Jag har gjort en tillbyggnad med bl a pannrum till ett 30-tals trähus. Nu ska jag snart gjuta golvet i pannrummet och funderar på en sak: Kommer golvet att hålla?

Så här skulle golvet vara uppbyggt:
orörd morän + 30 cm vibbad makadam + 20 cm frigolit + 15 cm armerad betongplatta. Plattan kommer alltså att "flyta" på frigoliten. Som lekman tycker man att det där med frigolit under värmepanna och 2000 lit ack-tankar låter lite skakigt, men det ska gå bra enl "alla som vet". Så ok då.

Men nu ska det stå en 9 m hög skorsten i pannrummet också. Och den kommer att stå längst ut i ena hörnet (!) på plattan. Och om jag bygger den av tegel så kommer den att väga rätt mycket...

Det här känns inte bra, trots att folk säger att det är ok. Kan någon lugna mig? Eller säga ifrån? Eller något..?

Må gott!
/ulf
 
Kanske skissa på ett fundament under skorstenen.... 9 m tegel ca 60/ sida säger vi tegel väger hmm säg 1.5 kN/m[sup]3[/sup] det ger på skorstenen 0,54 kN/ meter skorsten blir totalt 4.8 kN eller 4800 kilo.... Betong tryck hållfstheten inga problem Problemet är draget i underkanten....Armera ordentligt i underkant 10 cc med 12 mm armering B 500 i nät så e du safe + armering i överkant för trycket.... och för att sprida sprickor i betongen under härdning... Belasta inte förrän det har torkat ordentligt och gjur med bra betong inget hemblandat.... K40 funkar kanon.... Räknat mellan tummen och pekfingret det kostar annars :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.