Hej!
På måndag kommer de för att bygga badrum. Haft svårt att bestämma mig för belysning.
Ett hett förslag är stjärnhimmel fr CO. IP22 för själva ljuskällan o sen fiberkablar.
Jag o min kompis som är elektriker ska fixa taket. Och jag vill ha ett slätt vitt tak. MEN

Är det någon som har erfarenhet av att borra 1 mm hål i gipsskivor, trä genom fiber, lyfta, sätta upp gipsskivorna, samma med nästa, o till slut när alla sitter på plats spackla, slipa o måla o slutligen kapa fiberändarna ????

Känns oerhört krångligt, o pickligt att hålla ordning på alla små trådar...

Vad säger ni som har gjort det???

Går det? Finns nån annan skiva som är enklare o funkar i badrum o som ger ett slätt resultat?

Tacksam för alla åsikter och råd; Helena :S
 
Ja de är väldigt pilligt. Dessutom så bör du ha själva ljuskällan någonstans där den enkelt går att komma åt, och där man inte störs av surret från fläkten i den (var iaf fläkt då jag satte en sådan för massa år sedan, kanske är med LED-ljuskälla utan fläkt nuförtiden?)
 
Stackars kompis... :D

//Patrik
 
Kompisen gillar mig som tur är!!!!!!
 
Låter helt grymt snyggt! Vill också ha! :)
 
Ingen som gjort det här??
Gips eller andra skivor i badrum? Vill ha slätt tak helst.
Snälla, svar??? :(
 
Kompisen kanske gillar dig nu men hur blir det senare???????
Om det är möjligt så gör taket färdigt och montera fibern senare och uppifrån. Går inte det är det bara att ha ett oändligt tålamod och pilla och joxa. Jag har utfört en par st och det vill mer till än "vänskap" för att jag ska fixa ett till (om man inte kommer åt från ovansidan).
 
Elmont: Pillar man ner fibern i varje hål och sedan buntar ihop kablarna till några korvar med strippor och till trafon eller? D.v.s. hur löser man kabeldragningen?

//Patrik
 
Ska du ha gipstak så låna/hyr en "gipslyft" eller va de nu heter. Hissa upp en skiva nästan längst upp, pilla dit alla fiber, hissa upp den helt å skruva fast.. Bara göra så med alla skivor.

Kanske är lättare att sätta mindre skivor av färdigmålat innertak tex huntonit. Lite mera reglar dock...

Reglar du ner taket nog mycket så kan du ju skruva fast en skiva och pilla dit fibrarna uppifrån (förutom sista skivan då)

Då jag provade detta så reglades taket ner 45mm+ 45mm Alltså först med 45x45 åt ena hållet, sedan med 45x45 åt andra hållet, så det skulle vara enkelt att dra fibern åt alla håll utan att behöva borra hål i några reglar.
 
Jag har gjort buntar från "lampan" sedan har jag "släpt av" fibrer efter som, på dom jag utfört har jag även satt en "lins" i taket som sprider ljuset lite bättre. Men jag vill inte prata om det,man vill ju kunna sova i natt ;*)
 
elmont skrev:
Jag har gjort buntar från "lampan" sedan har jag "släpt av" fibrer efter som, på dom jag utfört har jag även satt en "lins" i taket som sprider ljuset lite bättre. Men jag vill inte prata om det,man vill ju kunna sova i natt ;*)
d^_^b



//Patrik
 
man måste målat skivorna innan, går inte att måla och sedan klippa fiberna, det ser för taskigt ut... Bästa är om man kommer åt uppifrån, vilket ofta inte är fallet...

alternativt sätter en ytterligare gipsskiva under befintligt tak, som man kan plocka ner helt och hållet...
 
Den jag satte var hemma hos en målare. Han målade skivorna efteråt, hade tejpat runt varje fiber.. Jag tordes inte fråga hur lång tid de tog ;)

Lite svårt att måla där man ska spackla/skruva. Men man kanske kan förmåla skivorna ändå så blir de iaf mindre jobb sen.
 
OK! Krävs tålamod alltså... Korsade reglar verkar smart. Men varför funkar det inte att klippa efter målningen?? På vilket sätt blir det fult?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.