Har lagt ett baseco 14x113 trägolv och det blev väldigt bra. Men det är som att golvbrädorna är böjda lite uppåt där dom skarvas, svårt att förklara men golvet känns inte helt plant att gå på.
Men jag gissar att det kan vara något som går till sig då golvet får ligga ett tag och brädorna böjer till sig. Att det är som trall som böjer sig nedåt?
Att få dit den sista brädan var mycket svårt. Jag klöv den och använde kilar och kofot för att få in den helt i brädan som satt före.
Kunde jag ha gjort något annorlunda? För nu blev det en liten liten glipa mellan just sista och näst sista brädan.

Sen funderar jag vilken slipmån som ett 14 mm golv egentligen har? Det kändes som att när man dragit dit skruven så var det kanske en eller två mm slipmån.
Men använde golvskruv för 14mm och satte dom i 45 graders vinkel så det borde ha gått rätt till.
 
Svår fråga kanske? Iallafall har jag nu tittat på golvet igen och nu är det ännu mer ojämt. som att alla brädorna buktar upp lite där not möter fjäder. Är det en regel att man ofta måste slipa nylagda golv för att få dom jämna eller har jag köpt dålig kvalite?
Och dom bräderna som inte blev lagda buktar precis på samma sätt som golvet? Men det är kärnsidan som är uppåt så kanske att dom som böjer till sig med tiden?
 
Tjena. Hur gick det?

Lite lustigt, men jag har precis samma problem, eller jag håller på att kolla upp om det är ett problem.

Jag la för ett par veckor in ett golv som heter Trend, och dessutom är det svart så att slipa är något uteslutet. Det är precis som su förklarar. Golvet går liksom i vågor.

Vad hände? Fick du någon klarhet? Ser att det var ett tag sedan du la in frågan, men önskar gärna att du löste problemet och att du fortfarande är kvar i forumet.

Min tes är att jag har slagit ihop brädorna för hårt och på det viset pressat fjädern för hårt.

Tacksam för minsta svar.

Mvh
/Magnus
 
Nu har jag undersökt en del angående detta problem och pratat med Baseco.

När man lägger in ett golv från Baseco har det en fuktighet på 8 % -+ 1 %. Just nu (oktober) är det torrt och det som ev. kan få brädorna att få den här skålningen är att fukten sticker ovanpå, men inte från undersidan. Anledningen är att man börjar värma upp huset och med det får ner luftfuktigheten i innerluften. Och då hinner inte luften under golvet med...

Kontentan blir alltså att trät krymper mer på ovansidan än på undersidan och med det blir lite mindre. Trä är ett levande material och har alltid en tendens att röra på sig, detta blir förhoppningsvis inte värre, men är det för stora temperaturskillnader blir det alltså lätt så här.

Vi har torpargrund under golvet och jag funderar nu på om inte en extra översyn av isolering och fukt där nere är en smart åtgärd för att inte golvet ska bli värre.
 
Redigerat:
Passar på att lägga in en angränsande fråga...
Vad säger rekommendationerna idag skall det vara plast mellan isoleringen och trägolvet när man har torpargrund?
1990 när jag la ett nytt trägolv var rekommendationerna jag fick att lägga plast under golv som inte skulle få plastbeläggning/matta.
 
1. Mitt golv är inte bärande, och jag har ett äldre golv under plus spånskiva plus linoliummatta, och på det har jag lagt foam under det nya trägolvet.

Men om det är foam som du syftar på, kan det vara ett problem med lite tjockare golv då det rör sig lite mer än papp som ju är det äldre och kanske mer "riktiga" materialet. När jag talade med Baseco antydde jag viss tveksamhet då problemet med foam brukar vara att det har en tendens att röra på sig och där med fastna och åka med in mellan fjäder och profil när man lägger golvet.

Men som jag förstår det är det inga problem, men man får vara noga när man alltså lägger golvet.

Vet inte om det gav några svar direkt.
/M
 
Jag menade vanlig plast typ 0,2mm, Foam finns väl ingen anledning att lägga om man inte har ett helt undergolv eller liknande.
 
#orparn Tror jag läste din fråga lite fort, sorry.

Olika skolor tror jag. Men jag har lärt mig att man som tumregel alltid ska undvika plast när man arbetar med trä. Trä andas och lever vilket inte plast gör...
Vårt golv är renoverat nu: råspont, bärande bjälklag, isolering, råspont, och se till att isoleringen sticker upp ca 5 cm innan man lägger på råsponten för att på längre sikt undvika att det faller ihop.
 
hej!
Ja det verkade inte som att någon förstod mig här på forumet och så jag gjorde som du och pratade med baseco. Svaret jag fick var ibland är golvet så och att jag inte gjort något fel. Och inte att det handlade om uppvärming eller nåt sånt då detta var i en sommarstuga. Sen har jag pratat med snickare jag känner och nån sa att man ofta måste slipa även nylagda golv.
Men det jag tyckte var att då man lägger 14mm har man inte så mycket slipmån att tala om då känns det ju inte så bra att börja med att slipa golvet.
 
Redigerat:
Lite olika bud från Baseco. Blir ju inte så lyckat om vi var tvugna att slipa då vårt golv är svart.
 
Jag vet inte vad golvtillverkarna rekommenderar, men generellt är det så att ska man få färg/olja/vax att suga in i träet så krävs det nästan en sågad - eller minst slipad yta..
En hyvlad yta (som golv har uppåt, och råspont på ena sidan) är för "fin" struktur på för att ytbehandlingen ska tränga in, vilket med andra ord gör att det blir "ömtåligt".

Dessutom kan det vara nödvändigt att slipa golvet om underlaget inte är exakt plant..
 
Har nu skaffat mig lite mer info om frågan. Men det gör mig inte speciellt klokare:)
Man bör låta trägolvet ligga i rumstemperatur i 3 dagar före det läggs. Det gjorde inte jag men detta var en dåligt isolerad bod och dessutom omöjligt att få inte virket utan att kapa det och bryta förpackningen.
Virket skall tydligen ligga i obruten förpackning i tre dagar i rummet.
Och detta är inte heller nåt som står i basecos informationsbroschyr eller vad säljaren sa så jag tror inte att dom skålformade brädorna berodde på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.