Har följt detta forum ett bra tag och lärt mig massor samt letat hus till o från i ett par år.

Det jag funderar mest på, är hur man kommer till skott med att köpa ett hus?
Bor i BR idag, när jag säljer får jag en bra vinst och lånelöfte finns

Hur vet man säkert när man ska slå till? Har försökt leta på forumet men inte hittat nått bra o tryggt råd. Säg att jag hittat ett hus, läget är bra, priset är godtagbart (?) det finns en del att fixa på huset - vilket jag gärna vill ha - ett hus med potential o att själv få göra en del o en del m div. hantverkare/vänner.
Men hur vet jag att det jag beräknat på renovering X 2 räcker?
Tänk OM trots alla mina beräkningar så står jag där som ett fån m hus som jag inte kan renovera för att det "råkade" kosta mer än jag trott?

En annan sak jag tycker är svårt att bedömma är hur snabbt man ska beräkna att allt ska göras, vad är mest brådskande, tak, dränering, fasad? Tänker mig ett projekt per år, men tänk om jag misslyckas.

Har ett hus som exempel så kanske det underlättar att ge råd...

http://www.hemnet.se/beskrivning/935581?r=3

Känner mig som en fegis men ändå är det så rätt
Tacksam för tips från alla coacherna på forumet! :)
 
Egen kyrksal? Coolt :cool:
Renoveringsgången är som följer, man börjar med att hålla fukten utanför huset dvs taket först, sen grunden/dränering/dagvatten, oftast byter man vatten/avlopp i samband med att man fixar grunden. Sen resten av utsidan som fasad/fönster/dörrar kanske tilläggsisolerar man? det borde man i så fall ha gjort på vinden också.
Och sen insidan där det väl är vettigt att börja med våtutrymmen följt av köket där risken för problem och skador är störst + att man kan byta plats på saker, dra nytt avlopp och sånt utan att ta hänsyn till övriga huset.
Sen är det golv, väggar och tak i resten av huset och kanske nån invändig trapp.
Är elen dålig/för gammal etc bör man göra det först också. Så man får göra en bedömning av vilken ordning som är vettig, vi har inte själva följt den här gången helt även om den är "rätt".

Läcker det in vatten i huset måste man börja där, sen är det en smaksak egentligen både vad man står ut med att bo i och hur länge man står ut med att bo i ett renoveringsprojekt, vi har bott i ett sånt sen 2002 å frun börjar tröttna nu har jag förstått :D

Vet man vad man vill ha så är det dags att slå till när man hittat "det" annars får man känna efter i varje hus man kollar på och köpa det som känns "rätt" tror det är lite för individuellt för att man ska kunna ge nåt bra råd.

Ingen aning om hur man gör för att räkna rätt på en renovering, vi har gjort av med över en halv mille hittills å är inte klara, man får ta en paus ibland och jobba ihop mer stålar helt enkelt:p Men har Du räknat x2 utifrån riktiga offerter/uppgifter så kommer det att räcka till det viktigaste, tak, grund och sånt.

Om det är en kyrka Du vill bo i så är det här rätt hus och i så fall är Du en fegis som ännu inte har köpt det ;):D
 
Som fd Sandhult-bo så har man sett och vart i de lokalerna en del gånger i sin barndom. Väldigt häftigt att det är till salu, skulle inte tveka en sekund!
I övrigt håller jag med ovan talare!
 
Tackar för råden o tipsen :)
kyrka i sig vet jag inte om det e det som lockar även om vänner propsar starkt på att behålla altaret ;)
Jag var aldrig i huset som barn, men har bekanta, dom påstår att de spökade där när de va barn... hahaha

Tycker det är en fint hus, bra läge, nära till stan, vinkelhus, öppen planlösning, två trappor, tre utgångar o fin mark.
Jag har inga offerter tagna på detta hus, utan uppskattade priser på tak, dränering och fasad per kvm o räknat i överkant, utöver det har jag beräknat i överkant en gång till -avrundat hyfsat kraftigt uppåt.

Är det tredje hus jag känner har sån potential, men blir så feg över det ekonomiska! Hur vågade ni?
Är så svårt att beräkna allt, får en tanke om att har man två inkomster så är det enklare att släcka bränder. Men o andra sidan så har jag inga utgifter (man, barn ;) o andra dyra nöjen..)

Tänk er (om sisådär sex år) att bygga ett kök där altaret är idag så det är öppet mellan vardagsrum o kök
ett stort badrum i källaren där köket är idag :)
hmm ja ideer för dessa hus finns det gott om, o många goa vänner som hurrar på har ja me....

hur funkar det, om man köper ett hus o har en del i fickan för renovering.. hur mycket kan man låna upp till renovering år två, tre fyra..?
 
Hur mycket man får låna beror på vad banken/finansinstitutet värderar huset till, det varierar med marknaden i övrigt så det kan man inte veta i förväg. Men alla förbättringar och reparationer höjer värdet iofs så det är väl bara mitt i finanskriserna som det är svårt att få lån med huset som säkerhet.

Vågade? ha, ha skillnaden mellan mod och dumhet är hårfin :)
Eftersom Du skriver här är Du väl sugen på huset, får Du 200k över när Du betalat det så är det bara att köpa. Jag skulle vara försiktigare med att köpa nåt som tömde mina konton helt, det händer alltid saker med ett hus och man vill ju leva också, köpa bilar å sånt.

Vi har bytt upp oss successivt genom att köpa hus, renovera och sen sälja, vi har gjort vinst varje gång och köpt dyrare å dyrare hus eftersom. Ja tills vi köpte det vi bor i nu för det var billigt men det berodde på det stora behovet av renovering så det vi fick över har vi renoverat för förstås :p
 
Nja - jag är nog mer tveksam till det där objektet. Det kan kosta i princip hur mycket som helst om man vill få det till en trivsam bostad. Jag är själv praktisk och har donat med mitt gamla hus i många år men det var ett hyfsat 20-talshus när jag köpte det dvs de tunga renoveringarna var redan gjorda. När huset behövde ett genomgående lyft efter 25 år (ny värmeanläggning, dränering, nytt kök & bad) sålde jag det (ändå i fräscht skick). Men det gamla huset var hanterbart och jag skulle definitivt dra mig för ett så stort projekt som det du funderar på - även om jag vore 30 år yngre!
 
ja pengar över känner jag att jag har, men frågan är om jag måste byta, tak, fasad o dränering inom två år, då blir det tufft för mig att göra allt o även i plånboken. Det är nog det jag är tveksam om...
att få det till en trivsam bostad ser jag som det roliga 5-10åriga projektet som aldrig tar slut :) det är därför jag vill ha ett hus.
Yonna- vad är det som gör dig tveksam?

ja det där med våga o dumhet, det kan ja hålla med om, frågan är vad jag är i detta fallet ;)
jag ser också det som ett projekt att bygga o byta upp mig
 
maja317 skrev:
jag ser också det som ett projekt att bygga o byta upp mig
Det är för stort nybörjarprojekt och för mycket som måste inte bara renoveras men också ändras för att det ska bli ett charmig eftertraktat om något udda familjehus . Passar bättre för en köpare som ska ha en verksamhet +boende i ett och vill anpassa det till sina egna behov som du inte kan känna till i förväg. Hade du haft planer att behålla kyrkan själv så är det en annan historia..... Vänner brukar tröttna på andras långvariga projekt och när det inte är roligt längre så står du själv med alla problem.
Gissar att uppvärmningskostnader blir höga - elvärme och ingen skorsten att sätta en kamin som reserv. Nya vattenrördragningar för att fixa en dusch/badkar blir kostsamma... kan man inte göra det utan hantverkarnas hjälp.
Köp en vanlig villa, fräscha upp och modernisera lagom så har du större chans att byta upp dej utan förlust. Börja med smått och träna upp renoveringsmuskler först :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
Problemet som jag ser det med att renovera den "rätta" vägen som beskrivs av Jan-Å är att man riskerar att ex få bo i ett sovrum som är för j..igt i många år framöver. Badrum/kök etc kostar en hel del, och vill man då inte ta lån för sina renoveringar utan jobba ihop pengarna så tar det sin lilla stund.

Jag skulle mer föredra den här ordningen:
1) Taket etc
2) Grunden
3) Fönster
4) Är fasaden skadad fixa, låt den annars vara.
5) Är det vattenskador i kök/badrum, fixa dessa låt dem annars vara.
6) Ta det rum först i huset som du är mest missnöjd med.
7) Ta det som du är näst mest missnöjd med etc.

Räknar man ekonomiskt, så säg att ett nytt kök kostar runt 100k kr.
För 100k kr, kan man renovera åtminstone 4-5 rum rätt ordentligt, har du då en villa med 4rum och kök+ ett badrum. Så genom att investera 100k så blir du klar invändigt till 80%.
Började du med köket, så är du klar med 20%, och får bo i 80% gammalt o tråkigt ända tills man fått ihop 100k till...

Givetvis bara ett exempel men ni förstår säkert :p Allt handlar om prioriteringar och vad man själv tycker är viktigast först.
 
Tack för tipsen, ja det är väl ordningen som är den svåra, invändigt har jag en klar ordning :) för precis som ni säger ska man orka bo i det också. Det är det utvändiga är svårast att bedömma.

Gaia- Ja förstår precis vad du menar, hade jag vart ny på hus hade jag aldrig tänkt tanken (men kanske tycker du att det är för stort ändå)
Renoveringsmusklerna är uppvärmda o goa :) har renoverat massor stort o smått, kaklat, byggt kök osv, rustat upp andras hus de senaste åren o systerns fd. fallfärdiga hus, ja o min kompis byggde deras hus :) så när det gäller renovering och den kunskapen vet jag vad jag är kapabel till o tvekar inte en sekund om detta o hanverkare tar jag in där jag vet mina begränsningar.

Befogade lån är inte svårt att ta för min del, jag behöver inte jobba ihop varje krona, det scenario som jag ser framför mig är om allt måste göras på en gång (utvändigt), vad tror ni om det när det gäller detta hus?

Det svåra för mig är nog att ta steget att våga.... har suttit i denna situation en gång tidigare o usch va jag ångrar mig nu, när jag inte följde m i budgivningen.
Känner att efter flera års renovering o byggande att det är dags att lägga energi på eget boende... :)

Intressant att man ser det som en kyrka :) jag ser en villa, m ett kors och ett altare (som tas ner) och ett massa års projekt
Jag tror dock att jag kan ställa denna fråga (hur man får tummen ur) även om det inte vart detta hus.. för jag får inte tummen ur på nått hus.
 
Zynx skrev:
Problemet som jag ser det med att renovera den "rätta" vägen som beskrivs av Jan-Å är att man riskerar att ex få bo i ett sovrum som är för j..igt i många år framöver
Japp, så är det, been there done that :p

Först, huset.

Det går att kolla om Du har fuktproblem i källaren lr inte, bara att mäta så vet man. Så länge Du inte tänker renovera källaren spelar det ju inte så stor roll om det kommer in fukt nånstans heller bara man vet om det så man kan ta bort organiska material och avfukta/ventilera etc.
Positivt är att det är enkelt att komma till med en grävare när det är dags.

Taket ser ut som papp, inte så dyrt och går att ersätta med plåt som man kan lägga själv, inget ekonomiskt vågspel direkt kostar väl som ett halvt kök om man har "rätt" kontakter.

Om fönstren är ok så e de "bara" å skrapa/måla, det lönar sej sällan att byta ut fönster rent ekonomiskt.

Fasaden om den är ok, lika som fönstren skrapa och måla, håller 8-10 år är den inte alltför sliten kan Du vänta med det också.

Det jag tycker är mest emot med just det här huset är bristen på värmekälla, direktverkande el kommer bara att bli dyrare och är tungt att ersätta eftersom man behöver dra in nåt nytt. Nytt värmesystem från scratch är kostsamt och mycke jobb.

Det verkar inte finnas nåt garage?? :O då måste man bygga ett sånt också vilket tar sin tid. Men jag har sett att vissa kan leva utan garage? :D

Ytskikten är i princip trista allihop, finns en del trä som kan bli fint med färg men generellt ser det billigt, slitet och trist ut.
Hur länge står man ut att bo där under renoveringen? uthållighet kommer att krävas.

Och Du då? ;)
Jag vet ju inte men det verkar som om Du roat dej med att bygga å renovera åt andra så länge att Du förtjänar ett eget projekt. OM det här är rätt hus för dej går inte att säga men Du vet varför Du ångrar att Du inte köpte det förra, har det här samma potential som det Du ångrat så kanske det är dags att slå till nu. Ska Du gå runt å ångra att Du inte köpte nåt av husen är det nog dags att antingen bestämma dej för att INTE köpa hus eller att faktiskt KÖPA nästa hus kosta vad det kosta vill :p

Fast i alla såna här diskussioner brukar vi gamla uvar hävda att läget är avgörande, läget kan man inte ändra men resten går att bygga om.
Så det som avgör är alltså känslan av att "Här vill jag bo" ligger huset där Du vill bo? :cool:
 
Tack Jan-Å, det är så jag känner - läget o tomten, så enkelt när nån annan säger det självklara, det här huset skulle jag nog ångra mer än det första. Man säger väl att man aldrig ska ta det första... utan det... tredje ;)
resten är en dröm - renovera!! o det är mitt! :)

ja värmekällan känner jag är prio därför vill jag inte ha allt utvändigt nu, har en tanke om att sätta in kamin (fick bra pris på skorstens inst,) för att klara vintern och sen konvertera, o då dra in kaminen i systemet när allt är klart.
tack för bra tips o tankar, ska fundera o se om mitt magpirr lägger sig lite, så jag vet hur magkänslan sitter :)
 
Ett par tips från en som också köpt en före detta kyrkbyggnad från Missionsförbundet:

* Tänk på att du måste få bygglov för ändrad användning om du ska ha den som bostad. Brukar inte vara något problem, men tar lite tid.
* Som kyrka så har den 0 i taxeringsvärde. Du måste ha ett taxeringsvärde, så sätt igång den processen så fort det bara går. Om jag minns rätt så kräver det bygglov för ändrad användning och att ägarövergången är korrekt registrerad hos lantmäteriet.
* Innan du har fått ett taxeringsvärde och bygglov för ändrad användning så kan du inte ta det som ett bostadslån, utan det blir ett dyrare generellt lån med högre amortering. Med andra ord, SE TILL ATT FÅ IGÅNG PROCESSEN FÖR BYGGLOV OCH TAXERINGSVÄRDE SNARAST MÖJLIGT! Krångel till följd av klanterier från bank och myndigheter gjorde att jag fick amortera nästan 50 000 extra innan det var fixat. Visst, en amortering är ju egentligen en batalning till sig själv i längden, men precis efter en flytt så är det jäkligt mycket pengar.

Har du koll på de bitarna så borde det inte vara något krångel specifikt för husets bakgrund. Kör hårt, och lycka till.
 
maja317 skrev:
ja värmekällan känner jag är prio därför vill jag inte ha allt utvändigt nu, har en tanke om att sätta in kamin (fick bra pris på skorstens inst,) för att klara vintern och sen konvertera, o då dra in kaminen i systemet när allt är klart.
no ja, du tänker ju helt rätt och börjar från rätt ända :). Kyrkan säljs med friskrivning och det är OK men du ska väl inspektera byggnaden från topp till tå för att få en uppfattning om att inget annat brådskande kommer före ett nytt uppvärmningssystem. Det kan bara vara ruttet läckande tak, stopp i avlopp eller sönderfruset vattenrör som kan komma före :).
Först när du får en bättre bild av helheten blir du lugnare. Sen blir det lättare att få tummen ur och lägga ett bud, köpa, fixa alla papper och planera renoveringen.
Lycka till!!!!!
gaia
 
Milkshaken
Objektet är borta från hemnet... Köpte du det MAJA ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.