Milkshaken
UppGiven skrev:
Innovation... Den som gör verklighet av detta, kommer sälja många fler.
Jag vill också ha en slunga, men frun säger att den värmer inte... Näää men det är jag som blir varm, och hon har kalla fötter... Brrrr.

Lövsug eller bara lövblår? En snö(löv) slunga är ju både och.. sammtidigt, men funkar det? Kanske, när vi ändå hoppas, få den till å klippa gräset med.
Då, är det inga problem med å lägga 15-20K på den.....

Hoppas någon här kan länka till en sådan maskin, i den prisklassen..... Jag är en mycket potiensiell köpare... d^_^b

Låter som att du tycker att det är jobbigt med trädgårdsskötsel UppGiven... Varför då inte köpa åkbart med en ggn.... Satsa på en 4wd av någon modell, klippbord, och snöblad.... Finns borstar till dom flesta oxå om du vill..:):)
 
Johan H skrev:
Idag hämtade jag en Honda HS 622 HTS, banddrift och elstart.
...
Det var dessutom den enda 622:an med band jag kunde få tag på i hela mellansverige. Honda har grymma leveransbekymmer just nu...
Jotack... har märkt det. Får vänta på min minst till slutet av november :(

Johan H skrev:
Dock står det i Honda-reklamen att det är "tandade skär", men det är det inte alls... :@
Något du tog upp med försäljaren? Eller var du, med tanke på leveransläget, nöjd med att du fick något överhuvudtaget?
 
Krumeluren skrev:
Jotack... har märkt det. Får vänta på min minst till slutet av november :( Något du tog upp med försäljaren? Eller var du, med tanke på leveransläget, nöjd med att du fick något överhuvudtaget?
Nä, jag sa inget om det... Adapt and overcome, typ. :S

Hade ju redan köpt den över telefon och kört över 20 mil enkel resa för att hämta den... Om jag inte tog den, fanns minst en person till i kö som bönade och bad om att få köpa den. Så jag är nog rätt nöjd att jag fick nån ö.h.t., ja.

Den här slungan hade de haft stående sedan våren 2010, dvs en maskin de fick levererad efter avslutad säsong. Kanske skiljer på årets modell, att det är tandade skär? Det tror jag iofs inte att det gör, men...
 
Redigerat:
A
Återkom gärna med dina erfarenheter. Själv har jag en Husqvarna snöslunga med band sedan.hmmm... 10 år, och jag tycker det är (ursäkta uttrycket) skitdåligt med band. Den är svårmanövrerad, drar åt sidan, spinner ovanpå is och packad snö och beter sig rent alltmänt jävligt enligt min åsikt. Då jämför jag med snöslungan jag har på landet som är en Simplicity med hjuldrift och snökedjor och den är nog den grymmaste snöslunga jag någonsin kört. Men jag har å andra sidan inte kört någon Honda så det skulle vara riktigt intressant att höra en recension.
 
Tyresö
Krumeluren skrev:
Hej,

Någon som har erfarenhet eller åsikter om lämpligt val av snöslunga, baserat på följande kriterier:

- Tvåstegs.
- Bra kastlängd och okänslig för olika snötyper.
- Bredd ca 60-70 cm, dvs en av de större modellerna.
- Snöförhållanden i mellansverige (vilket kanske inte säger så mycket efter sista vintern).
- Bra kvalitet och liten strulfaktor. Prisnivå uppåt 20000:- (vilket nästan dissar Honda).
- Elstart (eller så startglad att det inte behövs).

Har kikat lite på Honda (HS622, HS760), Husqvarna (ST276, ST268, ST261) och Toro (826, 828).
Vad tror ni?
Jag hade en megatur förra året och köpte - precis i början på vintern - en Husqvarna ST 276 ! Precis innan tokrusningen som gjorde att alla snömaskiner sålde slut.

Jag är helnöjd och kan verkligen rekomendera den. Hade det inte varit för att jag kunnat köpa den på mitt företag (måste ju skotta rent runt betongpumpen på uppfarten) så hade jag tyckt att det var för mycket pengar - den kostar ju över 22.000 kr ink. moms.

Den är så kul att köra den och se med vilken kraft den sprutar snön 14 - 17 m som man kan styra steglöst upp/ner höger/vänster, med en spak på manöverpanelen.
Jag har en hyfsat brant och lång backe på min uppfart och trodde att det skulle behövas snökedjor...någon som behöver snökedjor (ouppackade, oanvända)? Det ska till en herrejösses backe innan innan den slirar - dessutom utan snökedjor.

Den var så kul att köra, så när jag hade kört uppfarten 450 m2 ( 40 cm snö - 20 minuter), så körde jag gräsmattan också (1500 m2) bara för att det var så kul. Sen förbjöd jag grannarna att skotta sina uppfarter, bara för att spara "snöskottningen" till mej. Jag tokkörde hela vintern åt alla grannar - helt gratis bara för att det var så djä--la roligt (även om dom trugade på mej en och annan wiskeyflaska) och jag hoppas det toksnöar lika mycket denna vintern. Vilken känsla att bränna rakt in i dom 1,5 m höga drivor som vissa grannar - trots mitt förbud - hade skottat upp, och se snön spruta iväg. En sån driva låg utspridd på deras gräsmatta, på under 2 minuter.

Ni kanske tycker precis som min fru: Väx upp och sluta beté dej som ett barn!

Testkör en sån maskin, så kommer ni förstå hur kul jag hade det förra vintern - Med en sån maskin blir man ett 42 årigt omoget barn.
 
Man kan se hur det glimmar i dina ögon när du ser ett snöfyllt villaområde ...
 
Milkshaken
Tyresö: precis så där känner jag med min Åkklippare.... Stiga Villa, 107 bord 12,5 hk, och HST..... Kör ju hellre 5 vändor för mycket liksom..:)
 
Tyresö:
Du vet väl att det enda som skiljer pojkar och män är priset på leksakerna :D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tyresö
Milkshaken skrev:
Tyresö: precis så där känner jag med min Åkklippare.... Stiga Villa, 107 bord 12,5 hk, och HST..... Kör ju hellre 5 vändor för mycket liksom..:)
Har gått och sneglat på åkklippare dom senaste 5 åren, men att köpa en sån för skattade pengar blir så förb----t dyrt och jag har fortfarande inte lyckats övertyga skatteverket att jag behöver en åkklippare i jobbet (företaget) om jag kommer hem till en privatkund och han/hon har en oklippt gräsmatta, som måste klippas för att jag ska kunna släpa fram mina betongslangar. Dom är lite svårflirtade på skatteverket!

Välkomnar alla förslag på hur jag ska kunna övertyga skatteverket att jag behöver en åkklippare i ett betongpumpsföretag som även levererar och gjuter betong + formsättning och armering. Kanske någon på forumet, jobbar på skatteverket, som kan ge mej insidertips.

Det första jag ska göra på åkklipparen är att montera på en burkhållare (fredagsölen), och om generatorn tillåter (troligtvis inte) så ska det på en båge med 3 extraljus i fronten och positionslampor i överflöd och kompressortuta - bara för ballhetsfaktorn - man vet ju inte om man får ett tokryck mitt i natten, att klippa gräsmattan......kommer troligtvis ske om jag har en åkklippare med all den belysningen.......
 
Tyresö
mats_o skrev:
Tyresö:
Du vet väl att det enda som skiljer pojkar och män är priset på leksakerna :D
Precis vad min fru ofta säger till mej - men det stämmer så väl. Köpte för några år sen en Scalextric bilbana i julklapp till min fru - Hon kunde väl åtminstone se nån glädje eller något rogivande med julklappen och åtminstone montera upp den istället för att kasta ut den på uppfarten.....Inte ens mina tonårsdöttrar var imponerade av julklappen.....
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Alla lite större åkklippare har burkhållare
 
Milkshaken
På min "Gamla -01 Villa" hade jag inte i original, men jag köpte på biltema den hopvikbara varianten och satte den på chassiet på samma ställe där det numera sitter en intergrerad burkhållare.... på min lite nyare Villa..:)

Men ska du köpa en klippare Tyresö. så se till att det är med Hydrostat (HST) Så jäkla gött med det.... Fram eller bak med pedalen,,,, inget mer.. inga ryck i växlar eller något utan bara gasa och styra...:)

Förra året hade vi besök av vildsvin, dom bökade upp ca 15-20 kvm.... Jag åkte in till min far, hämtade en 200kg,s vält han hade,,, Kopplade den till klipparen och körde.... Jäklar vad bra det blev....



Men nu har vi stulit tråden för TS... Ursäkta Krumeluren vi blev bara så maskinkåta.....
:)
 
Tyresö
Men nu har vi stulit tråden för TS... Ursäkta Krumeluren vi blev bara så maskinkåta.....
:)[/QUOTE]

"Män och deras maskiner".......känns uttrycket igen?
Du kan gissa hur tråden skulle skena iväg om det bara var kvinnor på en tråd som heter: "Snart kommer snön - råd om vilka Gucciskor och vilken Guccihandväska".
 
Tyresö skrev:
Men nu har vi stulit tråden för TS... Ursäkta Krumeluren vi blev bara så maskinkåta.....
:)
"Män och deras maskiner".......känns uttrycket igen?
Du kan gissa hur tråden skulle skena iväg om det bara var kvinnor på en tråd som heter: "Snart kommer snön - råd om vilka Gucciskor och vilken Guccihandväska".[/QUOT

KLOCKRENT !!! :Dd^_^b:Dd^_^b
 
Jag har en Yamaha YS-828 (tror jag den heter) som jag ärvt av farsan. Den är säkert 20 år gammal men går som ett skott.

8 hk motor men jag har inget problem att slänga alla min snö till grannens infart.

Vet inte om min far har bytt rem någon gång men jag har bytt båda remmarna en gång på den under de 5-6 år som jag har haft den. I övrigt har den fungerat utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.