Jag och min sambo har för någon månad sedan flyttat till hus och vi har nu fått vår första elräkning. Förbrukningen som var specificerad på räkningen kändes en aning hög.

Enligt räkningen hade vi förbrukat 591kWh. Hus och vatten värms med pellets. Vi har även en värmeväxlare installerad. Så vad jag förstår är dessa 591kWh mer eller mindre min hushållsström.

Vi har även ett större garage som värms med en luftvärmepump. Jag tänkte att det kanske var denna som drog massvis med ström, så jag stängde av den i början av denna månad. Jag kikade nyss på strömförbrukningen och vi har denna månad förbrukat 727kWh, med den avstängd.

Vår uppskattade årsförbrukning är runt 11 000kWh. Det måste väl vara mycket om man inte har någon eluppvärmning? Enligt de papper vi fick från mäklaren beräknade säljaren elkostnaden till runt 6000:- per år.

Jag har inget som drar extremt mycket ström. Det är det vanliga. TV, dator, tvättmaskin, köksutrustning m.m.

Är detta onormalt mycket?
Om Ja. Hur hittar jag boven?

Hjälp en oerfaren!
 
H
Har själv lika hör elförbrukning och ställer mig samma fråga. 796 kWh förbrukade vi under oktober. Varmvatten och all värme är borträknad. Vi har en förbrukning på 9500 kWh/år. Ser vissa som bara har hälften så början man undra.
 
591 kWh med luftvärmepump verkar bra men 727 i hushållsel tyder på något fel. Inte ens med glödlampor kan man komma upp i detta. vad innebär värmeväxlaren? Har den kanske ett värmebatteri som drivs med el? Vi har ca 350 kWh/mån i elförbrukning inkl varmvatten från värmepump.
 
Ni har golvvärme? Avfuktare? Utebelysning / halogen?
 
H
kamilenski skrev:
Ni har golvvärme? Avfuktare? Utebelysning / halogen?
Ja vattenburen.
Ja 2 st.
Utebelysning Massor men är LED lampor.
Nej
 
Min kompis avfukare i grunden käkar ström.

Mitt elgolvvärme i badrummet på 300W tar en del med.
Handukstorkar är på 2 styck a 100W .

I princip blir det 0,5 kW dygnet runt = 12kWh x 30 dagar ca 450 kronor i månaden ...
 
Krypgrundsavfuktare är/kan vara/ en rejäl strömslukare. Denna vår/sommar/höst har min gått nästan kontinuerligt, ~700W. Kostar skjortan :(
 
Vi har golvvärme men även det värms med pellets. Utebelysning är lågenergi. Vi har 10-15 spotlights inomhus så det finns ett antal halogen. Ingen avfuktare. Jag har svårt att se att vi förbrukar nästan dubbelt så mycket som förra ägaren. Jag har mätt hur mycket min elektronik drar och det är en liten del av de 700kWh vi förbrukat.

Jag tror jag ev hittat boven. Jag har samma utrustning som nämns i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/110669-staenga-av-vaermebatteri-flexit-sl4r.html

Någon som har erfarenhet av denna typ av utrustning?
 
Jag hade samma problem. Ett Flexit FTX där värmebatteriet gick konstant i januari. I mitt fall berodde det på att filtren var igensatta. Hjälper inte filterbyte kan du testa att ställa ner önskad temp på tilluften eller slå av elbatteriet helt.

Det lyser en lampa om elbatteriet är igång så det är ganska enkelt att se om det går konstant.
 
Tack KingHippo.

De gamla filtren var rätt grisiga så jag bytte ut dessa mot nya, även fast min "kontrollpanel" inte varnade för detta. Jag satt även dit en energimätare för att få veta exakt hur mycket den drar.
 
Mitt hus kopplades in på elnätet i torsdags....när jag tittade in i fasadskåpet i söndags stod räknaren på 4500kwh.... Men jag antar att den mätaren som sitter där är samma mätare som tidigare mätte byggel, och med tanke på att jag haft byggfläktar igång dygnet runt i flera månader så är det kanske inte så konstigt....
 
A
jhenrikj skrev:
Mitt hus kopplades in på elnätet i torsdags....när jag tittade in i fasadskåpet i söndags stod räknaren på 4500kwh.... Men jag antar att den mätaren som sitter där är samma mätare som tidigare mätte byggel, och med tanke på att jag haft byggfläktar igång dygnet runt i flera månader så är det kanske inte så konstigt....
Troligtvis är det som du säger, men det kan även vara så att mätaren är en begagnad, det kan du ju se på tillverkningsåret.
 
Jag bytte som sagt filtren i min SL4R. Nu drar den runt 100w och har förbrukat ca 4kWh under 24 timmar. Den borde kosta med mig strax över en hundring i månaden, vilket borde vara ok?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.