Jag funderade på om man kunde "bygga in" värmepumpen i ett eget utrymme som antingen har en frostvakt eller får in varm luft från källare/krypgrund och att man leder ut den kalla luften som fläkten blåser ut genom ngn sorts kanal eller hål som är isolerat. På så sätt så behöver pumpen aldrig arbeta under de kallaste perioderna utan har nästan alltid + grader att arbeta med. Någon som provat eller vet ngt om detta?
 
Och den varma kryppgrundsluften ersätts med vad? Tar man luft. måste annan luft tillföras.
 
Precis, men hur mycket luft går det åt från krypgrunden och hur mycket påverkar det luften i huset. Hur som helst så blir ju värmepumpen effektivare trots att det går åt mer värme.
 
Du kommer att skapa undertryck i grunden. Beroende på konstruktionen/tättheten kommer antingen den varma luften från huset dras ner eller (garanterat) den kalla uteifrån. Du kommer att skapa värdens bästa mögel hotell i grunden.

För att öka verkningsgraden på pumpen, räcker det med svart skärmtak och placering mot söder. Då kan den få hjälp av solen, soliga vinterdagar.
 
Om man bygger ett litet hus runt den, väl isolerat, och sätter en frostvakt i den del där luft sugs in och sen ventilerar utgående luft ut genom ett hål så kunde man kanske få upp verkningsgraden?
 
Uteenheten skapar kyla vintertid. Isolerar du den, skapar du frysbox. Den måste ha tillgång till så varm luft som möjligt. Har du tid kan du bygga förvarmare av luften. Typ solfångare som förvärmer luften som sugs in från baksidan.
Kolla varmepumpsforum.com
Där står det en hel del.
 
En värmepump skapar ju ingen energi, den bara flyttar den från ett ställe till ett annat.
Stoppar du dit ett element på 500W så får du ut mindre efter att pumpen har flyttat den värmen in i huset då verkningsgraden aldrig kan vara 100%.
Det är ju i så fall bättre att du sätter elementet inomhus så får du ju ut dina 500W direkt inomhus.
 
Jag hittar inga direkta siffror just nu, men jag skulle gissa att utedelen suger i sig kanske 20 m3 luft - per minut. På bara någon minut har den alltså sugit i sig all "varm" luft på den soliga södersidan och sen blir det helt vanlig utomhusluft som försörjer utedelen. Då kan man snabbt räkna ut hur snabbt det går att tömma "varmluften" i en krypgrund...

Luft är ju en lysande isolator vilket innebär långsam uppvärmning och såvida man inte har en gigantisk förvärmare så har jag svårt att tro att det kan göra någon skillnad, med de luftvolymer det handlar om.
 
Jag hade lite funderingar för ett par år sedan om vad som skulle hända med effektuttaget på min värmepump om den var inbyggd i ett växthus. Lite samma sak. Men vem vill ha ett växt hus till sin lvvp.

Men att ta luft ifrån krypgrunden är ju ingen bra ide.
 
Har läst en en som, i samband med omdränering, la ner extra rör som han använde till sitt
ftx system. In luften, som han tog från rören i marken, hade värmts något av marken och
var några grader varmare än den "vanlig" utomhusluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.