Jag och sambon kan verkligen ingenting så det är tur vi köpt nyckelfärdigt. Nu har vi planer på att inte sätta kakel i köket utan liggande spontad panel som vi ska måla vit. Det jag undrar är

-vad man använder för list om den liggande panelen ska sluta mitt på en vägg (köket täcker en halv vägg och därefter är det en vanlig vitmålad vägg). Vi vill ha panelen under köksskåpen, så som kaklen skulle suttit, de kommer inte utsättas för vatten för vid hon har vi fönster.

-Vi har 10cm mellan fönstren och överskåpen och denna bit ska ju ha panel, är det krabbigt att såga en sådan panelskiva på längden för att få rätt mått?

-Vi har bara gipsväggar...hur fäster man då panelen bäst? Hitta reglarna eller?

-Ska panelen målas innan eller efter uppsättning?

Stort tack om ni kunniga vill hjälpa oss:)

Oj, jag glömde: Sätter man panelen först och därefter överskåpen om man skulle vilja ha panelen ända upp till taket???
 
Redigerat:
Har ni köpt nyckelfärdigt men utan kök?? man kan sätta panelen innan eller efter skåpen, lite av en smaksak. jag hade gjort satt den efteråt, men kommer det inte se konstigt ut i avslutningen om panelen slutar där skåpen slutar?? isf får man ju sätta råspont bakom bänkskåpen också, då kan man ju lika gärna klä hela väggen innan man monterar köket, setill att det finns plats för avlopp och sådant då.

ska ni inte ha råspont mellan fönster och skåp?
man kan fästa med lite allt möjligt, i ditt fall hade jag nog limmat för att slippa synliga skruv.
Måla innan ni sätter upp det och en gång till när det är på plats.
Vilken list man använder vet jag inte, du får nog gå till ett välsorterat byggvaruhus och se vad som finns att välja på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.