Hej

Har en i sammanhanget ganska banal fråga, som gäller vad som ingår i det hus vi köpt, där vi inte har några speciella tillägg i kontraktet som gör att det skulle avvika från "standard". Vad jag har läst så ingår t.ex. markiser och annat "fast monterat".
I vårt fall är det två saker jag undrar huruvida de normalt sett följer med huset, eller om säljaren tar det med sig, nämligen:

* Hatthylla i entren
* Kompost på tomten

Någon som vet hur "standarden" ser ut för dessa föremål?

 
Det vet jag inte men när vi köpte vårt hus ingick dessa saker plus ALLA tänkbara saker man kan behöva för trädgårdsvård t ex gräsklippare, krattor, spadar, yxor etc. Säljer man huset och flyttar till en lägenhet har man ju ingen glädje av dessa saker visst kan man sälja dem separat men det uppfattades väl som för jobbigt.
 
Är hatthyllan fastskruvad på väggen? I så fall borde den rimligen räknas som "fast monterad", och ska ingå om inget annat är sägs innan köpet.

Komposten däremot kan kanske vara tveksamt om den ingår. Vad jag minns från mitt husköp för några år sedan var att mäklaren sa att oljan i oljetanken och veden i vedbon normalt inte ingick i köpet. En komposthög är väl kanske jämförbart med detta.
 
Trädgårdsredskap (och kompostbehållaren kan nog räknas dit) ingår inte såvida man inte avtalar om det. Det är nog tom. risk att säljaren skulle kunna bli ersättningsskyldig för bortforsling av "skräpet".

Nu har jag antagit att det handlar om en varmkompost för hushållsavfall eller liknande. Vi har tex. även en lite större binge i trä som sitter mer eller mindre fast i marken, den tänker jag definitivt inte ta med mig den dag det blir dags att flytta.

Det som talar mot mitt resonemang är att man brukar väl knappast ta med sig soptunnan när man flyttar. Och kompost eller soptunna, vad är skillnaden?
 
De valiga trädgårdsredskapen kan vi tyvärr inte räkna med att få behålla, då säljaren flyttar till ett annat hus och då kommer ha användning för allt sådant.

Vad det är för typ av kompost vet jag inte, men det är en låda av plast på kanske 1.5*0.75 meter (bredd*djup) eller så.

Komposten känns väl kanske som att vi både kan ha och mista, men om det borde ingå så vill jag nog gärna att den ska vara kvar.
Hatthyllan känns som att vi väldigt gärna att den ska sitta kvar, och kommer man till en lägenhet så finns det ju alltid en hatthylla monterad.

 
Snailman
Köpte en lägenhet av en snubbe, han bytte ut hyllan mot en annan sämre efter visningen... Så ett råd kan ju var att ta lite kort ;D
 
Jag hackar inte på dig nu Constanza, detta ämne återkommer, men vad är det för speciellt med hatthyllor som gör att ett köp nästan går tillbaka.
1mille för ett hus kontra en beg hatthylla för nån hundring ::)
Här i gränstrakterna har man fullt upp när norskarna lämnar husen tomma på vitvaror när de flyttar;)
 
Hmmm... Visst kostar inte en hatthylla så mycket. Men å andra sidan, är det en juste hatthylla i ett bättre träslag så kan den ju gå på åtskilliga tusenlappar... Och har man redan lagt en mille på huset så kan det ju vara skönt att veta att det är komplett!

En hatthylla bör ingå om den är fastmonterad med skruv och liknande, och säljaren får i så fall returnera den om han tagit med sig den i flytten. Allt sådant som stadigvarande anbringas till fastigheten blir "byggnadstillbehör", och hör då till huset. Dvs. på samma sätt som räcket till en trappa hör till huset. Reglerna om detta finns i Jordabalken. Det finns något rättsfall från 90-talet om att parabolantenner utgör fastighetstillbehör: http://lagen.nu/1970:994#K2P2

- Det som är lite spännande är hur man ska bedöma t.ex. hembioanläggning som säljaren inte har gjort förbehåll för vid visning et.c. och som är fastmonterade i vardagsrummet :)
Exvis. takmonterad projektor, väggmonterad LCD osv... Här kan det ju faktiskt vara prylar som utan att vara överdrivet lyxiga ligger i prisläget 30-40tkr.

Jag säger dock inte att dessa nödvändigtvis utgör byggnadstillbehör, och folk (inklusive mäklarna) har nog inte koll på regelverket.

När det gäller komposten antar jag att det inte är en enklare lös låda, utan något mera permanent. Då är det sannolikt fråga om ett fastighetstillbehör som ingår på samma sätt till marken som ett byggnadstillbehör hör till byggnaden. Jfr 2 kap 3§ JB som följer av länken ovan.

Trädgårdsredskap mm. är istället lös egendom och ingår inte - annat än om ni särskilt har gjort upp om det. Att häva köpet pga att hatthyllan försvunnit, eller komposten håller dock inte. I första hand får säljaren lämna tillbaka grejerna, i andra hand genom att ni tvingar honom genom att begära handräckning hos KFM, eller kanske en justering av priset.
Bäst är förstås att du gör upp om detta direkt med säljaren...

/b
 
Från min sida är det absolut inte fråga om att häva köpet eller liknande om de tagit med sig hatthylla och/eller kompost. Jag vill egentligen bara att det ska gå rätt till, och ingå om det är det som är "standard".
Hatthyllan som sitter där är inte något speciellt, så främsta anledningen till att jag vill att den ska vara kvar är att slippa fula hål i väggen som en nyinköpt hatthylla kanske inte täcker.

Såg dessutom nu i PDF:en från Mäklarsamfundet som länkas till ovan att hatthylla nämns och att det ska ingå i huset.
 
Frågan är lite otydlig: Är det ett hus som du har övertagit, och säljaren har tagit med sig de nämnda prylarna, eller är det ett läge där du ännu inte flyttat in och är orolig av någon anledning för att säljaren skall ta med sig dessa prylar?
 
Där ser man.
Klara regler och självklart samma regler för alla så rätt ska vara rätt.
Tyvärr räcker ju inte regler hur klara de än är om man avsikligt eller oavsiktligt tolkar dem fel. Men många tolkar väl till sin fördel samtidigt som man inte ens vet vilka regler som finns.
 
Kolla vad som stod i objektsbeskrivningen. Det som står där är det som följer med huset, förutom det som listas på mäklarnämndens hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.