Jag tror inte elnätsbolagen bryr sig så mycket om du köper en friggebod för 40 kkr eller en villa för 2-3 Mkr det är samma problematik. Som tidigare nämnts fäll in skåpet och måla det i samma kulör som huset, eller klä det rent av med panel om du har det på huset också.

Gällande flerbostadshus är det vanligaste för nyproducerade att man sätter mätarna i exempelvis ett mätarrum där nätbolaget har tillgång till dem genom en nyckel eller motsvarande.

Kring att många mätare satt inne förr så lär det nog vara motsatt effekt nu om du vill diskutera utifrån vad man förr tillät. Det är ju inte så länge sedan de allra flesta nätbolag som bytt sina mätare sett vilka stora problem som uppstod just med mätare inomhus när man var tvungen att boka tid med alla kunder för byten, många bokningar går ju smärtfritt men sen är det andra som fungerade betydligt sämre (och dessa kommer man nog ihåg lääääänge).

Det du bör göra är givetvis att kontrollera reglerna med ditt lokala elnätsbolag. Vill du ansluta till deras nät lär du få följa deras regler. Alternativen är kanske att satsa på ett EXTREMT energieffektivt hus och egenproduktion, eller lämna en nyckel till elnätsbolaget så slipper de störa dig när de ska in och greja med sin elmätare =)
 
Eller gör man det enkelt. Elskåpet för mätaren och huvudsäkring infällt i fasaden. Är bara en liten lucka målad i samma färg som panelen.
 
eller så köper man ett eget kabelskåp och sätter det i tomtgränsen själv. Finns inget krav på att skåpet måste sitta på huset. du kan själv dra kabel inom din tomt
 
OK, vi behöver inte bråka längre. Jag inser att i Sverige vill man ha mätaren utomhus. Jag som utlänning får väl rätta mig efter det.
Tack för alla upgifter!!
Thomas
 
Tyresö
Jag pumpade all betong till en villa (Julius Cesar-palats) i Västervik (28 mil Tyresö/Västervik) och det blev många mil det året och mycket betong (2100 m3 betong till en privatägd villa!!!).
Ägaren (kunden) var väldigt petig med att arkitekturen skulle vara exakt som en större (1300 m2 boyta) herrgård från 1873!!! Inget på utsidan av huset fick påminna om nutid - garageportar specialtilverkades så att dom såg ut som tidenliga laggårdsdörrar mm.
När han sen insåg att husets elskåp kommer att synas och fördärva hans herrgårdsidyll från sen 1800-tal, så ändrade han i byggplanerna och lät spränga ur ett hålrum i beget intill huset - som fick gjutas upp med golv.väggar och tak - för att montera in elskåpet där!! Dörren till bergrummet specialtilverkades för att se ut som en tidsenlig stalldörr.

Allt det där, bara för att dölja ett elskåp, till en merkostnad för......vad min villa kostar...

Vad gör man inte för att dölja ett förfulande elskåp!!!

Jag pumpade betongen till hans helikopterplatta och han betalade helikopter-cert och köpte en helikopter till sin 20-åriga son, för att sonen skulle kunna transportera deras vänner till/från Skavsta flygplats när dom hade sett en teaterföreställning av ett privatinhyrt teatersällskap, i husets teatersalong - som även fungerade som TV/bio-salong/rum, ca: 200 m2 - förutom garaget som var på 450 m2 och vinkällaren som var ursprängd, med ingång från cigarr/konjak-rummet, rakt in i ett bergrum med handmejslade hyllor i berget där vinflaskorna skulle lagras. I anslutning till vinkällaren var deras innomhusswimingpool med gym och spa-anläggning. I varje sovrum (7 st) ingick: 30 m2 sovrum, 30 m2 påklädningsrum/garderob och 30 m2 toalett med dusch, jaccuzi, bastu och ångbastu. varje våningsplan (3 st) hade en takhöjd på 3,8 m.

Byggkostnaden på huset slutade på ca: 180 milj och då ingick ett båthus (280 m2 i 2 plan) och en betonggjuten kaj (100 m lång) till hans lilla motorbåt (45 fot) - dom fick muddra ut en kanal, så att han kom in med sin stora båt.
2 år senare pumpade jag betongen till fundamenten till belysningen på hans landningsbana nära huset, till hans jetflygplan - så han slapp åka helikopter till Skavsta Flygplats när han skulle flyga.

Ni på forumet som bor i västervik....han bor några km från Gamleby och rakt ut i ingenmansland, tills man kommer till kohagar och en vik vid vattnet - ni måste veta vem han är....Han är otroligt ödmjuk,jordnära och trevlig - en underbar människa helt enkelt (som dessutom betalade fakturorna i tid utan tjafs).

Bara lite kuriosa och tips till alla er som tycker att elskåpet förfular fasaden på ert hus....
 
Patrick E skrev:
Elbolagen gör ibland manuella avläsningar. Likaså kan det ju tänkas att en mätare behöver bytas och då är det rätt praktiskt att slippa vara hemma och passa elbolaget.
I mitt fall sitter elmätaren i Vattenfalls skåp ut vid gatan. Kanske detta skulle vara standard, så slipper man som husägare mätarskåp.
Det är å andra sidan för husägaren rätt praktiskt om nätägaren tvingas höra av sig.

För fem år sen råkade jag ut för att det blev strömavbrott mitt på dagen, det var varken åskväder eller storm, och då tittade jag ut och det visade sig att elbolagets folk höll på att byta elmätare. De kostade varken på sig att ringa, skicka snigelbrev, maila eller ringa på dörren.

Åtminstone att skicka ut ett email någon dag innan med ungefärlig tid för bytet känns som en minimigrej när det inte är ett akutjobb.

Vid ett annat tillfälle längre bakåt i tiden då jag bodde på en annan plats så blev det plötsligt strömavbrott ganska exakt prick vid midnatt, men gatlysena utanför lyste. Jag tittar ut och ser några gubbar fixa-dona med nåt nere på marken, jag ropar och frågar dem om de har nåt med strömavbrottet att göra. Då svarar de ja, och säger att de har satt upp lappar i trapphusen.

Lappen i mitt trapphus satt på den sidovägg som är närmast ytterdörrens gångjärn, alltså där man garanterat inte tittar, dessutom invid tavlan med vilka namn som finns på vilken våning, som man absolut inte tittar på när man redan bor i huset.

Att tänka ut tanken att tejpa upp lappen direkt på dörren av genomskinligt glas, så att den varit i stort sett omöjligt att missa, hade de tydligen otur nog att inte komma på...

Tur att man inte körde nån dator med FAT16/FAT32 då de där grejerna hände, utan hade lite robustare filsystem...

Och jovisst är det jobbigt att synka in hembesöktider hos kunder, men så extremt omöjligt är det inte. I början på 90-talet var jag med på jobb att byta ut dåvarande Filmnets dekodrar för deras eget proprietära PAL-videobaserade kryptosystem mot D2MAC-dekodrar. Vi körde ett par hundra byten och det var bara nån enstaka man "åkte bom" på för att kunden inte var hemma när de lovat att vara hemma.

Å andra sidan så tror jag att Filmnet (idag Canal Plus / Canal Digital) hade varit förutseende nog att se till att samla på sig telefonnummer till sina kunder. Det är kanske för mycket begärt för en elnätägare att samla på sig telefonnummer och/eller mailadresser?
 
Det är väl bra de servar anläggningarna så slipper du få oannonserade avbrott istället. Tyvärr är detta med underhåll alltmer sällsynt nuförtiden.

På tal om åtkomlighet har det hänt att husägare varit på semester och nätägare akut behövt tillgång till sin anslutningspunkt pga fel.. Då blir det jobbigt. Nu bygger man ju oftast inte så i Sverige men det finns fortfarande på många ställen.
 
Redigerat:
Ja, det i sista fallet var uppenbart att serva anläggningen, men bytet av elmätaren i första exemplet ökade definitivt inte tillförlitligheten på elmatningen...

Bara för att det är bra att de servar så är det ju inte automatiskt bra att de inte ids informera bra nog...
 
yxis skrev:
...
Å andra sidan så tror jag att Filmnet (idag Canal Plus / Canal Digital) hade varit förutseende nog att se till att samla på sig telefonnummer till sina kunder. Det är kanske för mycket begärt för en elnätägare att samla på sig telefonnummer och/eller mailadresser?
Många har försökt men frågan är hur man säkerställer att det är korrekta uppgifter i registren, gäller ju att kunderna tänker på att ringa till elnätsbolaget och meddela sina nya uppgifter om de byter något.

En variant jag såg att vissa nätbolag kör med är att kunderna kan logga in på de interna sidorna för sin anläggning. Där kan de ange såväl mobilnummer som mail samt kryssa för en ruta att de godkänner att BARA få aviseringar via e-post och SMS samt att det åligger kunden att hålla uppdaterade uppgifter. Ett litet problem där blev ju när det byttes anläggningsinnehavare och uppgifterna gäller just per anläggning. Men allt går ju att lösa med lite programmerande om man bara vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.