Hej,

Mitt badrum har precis varit renoverad och har nu golvärme. Men jag är lite misstänkt eftersom jag känner inte mycket varm från golvet. Hur varm skulle det kännas?
 
Har du termostat på golvvärmen? Denna kanske behöver höjas?

Du borde nämligen känna värme från golvet om du har golvvärme. Det är ju det som är poängen...
 
Har du elvärme eller vattenburen värme i golvet? Hur varmt det ska vara är väl en smaksak, men du ska def. känna att golvet inte är kallt!
 
Hej,

Jag har elvärme och termostat, men även på max temperature känns govet kallt. Jag ska kolla men enterprenären som gjörde jobbet.
 
Om golvet känns kallt med elvärme och termostat på max är något helt klart fel! Alla golv jag varit när har känts ordentligt varma om termostaten är "högt uppe".
 
Blir det varmt i badrummet då? Jag har mitt elgolv termostaten står på typ 2,5 av 8 och golvet är inte märkbart varmt men rummet är jättevarmt o gott.
 
Vi har också elvärme och med temperaturen satt på 22 grader känns golvet absolut varmt. Så tyvärr verkar det vara något fel om golvet inte känns varmt när du har termostaten på max....

/K
 
MagnusSt skrev:
Blir det varmt i badrummet då? Jag har mitt elgolv termostaten står på typ 2,5 av 8 och golvet är inte märkbart varmt men rummet är jättevarmt o gott.
Jo visst kan det vara så i ett inte överdrivet uppskruvat golv, men nu hade ju TS termostaten på max och då har jag svårt att se att allt är OK om golvet känns kallt.
 
Självklart är det ett fel om golvvärmen inte är varm. Det är fullt jämförbart med att ett kylskåp inte skulle vara kallt.

Det är bara att reklamera och hoppas att hantverkaren tar sitt ansvar. Ett tips är att hålla inne med betalningen tills dess att golvvärmen börjar producera värme. Har du riktigt otur kan det sluta med att du måste bryta upp golvet och lägga ny golvvärme (beroende på vad felet beror på?). Det blir ganska dyrt... Så se till att hålla in med en summa som motsvarar denna reparation.
 
Hej, enterprenören sa att det tar en månad före jag kan använda golvärme för första gången. Sen skulle det vara på två dagar och sen det kan används normalt. Låter det okej?
 
En sak till. Vet någon var kan jag se hur det ser un en badrums garanti enlight BKR?
 
soltzu skrev:
Hej, enterprenören sa att det tar en månad före jag kan använda golvärme för första gången. Sen skulle det vara på två dagar och sen det kan används normalt. Låter det okej?
Ja, det stämmer att du inte bör använda den på några veckor vid nylagd klinker och det beror på att fix och fog härdar snabbare om golvvärmen är påslagen vilket minskar hållfastheten.

Men eftersom du redan verkar ha "testat" golvvärmen och slagit fast att den inte fungerar har detta ingen betydelse.

Hur länge har du haft golvvärmen igång när du testat förresten? Det tar ju några timmar innan man får upp temperaturen.
 
Jag hade haft den ca. 3 veckor.
 
Har du haft den igång i 3 veckor utan att känna någon värme kan man konstatera två saker:

1. Golvvärmen fungerar inte. Punkt slut!

2. Fogen och fixet borde ha härdat vid det här laget. Risken att förstöra något genom att sätta igång värmen är alltså minimal.

Ditt samtal med entreprenören skall alltså uteslutande handla om den felaktiga golvvärmen, inte om hur länge man bör vänta på att fogen skall härda.
 
Firman borde meddelat om tid för ej användning eller tex kopplat ur systemet tills fog o dyl härdat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.