Har ett hydroforkärl från1977 som jag aldrig har rengjort, har bott
i huset i ca 1,5 år. När jag luftar kärlet så släpper jag bara ut vattnet genom botten
kranen. Men nu får jag med grus i vattnet så det kanske blir bättre om man
rengör hydroforen. Sitter en pacning i luckan, måste denna bytas om jag skruvar av luckan? Kan det bli problem att få det tätt igen?
Ska man smörja in packninen med något när man skruvar tillbaka luckan?
hur ofta ska man rengöra hydroforen?
Hoppas att det är detta som är problemet till att jag har grus i vatten!
Eller kan man behöva kolla källan, ska den tömas och göras ren ( känns som mera jobb det :rolleyes: ).
 
nu pratar jag efter egna erfarenheter. Jag har aldrig haft problem med packningen. Annars finns de att köpa nya. Inga problem. Jag rengör mina ungefär en gång om året men detta beror ju helt klart på hur mycket skräp man får upp. Lite grus blir de nog alltid om man har eget vatten. Blir det väldigt mycket kan du ju kolla hur botten silen i brunnen mår eller sätta ett filter inomhus
 
Jag gjorde nyss ren hydroforen efter att ha bott i huset i fyra år. Jag tyckte det var säkrast att köpa en packning ifall den gamla var dålig. Det blev inte riktigt tätt med den gamla (vet inte hur gammal den var) så jag bytte till den nya. Det var lite "buckligt" i anläggningsytor mellan packning och hydrofor och locket, så jag våtslipade lite lätt alla dessa ytor innan jag satte fast locket igen. Jag smörjde inte in packningen med nåt.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Locherpasta funkar att smörja in packningen med för att lättare få det tätt. Det är en grafitpasta som man också använder till klämringskopplingar och tätning av gängade rör med lingarn.
 
Under de 11 - snart 12 - år vi har bott i vårt hus har jag rengjort vår hydrofor ett otal gånger då vi haft dåligt vatten på olika sätt.

de senaste gångerna har jag vridit på vredet under så att det mesta rinner ut och sedan lossat på luckan i fronten så att resten åker ut.
Jag har bundit ett snöre kring luckan så att jag lätt kan fiska upp den (får inte ut den så lätt utan trycker alltså bara in den), gummipackning och allt.

I bland har jag bara fyllt på med lite mer vatten så att det som ev ligger i botten rinner ut. Några gånger har jag använt en badrumsborste (en sådan på skaft som man tvättar ryggen med) och skrubbat invändigt med den. Ett par gånger har jag använt högtryckstvätten (enklast med avloppsrengöringsslang) och tvättat rent.

Spola rent ordentligt så inget mer bottenslam kommer ut. Skruva fast locket (har aldrig bytt eller smörjt och det har aldrig läckt) och bottenventilen, fyll på med vatten igen.

Har det varit riktigt dåligt har jag även hällt i en skvätt Klorin i tanken (bottenventlien måste ju stängas först, i med Klorin, luckan och sedan påfyllning).

Usch, detta påminner mig om att det är nog dags att ra en röjare igen!
 
Idag tog jag mod till att göra ren hydroforen :)
Lossade lite först på muttern till luckan ( kan vara svårare att lossa muttern när kärlet är tomt och inte väger så mycket) sedan tappade jag ur kärlet med hjälp av botten ventilen. Innan jag tog bort luckan så gjorde jag några streck på luckan och som gick över på hydroforkärlet för att få luckan på samma ställe som innan ( inte för att jag vet om det spelar någon roll om den hamnar på samma ställe ) Det var mycket grus i kärlet, tror jag skottade ur 3liter ur tanken. Torkade ur kärlet med en blöt trasa så att botten delen av kärlet blev rent. På väggarna ville jag inte riva loss det som var där (tror det var rost eller grus) När jag hade monterat tillbaka luckan och fyllt tanken så kom det några droppar vatten så jag fick tapp ur det igen. Skrapade lite på anläggningsytorna och packningen och fyllde upp igen och nu håller det tätt!
Kärlet är gjort av Gävle galvaniseringsfabrik 1976 och har en volym av 150 liter. Packningen är en elippsformad gummiduk. utvändiga mått på packningen är ca 180x135mm. bredden på gummit är ca 20mm tjockleken glömde jag att mäta. Bytte aldrig packningen då den var ganska mjuk ( hade inte köpt någon heller) Får kolla kärlet om ett år igen. Vet inte när det var rengjort sisst. Själv har jag bott i huset i ca 1,5år och jag tror inte att den förra ägaren har gjort rent på ett tag då denna använde en luftnippel som sitter på synröret för att fylla i luft med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.