Jaha. Skrev för ett tag sedan att jag påbörjat en renovering i badrummet. Allt har gått klockrent och smidigt.
Tills igår...
Kopplade in vattenrören till toan och handfat. Vred på vattnet och det läcker.. Jaha. Dra åt kopplingarna lite då. Det läcker fortfarande.
Det läcker ifrån golvet.. röret går i golvet och jag har inte rört dom ö.h.t.

Vad fan har hänt?
Har det läckt länge?

Det var bland det sista som skulle göras i badrummet och nu känns det som ja tar o ger upp.
Bryta upp golvet o börja om?
Ta in firma som gör i ordning allt..

268081-_DSC0010.JPG

Behövde bara skriva av mig..
 
Hör Du PatrickS, det här är sån`t som händer, man tar en kopp kaffe eller kanske några bärs, och så på`t igen.
Förmodligen är där ett brott på rören. Förmodar du har betonggolv, så då är läckan där röret kommer upp, hugg upp runt röret så du kommer ned en bit och kolla hur det ser ut. Någon klinker är inte så svårt att få bort så du kommer till. Men visst håller med dig, det skall djävlas ända ut i det sista. Rördragningen ser bra ut annars.
 
Du har väl inga dolda skarvar i golvet? Det får man inte.

Det ser dessutom ut som du har använt gängtejp på dina rörkopplingar. Varför i hela friden? Klämkopplingar skall inte ha gängtejp (gängtejp är för övrigt är värsta gisslet om något skall vara tätt). Läcker det i kopplingen så ta bort bort tejpen och dra fast igen. Har du av någon anledning valt att lägga dolda kopplingar i golvet med klämkoppling - dessutom med gängtejp - ja då är det bara att börja om ruta noll.
 
Skriv hur det går. Du fixar det!
 
Saturnus: Det blev Bio och pizza för o komma bort från skiten. Med dina ord tror ja det blir lite lättare. Ska man kontakta Försäkringsbolag eller dra upp golvet själv? Hur göra med fuktspärr? Kladda på mer bara?

Consensus: Gängtape håller tätt när det behövs. Några dolda kopplingar i golvet vet ja inte om det är eftersom det är en bostadsrätt och jag således inte gjort ngt med dom.



Återkommer med hur det går.. just nu är dörren STÄNGD in ditt. Nya tag snart!
 
TS skriver ju att "röret går i golvet och jag har inte rört dom ö.h.t." så OM det finns dolda kopplingar där är det knappast TS fel i så fall.

Om Du gjort allt själv hittills och inte rört skiten som nu läcker finns väl ingen anledning att ta dit nån firma??
Som saturnus skriver, ta en öl och lura nån dag sen e de bara å ta upp några klinkerplattor, bila upp runt läckan, fixa den å lägga tillbaka det igen.
Jag har gjort precis det i köket efter att ha skruvat fast köksinredningen i golvvärmeslangen :blushing::(:x ibland går allt åt h-e men man har inge annat val än att nöta på bara :p
 
Det framgick inte klart från början, men är det en bostadsrätt, och då med betonggolv, tvivlar jag starkt på att det skulle finnas en skarvkoppling i golvet/betongen. Du har en koppling nära golvet, kolla den noga först . Förstår inte varför röret från golver är en så kort stump, det är svårt att spänna klämkopplingen så nära vägg o golv, utan att skada den korta rörbiten. Om felet är där, är det kanske lugnast att du får hjälp med detta av en rörmokare, innan rörbiten bryts av. Finns också regler, för vad man får göra med föreningens rörsystem i golv och väggar. Var försiktig så inte det läcker ned till våningen under.
 
Jag har det svårt att tro att det ligger i golvet. Om. Då är det precis där röret kommer ut. Annars hade tättskicktet spärrat vattnet. Det spärrar i båda riktningar ju!
 
Jag har gjort precis det i köket efter att ha skruvat fast köksinredningen i golvvärmeslangen :blushing::(:x ibland går allt åt h-e men man har inge annat val än att nöta på bara :p
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Usch vad jobbigt, men även det går att fixa, men skåpstommarna får lossas igen och lyftas bort. Men jag kan inte påminna mig om jag någon gång fäster sockeln/sparklådan i golvet. Den skall juh bli stående där, under monteringens gång, då det brukar finnas någon bit på tvären också, t ex vid diskmaskinen. För att stabilisera den, om det är långa bitar, går det att sätta lite sättlim/silicon på sparklådans baksida. Den skuvas sedan i stommarnas bottenplatta. Nämner detta för att andra inte skall råka ut för samma problem som ovan.


Efter jag skrivit ovan, tänker jag på IKEAS sparklåder som snäpps på skåpens ben, så med dessa finns ingen anledning att borra/fästa i golvet
 
Är det inte förenings ansvar fram till första ballofixen? Tror inte de kan hävda att du slitit itu det men kolla upp var det läcker från först.
 
Är du säker på att det läcker vid genomföringen i golvet? Det kommer inte från kopplingarna högre upp?
De ser lite suspekta ut, med gängtejp som inte hör dit egentligen.
 
lordi skrev:
Är du säker på att det läcker vid genomföringen i golvet? Det kommer inte från kopplingarna högre upp?
De ser lite suspekta ut, med gängtejp som inte hör dit egentligen.

Håller nog på detta alternativet...

Gängtejpen hör inte dit och frågan är om det verkligen är från golvet det läcker för då borde du ju snart ha översvämmat därhemma medan du äter pizza, dricker beer och går på bio. :x


Till Jan-Å :

Varför skruvar du fast köket i golvet ??? :S
 
Paul-Staffanstorp skrev:
...

Till Jan-Å :

Varför skruvar du fast köket i golvet ??? :S
Kan det vara så att han är rädd att köket springer därifrån? ;)

Har man stommar som placeras på socklar brukar man oftast skruva fast dessa i golvet. Har man dessa på ben (bl.a. IKEA) låter man dessa stå på "egna ben" och bara jackar på socklet framifrån.

En del av hus tillverkare (Smålandsvillan, Älvsbyhus) skruvar fast inredningen i golvet. Redan i fabriken.

Själv lyckades jag med den stora konsten att perforera en VV rör. Det var bland det jobbigaste jag upplevd.
 
kamilenski skrev:
Kan det vara så att han är rädd att köket springer därifrån? ;)

Har man stommar som placeras på socklar brukar man oftast skruva fast dessa i golvet. Har man dessa på ben (bl.a. IKEA) låter man dessa stå på "egna ben" och bara jackar på socklet framifrån.

En del av hus tillverkare (Smålandsvillan, Älvsbyhus) skruvar fast inredningen i golvet. Redan i fabriken.

Själv lyckades jag med den stora konsten att perforera en VV rör. Det var bland det jobbigaste jag upplevd.
Ha ha ha... ja har han placerat det på ben så finns ju risken och är det ett dyrköpt kök förstår jag hans eventuella rädsla för detta... :rolleyes:

Inte många kök som i dag placeras på fast sockel så det betvivlar jag och skulle det vara så, så fäster man ju bara sockeln med små korta skruvar på ett par ställen och borde då inte riskera golvvärmerören...

Troligare är att golvvärmerören går upp i väggen precis bakom skåpen till en fördelare eller något...men det får vi nog snart svar på... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Till Jan-Å
Varför skruvar du fast köket i golvet ??? :S
Njae det gör jag ju inte förstås, förkortade historien bara. Jag var tvungen att fästa en regel i golvet som bla håller överskåpen ovanför kyl/frys men också stöder ett spirorör som hör till FTX:n. Ville inte ge regeln någon möjlighet att flyttas i sidled och "hade inte tid att vänta" på nåt lim etc.
Hade förstås mätt ut var värmeslangen gick, även tillverkat en mall att lägga på det färdiga klinkergolvet så att jag hade koll :rolleyes: Har ingen annan förklaring än att slangen flyttats av flytspacklet, förmodligen släppte ett av fästena som slangen ligger i så att slangen försköts 25-30 mm ut från väggen, just precis där jag sen borrade, pluggade och skruvade.
Vart i alla fall varmt på golvet om än lite blött :(
Tog ett par timmar att fixa å inget annat hände utom att egot fick sej en snyting igen :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.