Har en bostadsrätt med ett litet badrum från 1950. Det är ca 2x2 m stort och ca 2,7 högt till tak. Ville eg inte renovera, eftersom det ändå såg fräscht ut torts att det är gammalt. Men så i förrgår så ramlade några kakelplattor från väggen plötsligt ner. De har suttit där sen 1946 och är visst för gamla. Nu har jag hunnit anlita en polsk "vit" firma som vill kakla om hela mitt badrum inkl golf för 135:- + moms/timme. De påstår att det kommer att ta ca 1,5 vecka att göra jobbet och att de jobbar ca 10 timmar/dag och skulle komma upp i ca 25000:- bara för arbetet, dvs att river ner allt gammalt och sen lägger klinker. Sen måste jag ju kanske emaljera om badkaret (inbyggt badkar), kakla utsidan av badkar, köpa ny vask och toastol, blandare etc. Måste man även kalla på en VVS-man som gör om rören eller nåt? Jag vill inte ha nån lyx, utan mer artiklar från Bauhaus. Vad kan priset komma upp i om jag anlitar tjänster för allt? Vill inte ha någon el; har ingen el idag! Eller måste man ha det? Vem ordnar en sådan sak isf? Är en ensam tjej som inte alls förstår mig på sånt här. Detta var alltså helt oplanerat och firman vill starta arbetet redan på onsdag denna vecakn.
 

Att helrenovera ett 50-talsbadrum inkl rivning, ny golvbrunn, tät- och ytskikt, vitt, från en svensk firma, borde kosta kanske 50k. Lägg sedan på ytterligare pengar, 10-20k, för nytt porslin, blandare och inredning.

Att plattorna rasar ner kan bero på att putsen under plattorna börjat släppa efter att ha utsatts för fukt under många år. Knacka lite försiktigt på området bakom de nedfallna plattorna, och plattorna runtomkring. Låter det ihåligt så bekräftar det denna teori.

Kommer firman att byta golvbrunnen? Det måste de göra för att följa byggnormer. Om firman bara tänker byta ut kaklet / klinkerserna utan att byta golvbrunnen så bör du inte anlita dem.

Vilket för oss in på nästa svårighet. Har föreningen tänkt byta stammar? Avlopps/vattenstammar brukar sägas ha ca 50 års livslängd. Om ni ska byta stammar snart så kommer ditt badrum behöva rivas ytterligare en gång. Isåfall kan det vara bättre att göra en temporär lösning. Du kan t ex fixa en U-format upphängning för ett duschdraperi över badkaret. Då kan du duscha utan att det kommer så mycket vatten på väggarna.

F ö är det inte så svårt att sätta upp de nerfallna kakelplattorna. Du måste kolla att de omkringliggande sitter fast någorlunda ok. Knacka bort lös puts. Sedan klägga på med husfix. Sätt plattorna direkt i husfixen (om jag nu inte minns helt fel) och foga sen.



 
Håller med föregående skribent!
Absolut ingen AKUT-renovering! Laga de plattor som fallit ner och planera sedan hur du vill göra, vad som gäller i föreningen osv,osv. En billig polsk firma som gör "jobbet" för halva priset kan du nog hitta även om ett halvår.....

På detta halvår har du lärt dig så mycket här på Byggahus.se att du gör jobbet själv istället......

En firma som vill starta redan på onsdag låter även det lite misstänksamt i mina öron eftersom det normala brukar vara motsatsen - de duktiga hantverkarna har så mycket att göra att man får vara glad om de kommer inom 3 månader!

/Ingenjören
(som just fått el inkopplat i det nya köket efter 3 veckors väntan på elektrikern:)
 
Detta var ett mycket bra svar!
Byggfirman nämnde aldrig att de skulle byta nagra golvbrunnar! Kostar det så mycket?
Styrelsen var i min lägenhet och knackade lite på kaklet och det lät ihåligt, dvs många av kakelbitarna kommer att lossna inom kort! Min första tanke var såklart att bara sätta på de som lossnat, men de sa att det ä lika bra att riva ner allt och passa på att göra om det. Men allt detta hände så akut och jag kan ju inte duscha!
Dessutom förstår jag inte hur de hade tänkt sig att de behöver 2 arbetare á 160:-/timmen på en sån liten yta som 2x2m? !! Hantverkaren ringde just och jag frågade angående golvbrunnen, men han sa att det nog inte behövs något?! Detta är ju helt galet! Jag kanske ska vänta med det hela och göra som du säger; börja med anlita någon som kan sätta fast de kakelplattorna som är lösa! Är så rädd för att bli lurad!
 
Enligt BKRs normer (som försäkringsbolagen följer) så måste golvbrunnar äldre än 1991 bytas om man ska använda ett membrantätskikt (alltså ett tätskikt under klinkers). Du har säkert en gammal gjutjärnsgolvbrunn från 50-talet. Den måste bytas för att konstruktionen ska följa de normer som finns. Vad kostar ett golvbrunnsbyte, 7-10 000 kanske?

Jag tycker inte firman du har kontakt med verkar seriös. De borde tagit reda på badrummets nuvarande konstruktion för att kunna lämna en offert, och hade de gjort det så måste de ha förstått att golvbrunnen behöver bytas.

Mitt råd är att du avblåser kontakten med den firman du har kontakt med nu. Fixa sedan en temporär lösning med t ex duschdraperi eller plexiglasskivor så att du kan duscha igen. Häng sedan på Byggahus.ses forum i några månader och lusläs allt om badrumsrenovering, fundera på hur du vill ha ditt nya badrum osv. Sen kan du säkert på tips på seriösa firmor som renoverar badrum, antingen här via forumet, eller från t ex bostadsrättsföreningens styrelse.





 
Konstigt, men det var bostadsrättsföreningens styrelse-ordförande som rekommenderade denne polack, eftersom hans vän fick sitt badrum renoverat av honom!?
Men som du skriver, så verkar han inte seriös om han inte ens tänkt på det där med golvbrunnen:( !! När jag nämnde det nu i telefon så blev han lite stum, men sa sen att "ja, det är ju lite gammalt hus, så vi kan titta på det när vi håller på och bygger! Sen sa han att om jag nu säger att där inte behövs 2 arbetare för det lilla badrummet så tar han bara en!! Men hallå, det känns så oseriöst! Jag frågade också hur man gör med vatten; om det behövs en VVS-man, men det visste han inte! Behövs det?
 
En VVSare behöver vara med på ett hörn vid en badrumsrenovering för att plombera rör vid rivningen, ansluta ny golvbrunn, samt återansluta blandare, WC etc när bygget är klart. I ett flerbostadshus hade jag inte velat överlåta de bitarna till någon som bara är allmänt hantverkskunnig.

Vad jag hört om att anlita polacker så är att det är viktigt att man själv har full kontroll på vad som ska göras så att man kan ge arbetsledning och styra upp saker och ting. Den här firman kanske kan byta en golvbrunn men kanske inte hade gjort det om du inte påpekat det, och har kanske inte full koll på svenska byggnormer mm.

Mitt tips kvarstår -- spola den här firman och gör en temporär fix istället så att du i lugn och ro kan planera för en renovering.



 
29kzv2q.jpg

2wcmvci.jpg

2a77ne0.jpg

2yn2fbc.jpg

Detta är mitt lilla badrum. Den är kvar sedan fastigheten byggdes 1946, vilket kan vara orsaken till varför en del av kakel-plattorna lossnade plötsligt häromdagen. Någon bra idé på vad man kan göra med detta pyttelilla badrum? Vill helst ha kvar badkaret och kan inte göra något själv. Snälla hjälp mig fort för jag kan inte duscha!! Ska jag ändå bara försöka sätta tillbaka kakelplattorna innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra?-
 

Gör så här för att lösa det akuta problemet: köp ett duschdraperi. Spika upp det på väggen där plattorna fallit ner med några spik högt uppe. Se till att draperiet hänger ner en liten bit i badkaret så att vatten som hamnar på draperiet rinner ned i badkaret. Nu kan du duscha.


 
Vet någon hur mycket det kostar för badkars-inlägg eller emaljering av gammalt inkaklat badkar? Var får man tag på en person som gör detta? Vilken firma i Malmö?
 
Hej, har tyvärr väldigt dålig erfarenhet av polska "badrumsrenoverare" De har sabbat ett flertal jobb totalt häromkring. Därmed inte sagt att det finns dem som vet vad de gör, men de är nog svåra att hitta. Kolla isåfall om de har f-skattsedel, och är våtrumscertifierade. Ska de även göra rörjobben så bör de ha certifikatet "säker vatteninstallation" Annars kan det bli krångel med försäkringsbolagen vid ev framtida skada.

Hade jag varit du så hade jag kollat med styrelsen, om när de tänkt byta stammar. Är stammarna från 1950 så är det hög tid att göra det nu, och då måste man ändå riva alla badrum.
Lite tråkigt om du lägger massa pengar, och så river de allt om ett år kanske...

I den bostadsrättsföreningen där jag sitter i styrelsen, renoverades alla badrum i samband med stambytet, och föreningen tog över underhållet för porslin och blandare. Anledningen till detta var att inte folk skulle anlita oseriösa firmor, med vattenskador till följd.

Du kan lugnt låta någon fixa dit dina lösa kakelplattor så länge, eftersom kakelfix och fog inte är vattentätt ändå, så egentligen är det bara en utseendesak.
Ska det bli vettigt renoverat så måste ditt gamla badkar ut, sen ställer man dit ett fristående kar, alternativt att man bara har dusch.

Men som sagt kolla med styrelsen. Stambytet ska finnas med i deras underhållsplan.
 
 
   
 
Funderar på om det inte finns risk att kakelfixet i ett såpass gammalt badrum kan innehålla asbest. En aspekt att ta hänsyn till vid rivningen.  :(

Jag befann mig i samma sits som du när jag flyttade in i min första bostadrätt (byggd i slutet av 60-talet). Badrummet var inte anpassat för de duschvanor vi har idag så plattorna började lossna från väggen. Tätskikt på väggarna existerade inte. I golvet låg tätskiktet (någon form av asfaltsmatta) ingjutet en halv decimeter ner så ett nytt tätskikt krävde att man bilade upp hela golvet och avlägsnade det gamla tätskiktet först. Ett omfattande jobb att göra det enligt gällande normer.

Dock är tätskikt och stammar oftast föreningens ansvar. Så om jag vore du skulle jag skaffa tillstånd från föreningen att enbart bättra på ytskiktet (kalekplattorna) tills stammbytet skall ske. Sätt sedan tillbaka de plattor som ramlat ner (eller ersätt dem om de är trasiga). Utan att tätskikta eller byta ut golvbrunn. Lägg inga stora pengar på kakel/klinker eftersom allt du gör kommer att ryka när föreningen byter stammar. Läget är troligen inte mer akut nu än det var för ett år sedan. Väggen bakom kaklet utsattes för vattnet innan plattorna ramlade ner också. Skillnaden är att nu syns det.
 
johan77 skrev:
Vad jag hört om att anlita polacker så är att det är viktigt att man själv har full kontroll på vad som ska göras så att man kan ge arbetsledning och styra upp saker och ting. Den här firman kanske kan byta en golvbrunn men kanske inte hade gjort det om du inte påpekat det, och har kanske inte full koll på svenska byggnormer mm.

instämmer med föregående talare, hade mkt duktiga hantverkare från polen som putsade om mitt hus, de var bra på det rena ahntverket men saknade fullständig koll på standarder, estetik osv så man fick jaga dem med blåslampa. alla är säkert inte lika okunniga men många jag pratat med säger samma sak.

tycker också att det borde gå att trycka upp kakelplattorna temporärt och ev komplettera med ett duschdraperi medans du funderar på hur du vill ha det. lägga 60 papp på något som du inte är sugen på och som kanske kommer rivas upp om ngt år är ju vansinnigt..

/likblek
 
Ni är så himla kunniga allihopa! Tack för era svar!!

Nu har jag hittat en svensk seriös firma här i Malmö, som renoverat väldigt många badrum, bla en kollegas badrum som blev lyckat. Han var och kikade på mitt badrum och gav mig ett pris på 40.000:- för rivning, kakel-påsättning, golvbrunn och andra saker. Om jag ville riva det inkaklade badkaret så kostar det ytterligare 5000:-, men då måste man köpa ett nytt badkar och då kommer priset snabbt upp i 70.000 för hela badrummet! Vad hade ni gjort? Helst skulle jag vilja behålla badkaret, men vissa säger att det inte är så smart i en så gammal lägenhet (1946). Ska man låta honom riva rubbet och sen sätta dit en dusch eller stående badkar iallafall, eller vad tycker ni? Om han inte river karet så måste jag ju ändå emaljera badkaret eller sätta i en insats och det kostar väl också en del? Någon som vet?
 
Du kan inte lämna kvar badkaret och renovera resten, blir inte godkänt då. De kan inte fuktspärra bakom det gamla karet. Ut med badkaret också och sätt in nytt eller en dusch. De slår sönder karet på någon timme, så det är inte så mycket extra jobb. Dyrt med 5000 extra för det.
Kolla så att firman har våtrumscertifieringen, men det har de säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.