Hej.
Fick pris av säljaren på Älvsbyhus att dom skulle ha 330.000kr för att inreda vinden med 1-3 rum + dusch och wc, jag tyckte det lät mycket..!
För att bara isolera vinden skulle dom ha 220.000kr :surprised:

Någon här som handlat upp detta själv? vad har ni då fått betala?

Vad finns det för företag som man kan ringa och handla upp detta av, vill gärna att ett och samma företag tar på sig att fixa det, och i sin tur handlar upp de hantverkare som behövs..

Vad ska amn söka efter för företag då?
 
Det som är dyrt är väll Badrummet.. berorende på stolek o så.. kostar säkert minst 150.000:- för bara det.

Men ja.. det låter dyrt tycker jag..

220.000 för att isolera vinden.. är dom inte kloka? Måste vara fel pris där.. det är inte möjligt.. det är ju inte guldfiber man isolerar med. ;)

kolla på paroc eller isovers hem sidor.. dom har säkert någon kalkyl på vad det kostar att isolera din vind..

jag kan nästan garantera att du kommer under 15 tusen för isoleringen..

 
hej.

har reglat upp och isolerat , plastat , glesat + velux takfönster på ett höner, ca 30-35 tusen i mtr kostnad inkl fönster ::)
 
Första frågan blir väl hur stor är vinden?

Det blir svårt att gissa utan den uppgiften men från 1Kr och uppåt får jag väl inleda med
 
mats_o skrev:
Första frågan blir väl hur stor är vinden?

Det blir svårt att gissa utan den uppgiften men från 1Kr och uppåt får jag väl inleda med

53,3kvm

 
Vad i HE hadde de tänkt isolera med?

Isoleringsjobbet har de definitivt tagit överpris för. Jag håller på och bygger carport och förråd på 48 kvadrat 24 av dessa är varmbonnat och jag kommer inte att hamna på över 110'
 
ca samma som här då.. plus någon kvm på kupan.. så 57 kanske totalt..
men det kostar hutlöst o få det gjort. har man möjligheterna o göra det själv så är där en rejäl slant o spara.. ;D
 
Vi betalade ca 90´ för isolering av ÖV på vårt oden. Snickare som säljaren fixade... Man kan säkert få detta billigare, men 220´ är ju helt absurt för detta
 
Fick ett pris på 11250 för att sprutisolena vinden på vårt Höner med stenull men då får man sadla på takstolar och göra facken för isoleringen själv med det finns ju en del pengar att tjäna. (Skall isolera ända ut till takfoten) [smiley=cool.gif]
 
Betalade ~11000 för flexibatsskivor från roxull. Läste någonstans på forumet att man behöver bra mycket mer lösull för att få samma effekt som från skivor. Tjockare väggar med andra ord.
 
Det stämmer det du säger att det krävs tjockare isolering med lösull än med skivor men samtidigt slipper du alla skarvar mellan skivorna som blir köldbryggor. Då det är varierande avstånd mellan takstolarna på Ähus blir det ju en massa skarvar. Gavlarna får man nog ta och isolera med skivor för där är jag rädd att isoleringen packar sig och det glipar upptill.
 
Den information jag har fått och även fått bekräftad av SITAC är att lösull på tex. öppet vindsbjälklag har en sämre isoleringseffekt än skivor (typ 0,042 i värmekonduktivitet).
Men i slutna utrymmen som du kan åstadkomma i snedtak mm. så kan du få lika bra isoleringseffekt eftersom densiteten i sprutningen ökas (typ 0,036).

Så det är inte säker du behöver öka tjockleken.
 
Taklutningen är 38 grader är det inte risk att allt åker ner i takfoten efter ett par år, ungefär som dunet i en gammal dunjacka för att vara lite lustig :-/
 
Jag hade samma undran och har därför förhört mig av flera ”lösullssprutare”.
Har fått samma svar av samtliga att det inte finns någon risk för sättningar i och med att de har så hög densitet när dom sprutar in det i slutna utrymmen.

Om man läser igenom SITAC’s certifikat verkar det ok enligt vad jag kan se.
Vad jag har fått reda på så ska både SITAC och SP ha gjort skaktester på konstruktionerna med godkänt resultat.

Jag länkar till ett exempel på certifikat så kan du bilda dig en egen uppfattning.
http://sg-isover.inforce.dk/graphics/Isover_SE/Produkter/Byggisolering/Certifikat/0195-04.pdf
 
Är det en garanti!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.