Hej!

Tänkte fråga hur man lämpligast gör i hörnen då man ska spackla.
Då menar jag ett hörn i ett fyrkantigt rum.
Jag antar att man "armerar" skarven med ett skarvband som mellan två intilliggande gipsskivor?
Eller bör man göra på annat vis?


Tacksam för tips.

Mvh
Fredrik
 
Hej!

Det fanns ett väck i pappremsan, bara vika och trycka dit!

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Annawiklund
  • Laddar…
Innåt eller utåt? Innåt är det bara ta latex för man börjar ju inte med försänkt sida i ett hörn. Utåt så är det alltid bra att sätta ett en förstärkning så inte hörnet går sönder så lätt. Finns antingen i form av förstärkt papp eller en metallskena som du spacklar in.
 
Tjenis!
Det är alltså insidan av hörnet. Tänk dig att du står inne i ett fyrkantigt rum.
Eller om du tänker dig mellan vägg och tak i ett rum så blir det ju ett hörn.
Jag antar att det är lämpligt att armera denna "skarv" med en pappremsa.

Mvh
Fredrik
 
Mikael_L
Nä jag håller med Stefan.
1. Stadigt underlag bakom att skruva bägge gipsskivorna i hörnet.
2. Skär bägge skivorna, dvs sätt inte försänkt kant mot hörnet.
3. Skär noga, så behöver du bara stryka ut lite latexfog sen.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Hej!

Hittade denna sida:
http://www.norgips.se/index0,31.htm

Under hörn står det:
Alla invändiga hörn täcks med remsor under spacklingen.

Vad tror ni om det?

Kanske skiljer mellan olika fabrikat?

Mvh
Fredrik
 
Mikael_L
Visst går det att remsa och sen spackla i hörnen.
Men det är j*** drygt och jobbigt att spackla innerhörn, så själv hoppar jag gärna det momentet.

När jag satt gips i friggeboden hade jag inte samma koll, utan jag satt gipsskivorna med försänkta kanten mot hörnen. Så då blev jag ju tvungen att spackla hörnen.

Men drygt som sagt var, när ena väggen spacklades så strök jag samtidigt bort spackel från andra med spackelspadens kant, och vise versa.

Så det blev till att spackla och låta det torka mellan varven 4 ggr.
 
Avhandlat tidigare.

Jag har aldrig någonsin satt en remsa i inåtgående hörn. Om man tittar i gamla rum vart tapeten krullar sig så är det i hörnen.
Att dom rekommenderar detta är helt otroligt.
 
Du kan limma dit remsa sen så spacklar du ut kanterna på det ska du måla så kan du lägga en sträng med fog också
 
Använd pappersremsa i hörnen. För att göra det enkelt mät längden från golv till tak med pappersremsan och riv av till rätt längd. Vik pappersremsan i den för vikta mitten på pappersremsan och sedan dra på cirka 5 cm spackel på varje sida av hörnet och lägg i den vikta pappersremsan och stryk fast remsan med en smal spackel (cirka 5 cm bred) direkt medans spacklet är vått. Stryck gärna ut spacklet som sitter under pappersremsan genom att dra snett från mitten på pappersremsan och ut.
Kika på youtube och du vill se film hur man gör. Läs även mer om ämnet exepelvis på norgips hemsida.
Låt torka och spackla över remsan tunt och slipa gämt efter att spacklet torkat.
Som glad amatör så tar det cirka 3 minuter för mig sätta dit pappersremsan i ett hörn.
 
  • Gilla
Lisa_S
  • Laddar…
Varför? Kan du eller nån annan förklara funktionen?

Vad händer om den ena väggen rör sig lite...:x
 
Pappremsan håller draglast åt alla håll, medans exempelvis glafiberremsa inte kan hålla draglast diagonalt.
Sedan är det så mycket enklare att sätta dit en pappremsa, och tillsammans med pappremsan och spacklet får den gipsskivorna att bli till en enhet.
Det är just därför som man använder remsa, i fall väggen skall röra på sig.
 
Menar du på allvar att en pappremsa kan stoppa två väggar att röra sig?
 
då är väggarna monterade felaktigt. väggarna ska följas vid rörelse. slarvat vid skruvning och limning kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.