stammen. Mindre växter får man spraya på bladen, jag fick bort dom på 1 år, gräv inte bort jorden.
 
En tio år gammal tråd som har återuppstått. Numera innehåller Roundup inget glyfosat och är därmed bara en dyr vätska utan effekt.
 
Om ni har kvar den gamla starka flaskan med roundup koncentrat, så funkar det utmärkt att ta bort parkslide. Men gräv inte bort jord, är ni oroliga för påväxt så lägg täckduk över området som tar bort allt solljus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.