Hej, jag har en liten fråga om ommålning av fasad.
Jag målar om en tidigare täcklaserad fasad med Visir Oljegrunning Pigmenterad + Demidekk Täcklasyr (Grändgul). Jag hann tre sidor av huset under bra förhållanden men den fjärde gick det åt skogen med pga av annat arbete, dåligt väder plus sjukdom. Så nu står jag med en vägg som är tvättad, skrapad/borstad, algbehandlad och grundad med Visir på trärena ytor. Vi är snart framme i november med kyla(just nu är det varmt men alldeles för regnigt och fuktigt) och en luftfuktighet som jag inte tycker är lämplig för målning. Vad gör jag? Väntar till våren kanske. Men vad behöver jag göra när våren kommer? På Visiren står det att ytan skall färdigbehandlas inom 3 månader, vad innebär det för arbetet till våren?
Vad kan det innebära om jag målar i för fuktigt väder?
Skulle behöva råd om hur jag skall göra ?
En länk till en bild på fasaden, http://www.solgards.se/minfasad.html
 
Jag skulle definitvt måla per omgående, det skulle även de flesta målarfirmor ochså göra.
 
Kolla med fuktmätare om trädets fukthalt ligger under 18%. Gör den det? MÅLA!

Alt 1: Bara måla
Alt 2: spänn plastfolie i taket och måla
Alt 3: vänta till nästa år och gör om allt!
 
Med den fasaden Du visar bild på, skall du absolut INTE måla nu. Gaveln är utsatt för väder och vind, det är detta som är avgörande för om den går att måla i November. Nu har du juh grundat gaveln, så låt den stå som den är.
Du har väl ändå knappast någon möjlighet att göra den helt klar, med 2 strykningar. Till våren (Maj) tvättar du den ren, och så två strykningar, så får den tid på sig att torka.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.