Vi har genomfört ett arbete på vår tomt som har krävt MARKLOV som vi har ansökt och fått godkänt av kommunen. Vi har haft viss schaktningsarbete, dvs att vi har haft 6-7 lastbilar på vår skaftväg för bortforsling av jordmassa.

Nu har någon granne berättat för vägföreningen (som inte är kommunal) att vi har genomfört ett arbete på vår tomt. Vägföreningen har skickat oss en räkning på 10 000 kr (2 000 kr i avgift + 8 000 i deposition). Enligt deras skrivelse står det att detta gäller "slitageersättning om vägen används tillfälligt i väsentligt större omfattning än som anses svara mot fastighetens normala andelstal". Väsentligt större omfattning = husbyggnation samt schaktningarbeten omfattas av denna bestämmelse. "Är objektet BYGGNADSLOVSPLIKTIGT gäller ovanstående regel".
Lite längre ned står det i stadgarna - "avgift och deposition skall betalas efter att BYGGLOV beviljats"


FRÅGA: Är MARKLOV samma sak som BYGGLOV rent juridiskt - kan jag strida mot denna faktura med anledning att mitt arbete har endast krävt MARKLOV och inte BYGGLOV?


/ganska sur :@
 
Redigerat:
Det är väl bara ett tillägg detta med bygglov. Jag tolkar det som att bygglovspliktiga åtgärder alltid innebär extraavgiften, men att även icke bygglovspliktiga åtgärder som innebär onormalt slitage på vägen kan avgiftsbeläggas. 6 lastbilar med schaktmassor måste väl ändå anses vara att "vägen används tillfälligt i väsentligt större omfattning än som anses svara mot fastighetens normala andelstal". Det är klart att oförutsedda utgifter svider, men det kostar ju att underhålla vägen också.

Erik
 
Såvitt jag förstår så är marklov en variant av bygglov.
 
Som jag uppfattar texten gäller det vid alla större arbeten, samt vid bygglovspliktiga arbeten även om de är mindre. Känns som att texten om bygglov och schaktningsarbeten är tillagd som förtydligande för att någon försökt att komma undan med att deras arbete inte är stort nog att föranleda extraavgiften.
 
H
Har du förändrat så mycket så att du verkligen behövde ett marklov. Marklov är en enklare variant av bygglov. Citat:
Inom detaljplanelagt område


Inom områden med detaljplan krävs normalt marklov för schaktning eller fyllning som medför att höjdläget för tomter eller mark för allmän plats ändras avsevärt. En ändring på en halv meter kan dock bedömas som en avsevärd förändring,
 
Ganska sur för vad?
Att du nytjar en väg för tunga transporter och måste betala för detta, och egentligen anser att någon annan skall stå för kostnaderna för vägunderhåll?
 
vfhc1984 skrev:
Vägföreningen har skickat oss en räkning på 10 000 kr (2 000 kr i avgift + 8 000 i deposition).
Men vad innebär depositionen? Ska ni få igen den summan? Eller är det ett sätt för vägföreningen att ta betalt och sedan bedömma slitage på vägen och eventuellt betala tillbaka en viss summa?
 
Enligt en jurist är detta en tolkningsfråga. De har skrivit byggnadslovspliktiga arbeten, vilket inte är samma sak som marklov samt att de har undantag för bygge av friggebodar och båttransporter, dvs det är ok att transportera en 10 ton segelbåt utan att behöva betala slitageersättning, men 2 vändor med 6 ton jord är inte ok....

Problemet är att detta är en helt ny paragraf, jag har byggt ett nytt hus och gjort liknande arbeten förut, dock var det innan 2010. Jag förstår att det är min skyldighet att känna till regeländringar, men jag har gjort arbetet i god tro att denna regel inte var tillämpad i min ort.

Hur mycket slitage kan en lastbil med 6 ton jord verkligen göra på en asfalterad väg?

Vad som är lite speciellt är att jag har genomfört arbetet - fakturan i detta fall gäller kommande arbete, dvs de skall besiktiga vägen före och efter utfört arbete. Då de inte har några viten inskrivet i stadgarna, dvs fastighetsägare som bryter mot deras regler, undrar jag hur detta kommer att sluta.

Rimligtvis bör jag betala 2 000 kr och 0 kr för slitage då det inte går att fastställa något slitage. Samtidigt är denna kostnad helt kopplat till besiktningar som de inte har kunnat göra...

Ett alternativ enligt juristen är att det finns något som heter tonkilometermetoden som skall vara någon uträkning på hur mycket slitage jag kan ha orsakat på vägarna, dock har jag ingen koll på hur denna fungerar.
 
Lastbilen med 6 ton jord på flaket borde väl väga nånstans kring 20 ton beroende på konstruktion...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.