Har en normal dörr i mitt förråd och innanför har jag en hel del vin. Jag skulle vilja säkra dörren på ett prisvärt sätt och undrar om någon har tips? Typ en fet balk efter golvet med lås säkrat i golv eller liknande? Säkerhet och ekonomi går före estetik på detta ställe.

Tips?
 
Lås, lås, lås.
Montera 2 lås till. Uppe och nästan vid golvet.
Samt stålpinnar i gångjärnen.

Själv har jag larm i förrådet. Både dörr, fönster, Ir, samt brand. Allt kopplat till huvudenheten.
Och skyltar.
 
kamilenski skrev:
Lås, lås, lås.
Montera 2 lås till. Uppe och nästan vid golvet.
Samt stålpinnar i gångjärnen.

Själv har jag larm i förrådet. Både dörr, fönster, Ir, samt brand. Allt kopplat till huvudenheten.
Och skyltar.
Hur monterar jag dessa lås? Utanpåliggande? Larm har jag i huset och ska fixa i förrådet med men Securitas direkt verkar inte har siren att koppla på vilket innebär tjuven inte kommer märka att larmet gått. Därför vill jag göra så det tar tid att ta sig in iallafall tills väktare anlänt.
 
Vanliga beg tillhålarlås. Man fäller i dörren. Det är ett he-te att bryta en dörr med 3 lås.
Och sätt Larm dekaler.
 
Redigerat av moderator:
kamilenski skrev:
Vanliga beg tillhålarlås. Man fäller i dörren. Det är ett he-te att bryta en dörr med 3 lås.
Och sätt Larm dekaler.
Jag antar det innebär att fräsa två platser till då? Inte aktuellt för jag har inga verktyg för det ingreppet. :S
 
Redigerat av moderator:
Borra med träborr och hugga med mora kniv! Gropa med skruvmejsel. Saknar du verkligen dessa verktyg?
 
:p
kamilenski skrev:
Borra med träborr och hugga med mora kniv! Gropa med skruvmejsel. Saknar du verkligen dessa verktyg?
Det var nog fantasi som saknades ;)
 
kamilenski skrev:
Borra med träborr och hugga med mora kniv! Gropa med skruvmejsel. Saknar du verkligen dessa verktyg?
Finns små passand frässtål som man sätter i borrmaskinen som är väldigt bra till att sätta i flera lås i en dörr.
 
Tyresö
Den vanligaste metoden, som dessutom passar dina krav, eftersom funktion och ekonomi går först.
Montera dit ett containerlåsbygel (sjöcontainer) och hänglås. Det sitter på alla byggbodar på byggena.
Har själv en sån på dörren till min verkstad.
Kolla på internet eller fråga en järnhandlare/byggvaruhus så får du tag på det.
 
Oavsett hur många lås det sitter, är dörren av konstruktionen 2 masonit med isolering mellan så går tjuven rakt genom dörren eller som på en datafirma i stan genom väggen bredvid dörren, vara bara 2 gips.

Protte
 
Tyresö
prototypen skrev:
Oavsett hur många lås det sitter, är dörren av konstruktionen 2 masonit med isolering mellan så går tjuven rakt genom dörren eller som på en datafirma i stan genom väggen bredvid dörren, vara bara 2 gips.

Protte

Om förrådet är byggt med panel på trästomme (vanligaste förrådskonstruktionen på villatomter) så tar man sej igenom väggen på mindre än 1 minut, med dagens batteridrivna cirkelsågar/tigersågar.
Ännu lättare för tjuven om det finns ett eluttag på utsidan av fasaden, då det går att via en förlängningssladd, använda "riktiga" elhandverktyg.

Du har helt rätt i att det är väldigt lätt att stirra sej blind på att säkra upp dörren. Larm inger också en falsk trygghet pga en pundare struntar i om sirenen tjuter - och är man hemma då, så är det inte lämpligt för hälsan att avbryta en påtänd pundare "som jobbar".

Eller har jag tittat för mycket på TV?
 
Tyresö skrev:
Om förrådet är byggt med panel på trästomme (vanligaste förrådskonstruktionen på villatomter) så tar man sej igenom väggen på mindre än 1 minut, med dagens batteridrivna cirkelsågar/tigersågar.
Ännu lättare för tjuven om det finns ett eluttag på utsidan av fasaden, då det går att via en förlängningssladd, använda "riktiga" elhandverktyg.

Du har helt rätt i att det är väldigt lätt att stirra sej blind på att säkra upp dörren. Larm inger också en falsk trygghet pga en pundare struntar i om sirenen tjuter - och är man hemma då, så är det inte lämpligt för hälsan att avbryta en påtänd pundare "som jobbar".

Eller har jag tittat för mycket på TV?
Med pepparspray går det utmärkt!
 
Tyresö
kamilenski skrev:
Med pepparspray går det utmärkt!


Förutsatt att pundaren inte har ett vapen - och hur vet man det innan man står där och tittar rakt in i mynningen?

Tror inte att det är värt att leka "Gunvald Larsson", för lite verktyg och annat som man kan ha i ett förråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.