Y
Min gamla tråd var låst så får göra en ny.
Det börjar närma sig läge att inhandla vitvaror.

Först tänkte jag spis, sen övertalades jag att ha häll&ugn för att få ett finare utseende i köket.

Men så började jag titta på priser och undrar om det verkligen är värt den extra kostnaden?
hällar ligger på ca 8000kr och ugnar 8000kr... 16000kr... Man kan få en fin spis för under 10.

Som kvinnan i butiken sa så om jag nu ändå inte kan ha ugnen i arbetshöjd så förlorar jag meningen med det hela tyckte hon.

Klart det vore kul med snyggt kök men... Spisarna var ju inte direkt sexiga.. heh..

**såg att jag råkade posta i fel avdelning**
 
Redigerat:
Mod är snäll. Snart flyttar dom tråden.
Om du inte bryr dig om hur det ser ut, köp pecis det du vill ha. Det moderna är snyggt och jobbigt att använda. Det tog mig en halvtimme att lära min hustru starta ugnen.
 
Enda anledningen till att jag skulle köpa separat häll och ugn är just för att få ugnen på arbetshöjd, inget annat. Det finns en uppsjö av spisar så visst kan man hitta någon som passar i det nya köket.
 
Y
jo hade varit fint fast jag har inget högskåp att sätta i ändå så måste bli golvskåp nivån.
 
Ställ dig själv frågan vad du tycker om vred kontra touchkontroller. För egen del är jag övertygad om att touchkontroller är djävulens påfund, men det finns andra som föredrar det. Snyggare är det, men man skall ju använda det också. Inbyggnadshällarna är mindre än motsvarande spisar, så om du ofta har flera stekpannor eller stora kastruller bör du tänka på bredden.

Erik
 
Finns ju betydligt billigare än 16000 beställ på nätet exempelvis tretti.se, vitvarumäklarna eller gransbygden.se/. Tycker själv infälld häll är snyggare men det har ju ingen större betydelse..
 
Jag valde häll plus ugn istället för spis för att kunna få en stenskiva hela vägen. Med spis hade det blivit en 10 cm läng bänkbit till vänster om spisen. Det blev mycket bättre med en häll där hela skivan hängde ihop. Dessutom kan man med bra resultat göra bänken djupare, tex 70 cm om man har häll. Med spis blir det konstigt. Man kan även ändra bänkhöjden om man har ugn plus häll, det går inte på ett bra sätt med spis.
 
Det som är bra med en häll= man kan installera en 70 cm med 4 zoner. Stora kastruller får plats.
 
Fördel med spis är att det finns spisar med dubbla ugnar, en liten och en stor, kan vara praktiskt om man kör kött i låg temp och en potatisgratäng samtidigt. Nackdelen med spis är att det blir en glipa som det kan rinna ner gegga i mellan skåp och spis!
 
Y
man vågar inte dra silicon eller något i den glypan då? fast de där dubbelugnarna är sällan vackra dock.

70cm i 60 skåp lät dock lite sexigt. fast priserna skrämmer mig fortfarande
 
Yrrol skrev:
man vågar inte dra silicon eller något i den glypan då? fast de där dubbelugnarna är sällan vackra dock.

70cm i 60 skåp lät dock lite sexigt. fast priserna skrämmer mig fortfarande
Det finns snygga, men dom är nog rätt dyra, i varje fall Smegs i 90 cm bredd...
C92IPX.jpg
http://www.smeg.se/Catalogue/Product/C92IPX.aspx?SID=5197793
 
rqu skrev:
Det finns snygga, men dom är nog rätt dyra, i varje fall Smegs i 90 cm bredd...
[bild]
[länk]
Anslutningseffekt: 16,0 kW !!!
 
Y
den såg inte ut att gå loss för under 16 papp ;)
 
Yrrol skrev:
den såg inte ut att gå loss för under 16 papp ;)
Men talet stämmer!

16 kW
 
Visst kostar den strax under 100000?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.