Bor i en villa från 79 med luftvärmepump ock elelement.
Har nu i stort sett bestämt mig för att kapa elräkningarna och skall installera en pelletskamin. Dock inte bara för det höga elpriset utan även för mysfaktorn.
Gör i dagsläget slut på ca: 17.000kwh/år vilket inte är allra värst.
Nu har Ariterm kommit med ett intressant alternativ som verkar väldigt prisvärt.
http://ariterm.se/549_KMP_Lilla_Fro
Eftersom jag inte har någon skorsten i huset blir placeringen av kaminen jättebra iom deras patentlösning KMP drag:
http://ariterm.se/97_KMP_Drag
Vid lite efterforskning har jag hört att KMP drag krånglat lite i vinter, dock under 20 minusgrader.
Detta är nu åtgärdat och i skrivande stund har dom beställningar på ca 150 kaminer som som ej ännu tillverkats. Leveranstiden är beräknad mellan 6-8 veckor.
Detta gör att vi ev. väntar med att sätta in den till hösten istället.
Finns det någon här som är på gång eller har kaminen så reflektera gärna i tråden.:)
 
Har inte bestämt mig än men det står emellan en så´n kamin(skorsten) eller en luft luft vp....det tråkiga är att jag har ved i massor men å andra sidan så skulle ju inte en luftis ge så mycket tillskott nu när medeltempen för dec-dagsläget säkert är -20, bara ett beslut till som ska tas :)

Har läst den informationen som finns tillgänglig om lilla frö men har inte hittat nån info om den har en inbyggd fläkt eller ej som sprider ut värmen, vet du nått om det Möbelsnickarn?
 
Ingen av KMP/Ariterms kaminer har inbyggd rökgasfläkt som de flesta andra. Därför sitter den i den sk "drag". Har man istället en skorsten så är det meningen att den termiska dragkraften skall klara det. Däremot har de konvektionsfläkt som blåser ut varmluften.
 
exerg skrev:
Ingen av KMP/Ariterms kaminer har inbyggd rökgasfläkt som de flesta andra. Därför sitter den i den sk "drag". Har man istället en skorsten så är det meningen att den termiska dragkraften skall klara det. Däremot har de konvektionsfläkt som blåser ut varmluften.
precis så:)
 
Lilla frö är mindre än dom tidigare kaminerna från Ariterm, har samma fina konvektionsfläkt som storebröderna, samt större pelletsförråd som behöver fyllas på efter 24-50 timmar. Framför allt är den billig tycker jag.
 
Finemang att den har konvektionsfläkt, vilket jag menade i mitt förra inlägg.

Ja lilla frö skulle passa som en smäck i andra huset som bara är på drygt 50kvm + 25 uppe, tror nog jag ska slå till på en sån + rörinstats i år nångång, ska ändå snygga till muren där den tidigare vedspisen stod.

Skulle vilja se en sån kamin i bruk innan så man kan höra och se hur lågan ser ut.

Tänk om man kunde förvandla all färdigkluven ved 10-15m3 till pellets ;)
 
går ju visst att göra, lägg ut en annons på blocket och köp pellets för pengarna...
 
Så där ja nu har man lilla frö installerad dock väntar jag på att sotarn ska besiktiga installationen + glidgjutningen av skorstenen.

Men tyvärr så klantade installatören till det lite när han tog upp nya rökutgången till kaminen så att de justerbara benen inte räckte till fattas 1,5cm drygt så nu har jag träklossar under temporärt, sa till honom att fixa nya gängstänger + ben.

Igår kom han och nu har jag fått gängstänger ok men tänker inte använda mig av några gråa gummifötter som han hade med sig det lär ju vara något som är stumt och runt.

Fråga 1 - Någon som vet vart man kan få tag på nya fötter till M8 gänga till kaminen?

Fråga 2 - Finns det någon billig enkel rökgastermometer eller liknande för att kolla temp ca 0.5-1m ner i skorstenstopp?

Hade ju en rökgastemp på ca 150 grader vid utgång på kamin igår vid uppmätning så frågan är om det är över 60 grader vid skorstenstopp för att undvika kondensproblem.
 
Vad kostade Lilla frö (samt kmp drag) för er?? Tacksam för svar!!:)
 
Kaminen med frakt samt golvplåt via åf 21800 inkl.moms varav frakt på 1900kr detta utan kmp drag.
 
S
låter de inte mycket? Dels alla fläktar men också pellets som trillar ner på galler?
Är ni nöjda ni som köpt?
 
Jag är nöjd än så länge. Framtiden får utvisa hur länge pinalerna håller. DVS fläktar och tändelement mm.
Bra lösning när den tar kalluften från golvet o värmer upp. Mycket varmare golv än med luftvärmepump.
 
I vintras ja rättare sagt när den kallaste helgen slog till med minus 37 ja då pajade matarmotorn efter ca 2.5 pallars eldande annars inga problem peppar peppar..insattsrör har med installeras så nu har kondensproblemen upphört.

Har märkt att sidoplåtarna är riktigt bökiga att få på plats men men...

Även lite resonans ljud ifrån plåt när fläkt går ibland.

Någon annan som haft nått bekymmer med nån komponent eller övrigt vore intr. att läsa, inte för att vara skadeglad då förstås kan tilläggas.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Uppdaterar lite igen här då..den nya matarmotorn som jag bytte i februari började låta oroväckande igen efter nån timmes drift, ringde ariterm och berättade allt så då skickades en ny motor + ny bottenplåt + ny skruv.Den nya plåten har bredare öppning för pelletsen mot den tidigare.Hoppas nu på att problemet är löst, faktist nöjd med ariterms service denna gång dels att jag som privat kunde ringa samt att delarna kom inom 2-3 dagar.Har dock fått mixtrat lite med pelletsmatningen för jag tror den nya matar fortare eller om den gamla kärvade eller liknande..undrar också vad man kan ställa in under servicemenyerna, någon som har koll på det?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.