Slänger ut frågan igen, då jag kanske formulerat mig knepigt förra gången.

Har någon byggt ytterväggarna själv i förhand (moduler) med panel och allt och sedan rest upp dem på plattan och monterat ihop dem där?

Hur funkade det i så fall?


Tack

/Peter
 
Svågern gjorde det när han byggde pannrum, gick skitbra. enda nackdelen var att det var brutalt tungt att resa väggarna utan maskiner:)
 
En kompis föräldrar byggde ett sommarstuga med moduler som de byggde hemma i ett stort partytält. Sen transport till tomten och uppsättning. Tror att det fungerade alldeles utmärkt, men man får naturligtvis som MagnusSt påpekar räkna med att de troligen väger en del.
 
Reste nu v. 41 vårat hus som vi byggt i lösvirke i moduler på plattan.
Största biten var långsidorna 12,5m långa och 4,17m höga (1 3/4 hus)...
Så visst går det...

45x170mm stomme, 45x70mm korslagd, utegips, 20mm luftspalt, panel
 
Tackar ödmjukast för svaren.

Det verkar alltså som en inte helt tokig idé. Då får det bli så.

Min plan var att göra småmoduler, kanske max 2,40 långa och 4m höga. Räknat ut att det blir max ett par hundra kg.

JOW:
Min plan är också 12 m långsida med 4,20 höga väggar. Så jag undrar vad du tänker för tak. Ryggås eller? Om du har bilder som du vill dela med dig av skulle jag bli väldigt tacksam.

Tack än en gång.
 
Har byggt verkstan med den tekniken. Gör inte för långa element bara, det blir väldigt tungt att resa...
 
Vi köpte ett 6x12 meters party tält som vi ställde på plattan, där byggde vi alla väggar och sen plockade vi bort tältet och reste väggarna med kran. fruktansvärt smidigt och fort gick det. nu var iof dom största väggmodulerna "endast" 10 x 3.6 alt 6x5,5. ska se om jag kan leta reda på lite bilder.
 
Nu börjar det ramla in intressant trådar minsann :)
En kommentar bara - vart hittar man så stora party tält och vad kostar de ?
 
Tog bort några delar från bilden... blir rätt grötigt när alla väggarna är med...
Byggde en tillfällig vägg som mellanbjälklaget står på för närvarande, c:a 30cm från där den slutgiltiga ska stå.
Byggt utan bärande innerväggar förutom hjärtväggen (några kronor dyrare pga 1 extra limträ i kupan, men enklare att montera ihop).

Ett tips är att göra delarna 1cm mindre än teoretiska måttet, och använda masonite vid resning.

För oss tog det 4 dagar för resning tills att underlagstaket var på, och då var det jag + 3 snickare och en kranbil.
Kranbilen var med 1½ dag. Kranbilstimmar vill du hålla nere, dem är dyra :)
 
Tack för svaren och tack för bilden JOW.

Ska ta till mig tipset med centimetern och styra upp med masoniten.
Ligger mellanbjälklaget på kortlingar vid ytterväggarna eller jackar jag in en regel som det ska vila på?

Blir det konstigt om man lägger en syll som man ställer väggarna på eller är det så man ska göra?

JOW; ska du ha småfönster vid långsidorna på övervåningen?


Tack så länge så hörs vi!

/Peter
 
Angående mellanbjälklaget kan man väl göra på lite olika sätt.
En ram utanför 2"9, spika in i kortsidan på bjälkarna, eventuellt balkskor(? vet ej, har inte kommit så långt själv, än så länge bara spikat med 4st 5" spik).
En bärlina under, dvs lika som ramen fast bjälkarna går ut ovanpå denna, dvs 45mm upplag.
Vi gjorde enligt första metoden eftersom vi även prefrabricerade mellanbjälklaget, men ska även bygga på 2"2 invändigt, som hamnar under "ramen" bilden visar bara stommen.
Sedan skruvades "ramen" i stolparna med 3st 6x120mm jettingskruv och masonit eller plyfa på nåt ställe. Eventuellt kommer jag gå runt och dra i en till, får se....

Syllen måste du bygga före, den är med i hela prefabriceringen...Innan du lyfter upp blocket fäster du sylltätningen, jag använde foamvarianten, fäste upp den med några klammer.

Vi valde bort småfönstren för möblerbarheten i rummen, och skulle man ångra sig så är inte det hela världen att fixa i efterhand, eftersom de små fönstren i vårat fall hade varit lika breda som de nere, dvs inom samma stolpar, bara kapa stolpen i mitten och såga ut i panelen... Värre om man har 2 fönster nere på varje sida och vill ha ett litet uppe centrerat över de två nere... så blir det värre, för man ska ha bärning upp i hammarbandet med....
 
talliman, ja jag har ett sådant tält som ska säljas :) men kolal på blocket, dom ligger för runt 7-8 000 begagnade. nytt kostade mitt 12000. klart värt pengarna.
it1cobra, vi gjorde dom klara utvändigt så att säga. minerit/panel - gles -frigolit -regelstommen. sen la vi taket. och efter det fönsterna. sista isoleringslagret gjordes först när el osv var dragen. men allting låg redan i plattan. skulle bar aupp i väggarna.
 
Nja, jag behöver 8x8m då plattan blir 7x7m.
Lite udda mått då alla tält är långa och smala ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.