Hej, vi ska imorgon till HTH i J-ping för att bestämma köket.
Ngn här som varit i våra kläder och kan ge oss tips och råd angående mötet imorgon. Vad ska vi tänka på, vad är värt att välja (typ strl på skåp etc). Vilka fallgropar ska vi undvika?

 
Varför har ni valt just HTH? Jag tycker att de har ursnygga kök men när man tittar närmare så finns det andra tillverkare som har väldigt, väldigt snarlika och dessutom mycket billigare.
Vi var i kontakt med ganska många tillverkare och fick offerter. Vi hade redan fallit för en vit lucka som HTH har (Form Vit) men den finns både hos Marbodal, Noblessa
(där endast i högblankt) och IKEA.
Eftersom jag vet redan nu att jag kommer att vilja byta luckor inom en tioårsperiod ville vi inte lägga ner en förmögenhet på luckorna.
Så vi valade IKEA men har köpt alla inbyggnadsugn+ micro, integrerad diskmaskin, häll samt fläkt ( allt i rostfritt) från Siemens. Integrerad kyl och frys från Whirlpool, genom IKEA. Till detta har vi valt långa rostfria handtag från Beslag Design.

Hos HTH fick vi ett pris på ca 130 000 kr. Detta utan alla vitvaror och ekbänkskivor och utan köksön som vi kompletterade med senare.
På IKEA hamnade priset på 70 000 kr (också utan vitvaror) men inklusive ekskivorna, samt kyl och frys.

Mvh,
Byggmyran
 
Byggmyran skrev:
Varför har ni valt just HTH? Jag tycker att de har ursnygga kök men när man tittar närmare så finns det andra tillverkare som har väldigt, väldigt snarlika och dessutom mycket billigare.
Säkert så, men det var väl inte det hon frågade efter??

Vi har varit o träffat HTH och det som är viktigt är att när man sitter hos dom är att man inte blir fartblind (det är väldigt lätt när allt "smaskens" i köksväg kommer på tal....)
Man skall ta gott om tid på sig o fråga om allt, de har priser o rubbet på alla prylar (fast vår säljare försökte låtsas som att de inte hade det...).
-testa o känn på alla saker
-ifrågasätt (hövligt  ;)   )
-kolla, åk hem, kolla igen så att det känns bra

o sen vänta på offerten....

Lycka till!
:)
 
Och framför allt om man orkar och har möjlighet - ta in FLER offerter å jämför!

Fallgropar att undvika - jag avskyr själv den låga höjden på köksskåp som många föredrar - sk kontinentalhöjd på skåpen. Välj fullhöjds som går hela vägen upp så slipper Ni dammet.

Fundera på om Ni skall ha häll t ex om Ni vill sänka höjden på hällen precis där Ni jobbar för oftats går 'allt i ett' - men arbetshöjden för en häll med kastruller på är guld värd om dne är lite lägre.

Tänk på vad NI gör i ett kök - är det mkt pyssel - skall de små vara med - är Ni många som vill laga mat tillsammans eller är det mindre matlagning.....allt detta bestämmer funktion och utformning. Men det frågar de Er om...

Jag kan tipsa - om Ni nu har plats att två separata diskhoar med vatten - på två olika platser i köket är guld värd. Vi lyckades 'knö' in det och när en håller på med något i köket kan man fortfarande lätt komma åt vatten och avlopp :)

Om Ni väljer häll och inbyggnadsugn och Ni inte har plats att sätta inbyggnadsugnen i bekväm arbetshöjd - sätt den då int eprecis under hällen utan 'förskjut' allting ett skåp - det gjorde vi och aldrig så krockar det numera när man vill ta något ur ugnen - avställningen blir bättre och mkt enklare.

Arbetar Ni mkt välj nån praktisk arbetsyta i form av rostfri bänk - stenbänk etc. Tar man stenbänk utan någon for av uttag för häll elelr diskho är det förvånansvärt mkt billigare för det är alla hål och urtag som är väldans fördyrande.

Sist men int eminst - LJUS!

Ja det var nå¨gra tankar - lycka till! Och om Ni kan - ta GOD tid på Er!!!
 
Här kommer ett till inlägg i debatten...

Stora utdragslådor i stället för underskåp är praktiskt, men ta inte bredare än 80cm!

Satsa på två stora diskhoar (80 skåp). Det är poppis nu för tiden att bara ha en stor ho och en (värdelös) liten ho.

Att ha ugn i arbetshöjd är ju praktiskt, men man måste ställa det i relation till hur ofta ugnen används. Det kan vara mer praktiskt att höja diskmaskinen ett par dm.

Instämmer i att överskåpen bör gå upp till taket. Våga sätt överskåpen lite högre så får du luftigare över bänken.

/fremag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.