Vi bor i ett hus på 109 kvm och vi har tre bra sovrum idag. Problemet är att vi har tre barn som behöver varsitt rum. Huset är byggt med en liten vinkel på nedanvåningen men det är inte fullhöjd på ovanvåningen och den ytan används inte alls idag.

Frågan är nu om någon har någon aning om vad det skulle kunna kosta att höja taket på denna lilla vinkeln och bygga två små rum där? Vi skulle då vilja bygga ut vardagsrummet där nere så det blir större. Vi vet att vi får förlänga vinkeln på huset så det blir 12 kvm till där nere. Ett annat alternativ är att bygga ut dessa 12 kvm nere och göra ett rum till brevid sovrummet nere men då blir det en massa döyta innan man kommer in i vardagsrummet som då blir några kvm mindre.

Någon som ser en bra lösning på att bygga om vårt hus? Vad skulle det kunna kosta? Skickar med en ungefärlig ritning på hur det ser ut idag, även en eventuell tillbyggnad av vinkeln är inritad!!! Skulle bli jätteglad om ni kom med tips på hur vi ska få till fyra bra sovrum. Helst hade vi velat ha ett litet allrum med men det blir nog svårt!!!
 
  • Tillbyggnad 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är byggt på isolerad platta på mark. Byggår 1991. Nedre delen av ritningen visar ovanvåningen. Till höger är rummet ca 15 kvm stort och till vänster 12 kvm. Rummet där nere är snarare 10 kvm än 12! Det finns eventuellt en möjlighet att bygga ut huset på gaveln MEN det är inte säkert vi får bygglov där. Säkraste kortet är alltså att bygga ut vinkeln från vardagsrummet!
 
göra uterummet till ett sovrum och göra tillbyggnaden som ett uterum? Svårt att svara på när man inte vet hur huset ser ut, men bara utifrån pappret ser det logiskt ut.
 
Två sovrum uppe och ett nere, alltså? Och den där svarta grejen är trappan till övervåningen? Och har jag förstått saken rätt går taknocken i vinkel, dels från höger till vänster mellan sovrummen uppe, dels över vardagsrummet.

Jag tror att det är lättare att ge råd om du kan få fram en bättre ritning. Det skulle också hjälpa att veta nåt om tomtens utseende.

Kostnaden för utbyggnader brukar uppskattas till minst 10-20 000 per kvadrat. Kostnaden per kvadrat blir högre om man bara bygger ut några kvadrat, så jag tror inte att det är nån poäng med att bygga ut alltför litet. Sen faller det ju alltid bort några kvadratmetrar till genomgångsytor. Jag tycker att ni bör ta till minst 30 kvadrat och förbereda för ett ytterligare badrum (om ni inte bygger ett direkt).

Alternativet är att bygga ut uppåt. Om huset ligger i planlagt område kan kommunens bestämmelser sätta käppar i hjulet. Sen verkar toaletten ligga lite dumt till. Just där skulle man vilja ha passagen till det fjärde sovrummet. Men om ni får bygglov för en sån utbyggnad kan det ändå vara det bästa alternativet.
 
Är ni verkligen i behov av uterummet just nu? Kanske vore det bättre att göra om detta till ett sovrum just nu och kanske kolla på att göra ett nytt längre fram. Om det nu känns så trångt så känns ju onekligen ett uterum som en onödig lyx...
 
petersson79 skrev:
Är ni verkligen i behov av uterummet just nu? Kanske vore det bättre att göra om detta till ett sovrum just nu och kanske kolla på att göra ett nytt längre fram. Om det nu känns så trångt så känns ju onekligen ett uterum som en onödig lyx...
Nu kanske jag har missförstått men det här uterummet verkar ju bara vara en altan med tak. Kanske kan fungera som sovrum när det är varmt ute men när det blir lite kallare blir det lite svårare...
 
lurk12345 skrev:
Nu kanske jag har missförstått men det här uterummet verkar ju bara vara en altan med tak. Kanske kan fungera som sovrum när det är varmt ute men när det blir lite kallare blir det lite svårare...
Aha, det missade jag i såna fall...men jag skulle iofs inte kalla det för uterum i såna fall... Svala sovrum i all ära men det kanske blir lite väl svalt i såna fall kanske...
 
Oj nu har jag visst fått lite svar!!!!

Nu ska vi se var jag ska börja?!

Lavin!

Uterummet är inte isolerat, det är väggar tak och ett skjutdörrsparti men det behövs göras om. Vi har haft lite funderingar på att göra det vinterbonat men det skulle inte bli bra som sovrum, det finns en dörr ut från tvättstugan där och en dörr från vardagsrummet. Dörren till tvättstugan använder vi ju ganska mycket då vissa av familjemedlemmarna alltid går in det hållet dock inte jag. Det känns som att ett vinterbonat uterum skulle kosta mer än det skulle smaka, tyvärr. Nöjer mig med ett enklare uterum i framtiden då jag vill känna att man faktiskt sitter ute och inte inne. Men visst har vi funderat i de banorna också. Vi funderade till och med på att göra uterummet vinterbonat och sen göra förrådet som ligger i anslutning till ett sovrum men nej det känns inte helt bra.

Lurk!

Du har helt rätt det där svarta är trappan och det finns idag två rejäla sovrum där uppe och ett där nere! Toaletten där uppe är både toalett och dusch. Och visst hade det varit enklare om man hade kunnat gå in i eventuellt sovrum nummer tre genom utrymmet som idag är toalett/dusch men det går ju inte. Det finns alltså en vinkel på huset men den är inte 1 1/2 plans utan bara i enplans med liten vind. Visst är jag duktig på att rita hus? Ha! Ha!

Jag tror att det i nuläget lutar mest åt att vi kommer dela det stora sovrummet där uppe som är 16 kvm och sätta en kupa på andra sidan med precis som det redan finns på ena sidan. Vi får snedställa dörrarna lite och det blir två små rum på 8 kvm till barnen som är 11 och snart 9 år gamla så får sonen som är 4 ta det större rummet i några år. Sen får man kanske byta rum längre fram.

Tankarna på en utbyggnad finns kvar och då enbart i syfte att göra vardagsrummet större så man i framtiden får plats med matrumsbord osv.

Jag vill inte ta för mycket i lån och det känns som om vi skulle få ett mer idealiskt hus om vi köpte ett större och det skulle nästan bli billigare än att hålla på och bygga om/ut. Men som sagt vi vill ju inte flytta!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.