Äntligen klar med plankbygget, satt likadant tidigare men det var ruttet och hölls uppe med hjälp av ståltråd...

Jag har använt ohyvlat tryckimpregnerat trä, jag ska måla det med falu rödfärg, men har fått tips att vänta ett år så alla oljor i träet hinner dra in sig.

stämmer ?

Skall jag dessutom behandla det med nån olja tills dess eller skall jag bara låta det stå tills det är dags för målning ?

http://hem.bredband.net/b302512/bilder/planket.JPG

Förövrigt undrar jag om nån har tips angående trallen,
kolla färgen på det. Förra året tvättade jag det med tralltvätt 3ggr och oljade 4-5 gånger med träolja. Då vart det fint (trä färgat) men nu efter vintern är det likadant igen... Helt grått och trist.

mvh
Anders

 
Ang trallen så är det bara att olja igen och igen nästa år och året därpå osv. Trist men sant! Det går oxå att få pigment i olja så den inte är färglös.

Snyggt plank! Stilrent och enkelt. Helt i min smak!
 
Snyggt och funktionellt plank!

Men tänk på att uteplatsen blir betydligt mörkare om du målar det med falu rödfärg. Samtidigt kommer den att kännas mindre luftig.
 
Hej jag hade målat planket vitt och stolparna och röda. Det tycket jag är fint och det blir inte så mörkt. Malin
 
FlitigaLisa
Ok , ska kolla med upp nån bättre olja på färghandeln.

Yonna:
Ja du har så rätt, uteplatsen känns faktist större nu när det är ljusare än det tidigare röda.

malinochjohan:
Blir inte vitt väldigt skitigt ?



 
snyggt, skulle dock inte måla i falurött utan hålla naturell...

offtopic, bor du i viby / sollentuna norr om stan?
 
TiGGrE skrev:
snyggt, skulle dock inte måla i falurött utan hålla naturell...

offtopic, bor du i viby / sollentuna norr om stan?

Tål att funderas på, dock är huset falu rött så det skulle gå väl ihop.

Nej, Västerort - Vällingby.
 
Jag skulle också behålla planket omålat (bara oljas),
 
Hej vi har ett vitt staket på våran altan och jag tycker inte att det blir så smutsigt men visst så syns ju smutsen mer... Malin
 
Nackdelen med vitt är väl snarast att man blir bländad när det är soligt ute. Med ett plank "à la naturell" slipper man kisa...
 

Måla är snyggare, "natur-tryckt grönt" får man nog av och tycker jag ser halvfärdigt ut. Bryt ner den vita färgen så ordentligt så du inte blir bländad och den blir lite smutståligare.

Det är vad jag tycker, men det är inte jag som ska stå för underhållet.....

///Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.