Sådde ett äppelfrö i somras mest för att testa och det har nu vuxit till ca 1,5 dm höjd, det har stått inomhus hela tiden och löven sitter fortfarande kvar.

Behöver trädet ha vinterklimat för att tappa löven som det skulle fått om det stått ute
eller kommer det fortsätta växa som vanligt eftersom det står inne i värmen?
Jag har ingen aning om detta och vänder mig nu till er för att få tips hur jag sköter mitt träd på bästa sätt. :)
 
Jag vet inte hur det är med äppelträd men jag frösådde bambu när mitt ex blommade för ett antal år sedan. De hann bli ngn dm högt. De som grävts ner på skyddad plats i trädgården klarade sig inte. De som stod i rumstemperatur klarade sig inte. Men ett ex stod på sval fönsterplats i källartrappen och detta ex klarade sig. Att katten åt upp plantan på våren är en annan sak ...

Jag skulle kunna tänka mig att din äppelplanta mår bäst av sval ljus plats eller växthus denna första vinter.
 
Håller med yonna. Nu är det lldeles för sent att låta den lilla plantan övervintra ute (vilket den normalt sett skulle kunna klara av om krukan grävts ner). Det bästa är nu att övervintra på en ljus och sval plats där den kan stå så svalt som möjligt utan minusgrader. Till våren får du avhärda den som man brukar göra med plantor. Vad var det för sort du tog äppelfrö ifrån?
 
Tack för era svar, nu har jag placerat den i en sval garderob med fönster så den får ljus också.
Ska den vattnas som vanligt? kommer löven att ramla av?

Jag är inte alls säker på vilken sort det var men jag skulle tippa på grannysmith.
 
Den kan ju tycka att det råder ett trevligt klimat därinne och väljer att behålla löven ett tag till men efter ett tag brukar ändå löven falla precis som det kan göra på en del inomhusväxter när det mörknar då ljuset ute sannolikt inte räcker till. När den går in i vintervilan kan du även dra ner på vattningen men den ska inte helt torka ut. Sedan till våren är det ju bra att försöka få ut den och avhärda. Nu är det väl så att Granny Smith inte är fullt så härdig här i Sverige även om den är en frösådd men det är ju ändå kul att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.