Rikard Ågren skrev:
Med vad? :|
Jag tänkte ju såklart att det varit du själv som varit i farten med en flaska sprattelvatten i andra handen..
 
Jag åkte ut på felsökning sent en fredag när det lokala dansbandet skulle uppträda på parken. Den ansvarige för parken ringde i panik och sa att strömmen gick hela tiden efter att en annan elektriker hade kopplat in jordfelsbrytare.

Väl framme möts jag av en helt hysterisk bandmedlem som gapar och skriker om hur idiotiskt det är med dessa förb****de jordfelsbrytare som "alla" ska ha nu för tiden... Skiten fungerar ju inte med hans utrustning! Varje gång det finns jordfelsbrytare så går strömmen när de spelar... :rolleyes:
 
Och.... sedan....

Kanske körde de med PEN eller....

Protte
 
prototypen skrev:
Och.... sedan....

Kanske körde de med PEN eller....

Protte
Nej, de kunde oftast köra en stund men efter ett tag bröts strömmen. Konstigt att de inte har funderat på att det är fel på deras grejer... :x

Vi tog bort alla skarvkontakter som inte behövdes och kopplade ur en hel del belysning. Bytte även ut en del förlängningskablar till mina egna. Jag har inget instrument som kan mäta jordfel så jag vet inte vad som orsakade felet men de klarade av sin spelning iaf.
Det här var före semestern och de lovade att de skulle "fixa" felet själva så jag vet inte hur det har gått för dem.
 
Tänkte jag skulle dela min erfaring om min el anläggning på min gård, som jag köpte för 3 år sedan..
Jag började få stora problem med att säkringarna (huvudsäkringarna 20A) till stadighet gikk.
I dag va det utroligt hur dom gikk... en efter en.. och genast när jag satte en ny i, gikk det 10 sek så gikk den igen..
Började att isolera ut dom forskjelliga byggnaderna, och efter mycke om och men - fann jag felet i min brunn. Där har jag en pump som pumpar från en källbrunn lite högre uppe i terrenget..
Jag havde på nuvärande tidspunkt inte varit nere i brunnen på 1 1/2 år, och har sjalv inte gjort något av el installasjonen där..
Brunnen får ström från en nergravd kabel, typ "gammal" som va stål och bly omspunnen som kommer inn i brunnskummen ca 1,5 meter under jorden..
Öppnade brunnen i dag och "kollade lite"...
Utan locket på brunnen forsökte jag att satta dit en ny "propp", og hörde efter 10 sek ett avslöjande "poff "från brunnen ca 15 meter från var jag stod..

Tog ur alla ¨säkringar, och kollade lite närmare..

Her är sjalva inntaksboksen var den "gamla" kabeln var terminerad
inntaksboks.jpg

Det va självsagt en säkringsboks i brunnen och..
sikringsboks.jpg

Och här var pumpen koplat till...
kontakt.jpg

Otrevligt, men fiksad nu

FastFWD
 
Ja, det var inte snyggt. Vill minnas att jag sett en nästan identiskt tråd här på forumet.
 
Ops... Tråden skulle till tråden "Värsta elkopplingen"... Men hamnade fel...
Kan nån flytta den för mej ?

FastFWD
 
Redigerat:
Inte så nice...man ryser när man ser det.
 
Ser ut att vara en riktigt utsatt miljö

Hur blev det efter åtgärd?
 
Ja, det där såg väldigt blött ut...
Vad är det vita på en översta bilden? Ser nästan ut som nå insekter/larver av något slag..

//Patrik
 
Mikael_L
Plintar.
 
He he tjo... det kan hända att det är någon typ av insekter du ser resterna efter... Men jag tror det är dom gamla kablarna du ser. Hela burken på den översta bilden va totalt utbränd.. det va där jag fick kortslutning :)
380v 3 fas kabeln kom in i bottnen av burken på den översta bilden...

FastFWD
 
Mikael_L skrev:
Plintar.
Haha Ja, självklart.. :blushing::rolleyes::cool:

//Patrik
 
inte för att säga att uppklamrade och väggfasta grenuttag är rätt, men ibland (bara IBLAND) får jag en svag känsla av att mitt hobbyrum var rätt så beskedligt.:blushing:

kan ju dock köra "busted"-stilen och lägga upp en bild på tvättäkta "vardagshemmapul"
när jag kommer hem och får tid över, bara som en vink.

*tackar gudarna för elektriker*
 
Dansbandet:

Jag är inte förvånad... jag har hållt på med disco några år för ett bra tag sen (så länge att allt jag sett nog är preskriberat) och minns att både de som släpade runt utrustning och lokalerna kunde ha en del rätt suspekta elinstallationer...
Jag tänker inte avslöja var, men en danslokal kördes ett bra tag utan inkommande PEN ansluten (eller möjligen utan att jordskruven i nollplinten var åtdragen), det funkade visst "halvbra" när den mesta elvärmen var igång, men det gungade rätt bra i belysningen...
Jag känner även till en fall där folk som spelat micklat med elsystemet såpass att lokalinnehavaren behövt ta ut elektriker för att återställa.

Att ha nolla + skyddsjord ihopkopplat vid egenmedhavd "byggcentral" (fast i annat mekaniskt utförande) var nog tyvärr rätt vanligt, dels var nog folk mer rädda om sin egen utrustning än elfaran (vid nollsläpp så fungerar skyddsjorden som PEN och hindrar prylarna från att paja), och dels så var det väl halvvanligt att skoldiskon hölls i matsaler/aulor och det var väl inte direkt ovanligt att det bara fanns schuko och perliexuttag, och att lita på att nollan fanns i perilexuttagen gick inte... Likaså förekom det nog en del farliga adaptrar med trepinnars platt handske där jorden felaktigt användes som PEN...

Brunnen:

Förutom fukt & co så är det fint med 1.5mm2 EK som PEN-ledare fram till ett jordat skarvuttag. Nån har bytt en trefaspump utan nolla mot en enfaspump. Proffsigt...
Det egentliga felet verkar väl vara att det inte finns nån tätning utan det går nakna ledare mellan dosan för inkommande el och proppskåpet ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.