Hej,

Jag har precis köpt ett fritidshus som är byggt 1939. Väggarna består av trä, ett lager masonit och ett antal lager tapet. Istället för att lägga ner tid på att skrapa och ta bort tapeten tänkte jag sätta gipsskivor över allt för att sedan spackla och måla/tapetsera. Tänkte att det även kunde funka som ett extra lager isolering då huset inte är så välisolerat.

Har ni som kan några synpunkter på att smälla upp gipsskivor på gamla väggar eller finns det bättre idéer på hur man kan fixa detta?
 
Är väggarna raka så går det ju bra att köra på och gipsa!
Annars kan du ju få regla upp lite för att rikta upp en vägg eller två.
Isoleringsvärdet för en gipsskiva är inte mycket att hänga i granen men det är klart att det blir ju inte sämre.
Tänk ut hur du ska göra i smygar runt fönster och dörrar när du ökar väggtjockleken så får man ett otrevligt mellanrum där, men det finns bra sätt att lösa det på också.
 
Jo, det där med smygar har du helt rätt i. På vissa platser så ser det ut som att masoniten ligger en nivå över dörrkarmar och liknande. På vissa dörrar finns nämligen inga dörrlister.

Har du några råd till en intresserad amatör hur man kan lösa detta?
 
Nu förstår jag inte vad du menar med "en nivå över"
Allt beror ju på hur det ser ut, kan du slänga upp en bild eller två så ska vi nog komma på ett vettigt sätt.
 
Prova nått som i bifogad fil. Hälsningar Jonas
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Jonas, för denna enkla men smarta lösning. Mvh // Nabbe
 
I vårt fritidshus satt det spån+väv+tapeter och sist men inte minst en illa åtgången strukturtapet. Vi bakade in allt detta under 6 mm renoveringsgips och det gick alldeles utmärkt. Foder runt dörrar och fönster får man så klart tänka lite på som redan nämnts. I vårt fall fanns det ganska väl tilltagna foder på de flesta ställen så vi satte helt enkelt gipset kant i kant med de befintliga foderna. Fodret blev ju då lite "grundare" men stack fortfarande ut lite från väggen. Ok för ett fritidshus resonerade vi. I ert fall är väl ovanstående lösningsförslag perfekt. Finns ju även färdiga "klackfoder" att köpa tror jag
Dosorna för eluttag bör man också tänka på. För vår del räckte det med att använda lite längre skruvar i själva kåpan till uttaget.
Kopplingsdosor bör man också ha koll på. I många fall kan de vara övertapetserade och inte synas. Sätter man gips utanpå utan att ha koll på var de är så kan de vara väldigt svåra att hitta när man sen vill dra om elen... ;-) talar av egen erfarenhet (*host*). I vårt fall fanns inget lock på dosorna utan man hade tapetserat över själva hålen direkt vilket gjorde dem i princip osynliga bakom struktutapeten (ingen ursäkt, men en förklaring...)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.