Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hoppas någon är duktig på lagen och kan hjälpa mig!
Vi har hävd på vår grannes mark så vi kan köra på vägen som går där. Det är den enda vägen ut från vår fastighet. Grannen har ställt en vägbom som han kräver att vi öppnar och stänger enligt alla konstens regler. Inte så jobbigt, bara det att han tjatar om detta trots att vi sköter oss!
Min fråga är om han har rätt att sätta ett lås på bommen? Kan vi vägra att ta emot nycklar till låset? Kan han trots det sätta ett lås på bommen?
Mycket tacksam för svar!
MVH Linda
 
Efterssom ingen tydligen kan svara så skulle jag föreslå att du kontaktar villaägarförbundet www.villariks.se. Dom ger gratis juridisk rådgivning till medlemmar. Man kan bli medlem under samtalet dit.

Tolkar din fråga som att ni inte har servitut utan "sedvanerätt " eller vad det nu kallas.

Om ni hade haft servitut så tvivlar jag på att han ens får sätta upp en bom över vägen. Ett litet tips som kanske kan ge något är ju att kolla vad brandkåren tycker om en låst bom. Jag tror att dom kan kräva "fri väg" fram till alla tänkbara utryckningsmål.

har för mig att det är fullt görligt att tvinga fram ett servitut om det är enda sättet att komma fram till en fastighet (fast då får det ju inte finnas någon alternativ sträckning för en ev. ny väg).


 
Om vägen är enskiljd och ni har rätt att använda den för att kunna komma till er fastighet så tror jag att han har all rätt att sätta en bom med lås och ge en nyckel till er.

Nekar ni att ta emot en nyckel till den väg där äganderätten är grannenes och där ni har brukanderätt så nekar ni er själva tillgång till vägen.

Grannen har all rätt att spärra av hur han vill när det gäller hans egen mark. Han kanske inte vill ha obehöriga farandes på sina vägar, det är hans rätt att göra det. Han har betett sig helt korrekt och givit er en nyckel och därmed tillgång till den väg som ni behöver.

Varför inte bara ta nyckeln, fortsätta att låsa efter sig och när han börjar tjata igen så bara svara "Jaja", le fånigt och ge sig iväg?
 
Vi har satt upp låsta bommar i vår bostadsrättsförening. Det var inga problem med utryckningsfordon, bara de har möjlighet att öppna grinden. De rekommenderar också att den som larmar går och möter vid grinden.
 
frsani skrev:
Vi har satt upp låsta bommar i vår bostadsrättsförening. Det var inga problem med utryckningsfordon, bara de har möjlighet att öppna grinden. De rekommenderar också att den som larmar går och möter vid grinden.

Nä, låsta bommar underlättar för utryckningsfordon, eller hur? ;)
 
ParkaKungen skrev:
Nä, låsta bommar underlättar för utryckningsfordon, eller hur? ;)

Finns standardhuvudnycklar till den typ av bommar man har i bostadsområden....
 
Angelven skrev:
Finns standardhuvudnycklar till den typ av bommar man har i bostadsområden....
Och det går snabbare att stanna bilen , hoppa ut och låsa upp och sen köra in utryckningsfordonet, istället för att på det omständiga och långsamma sättet köra in bilen direkt??

Hmmm, fick mig en tankeställare. Vi kanske skall införa vägbommar på motorvägarna också, då måste man ju komma snabbare till jobbet på morgonen.
;D
 
ParkaKungen, du kanske ska tänka på varför man sätter upp låsta bommar på ett område!

Inte är det på en motorväg som är ämnad för biltrafik utan på ett bostadsområde som är ämnad till bla barn som ska kunna vara ute och leka utan att bli påkörda av idioter som inte begriper var det passar sig att köra fort och var det inte passar sig.

En låst vägbom gör så att vi slipper utryckningsfordon i onödan.

 
ParkaKungen skrev:
Och det går snabbare att stanna bilen , hoppa ut och låsa upp och sen köra in utryckningsfordonet, istället för att på det omständiga och långsamma sättet köra in bilen direkt??

Hmmm, fick mig en tankeställare. Vi kanske skall införa vägbommar på motorvägarna också, då måste man ju komma snabbare till jobbet på morgonen.
;D

Softa lite ParkaKungen

Inte lämnar du ytterdörren upplåst hela tiden för att brandkåren skulle kunna ta sig in snabbare om du inte är hemma?

Branmännen ser till att ta sig fram där de behöver ta sig fram. Betyder det att de klipper upp ett hänglås eller slår in en dörr så gör de det. Det är också allmänt accepterat att de gör så när det är ett nödläge. Är det inget nödläge behöver de ju inte ta sig förbi en låst bom och då kan den ju vara där för att hålla alla möjliga bilar borta från en enskild väg.

Motorvägar är allmänna vägar och därvidlag förstår jag inte din logik med att man skulle sätta bommar där. :D
 
  • Gilla
Jimmytwotimes
  • Laddar…
frsani skrev:
En låst vägbom gör så att vi slipper utryckningsfordon i onödan.

Ja vad säger man??
Herregud kan väl vara på sin plats.
 
Robert_Maria skrev:
Softa lite ParkaKungen

Inte lämnar du ytterdörren upplåst hela tiden för att brandkåren skulle kunna ta sig in snabbare om du inte är hemma?

Branmännen ser till att ta sig fram där de behöver ta sig fram. Betyder det att de klipper upp ett hänglås eller slår in en dörr så gör de det. Det är också allmänt accepterat att de gör så när det är ett nödläge. Är det inget nödläge behöver de ju inte ta sig förbi en låst bom och då kan den ju vara där för att hålla alla möjliga bilar borta från en enskild väg.

Motorvägar är allmänna vägar och därvidlag förstår jag inte din logik med att man skulle sätta bommar där.   :D
Min logik säger mig att det tar längre tid för en ambulans att komma fram om den skall öppna en låst vägbom än om där inte finns någon vägbom.
Men det säger kanske inte din logik.
Och du, softa själv.
 
Min logik är att akuta transporter in på ett avspärrat område antigen blir mötta eller finner sätt att ta sig förbi hinder. Min logik säger mig också att det finns ett skäl till att området/vägen/platsen är avspärrad och min logik säger mig också att det är naturligt att det då inte finns något skäl till att komma med fåniga argument.

Varför sover du inte med skorna på dig? Då tar det kortare tid för dig att komma till jobbet på mornarna!

Döh.......
 
Det är helt valfritt...antingen ber man om hjälp uppifrån eller så tar man saken i egna händer.
 
Robert_Maria skrev:
Min logik är att akuta transporter in på ett avspärrat område antigen blir mötta eller finner sätt att ta sig förbi hinder. Min logik säger mig också att det finns ett skäl till att området/vägen/platsen är avspärrad och min logik säger mig också att det är naturligt att det då inte finns något skäl till att komma med fåniga argument.

Varför sover du inte med skorna på dig? Då tar det kortare tid för dig att komma till jobbet på mornarna!

Döh.......
Därför att jag kan ställa klockan så att jag kommer i tid.
Tyvärr så får inte ambulansförarna ett schema på morgonen när de kommer där det står dagens alla turer så att de kan ringa i förväg och be någon låsa upp vägbomen.
Om du inte fattar att det tar längre tid för ett utryckningsfordon att komma fram om det finns vägbommar än om där inte är det, då vet jag inte hur jag skall förklara der för dig.
 
Men det är klart att jag och alla andra förstår det ParkaKungen. De flesta av oss förstår också att om det finns en låst bom så går man och öppnar den åt utryckningsfordonen efter man har ringt, det hinner man nog eftersom det tar ett tag innan de kommer. De står inte utanför varje låst bom och väntar på larmen. Om då bommen är upplåst och öppnad tar det inte längre tid.

Nu har denna tråd kommit väldigt långt OffTopic så det börjar nästan bli läge för moderator att låsa den.

@Norrlandstjej

Grannen har givit er rätt att använda vägen och givit er en nyckel till den låsta bommen. Vägrar ni nyckeln så vägrar ni också tillgång tiill vägen. Ta nyckeln och se glada ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.